وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه ارشد : تصویر بیگانگان در شعر مشروطه (سید اشرف الدین گیلانی، بهار و عشقی)

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

تصویرشناسی یکی از رشته­های فرعی ادبیات تطبیقی است که در قرن نوزدهم در فرانسه تحت تأثیر آرای متفکرانی چون مادام­دوستال و هیپولیت­تن شکل گرفت در این دانش، تصویر بیگانه در آثار ادبی مورد مطالعه قرار­ می­گیرد. تصاویر از بیگانه در دسته­بندی کلی آن به تصاویر باز و بسته  بخش می­ شود. آن چه در تصویرشناسی مورد اهتمام است تصاویر­بسته است، چه تصاویر بسته تصاویر عمومیت یافته­اند. در تصویرشناسی برخی واژه ­ها کلیدی هستند، واژه­ هایی چون: این­جا، آن­جا ، دیگری و … . در این دانش مفاهیم اساسی وجود داردکه مهم­ترین آنها عبارتند از: کلیشه، الگوی قالبی، پیش داوری، تصویر، بازنمایی، سمبل و افسانه. آثار ادبی بر اساس این مؤلفه­ ها بررسی می­شوند.

 

در این پایان نامه اشعار سید اشرف­الدین گیلانی، ملک­الشعرای بهار و میرزاده­ عشقی به عنوان شاعرانی که در عصر مشروطه و پس از آن حضور داشتند بر اساس مفاهیم تصویرشناسی مورد بررسی قرارگرفته است.

 

دستاورد پژوهش ناظر بر این است که در اشعار این سه شاعر، بیگانگان به دو دسته­ی نیک و بد تقسیم شده ­اند، عموماً کشورهای غربی یا اروپایی ( انگلیس و روسیه)، کشورهایی استعمارگر، خون ریز و غاصب تلقّی شده ­اند، درحالی که کشورهایی چون ترکیه یا عثمانی، پاکستان، هندوستان، آذربایجان و حتی ژاپن کشورهایی مثبت قلمداد شده ­اند. با این که مباحث مهم سیاسی و اجتماعی، اندیشه­هایی وارداتی از غرب به ایران هستند، شاعران فوق از غربیان به نیکی یاد نکرده ­اند، با این وجود از شخصیت­های علمی و فرهنگی بیگانه چون: ادوارد براون، تاگور و کنفوسیوس به نیکی یاد شده است.

 

بیش­ترین تصویر منفی از کشورهای بیگانه در شعرهای بهار، عشقی و نسیم شمال به انگلیس و روسیه و مثبت­ترین تصویر به کشورهای شرقی و اسلامی اختصاص دارد. هرچند اختلافی از نظر نوع نگاه به دیگری در بین این شاعران دیده می­ شود. درحالی­که سیداشرف الدین بهترین تعابیر را به عنوان مثال، برای اعراب به­کار‌ می‌برد، عشقی در مقابل دیدگاهی عرب­ستیز دارد و همواره از گذشته تاریخی ایران پیش از اسلام و حمله­ی اعراب به ایران را یاد می­ کند. ملک­الشعرا اما شاعری ملی – مذهبی است و جامع­ترین تصویر­ها از بیگانگان، در شعر بهار بازتاب یافته است.

 

واژهای­کلیدی: تصویرشناسی، ادبیات مشروطه، سیداشرف­الدین گیلانی، ملک­الشعرای بهار و میرزاده عشقی.

 

فهرست مطالب

 

فصل اول-کلیات تحقیق… 1

 

1-1- بیان مسأله. 2

 

1-2- سؤال‏های پژوهش‏…. 2

 

1-3- پیشینه ی پژوهش…. 3

 

1-3-1- پژوهش‏های خارجی.. 3

 

1-4- حدود پژوهش…. 4

 

1-5- اهداف پژوهش…. 4

 

1-6- ضرورت انجام پژوهش…. 4

 

1- 7- روش شناسی پژوهش…. 5

 

فصل دوم-چارچوب مفهومی تحقیق… 6

 

2-1- تصویر شناسی.. 7

 

2-2- تاریخچه ی تصویر شناسی.. 9

 

2-3- اصول و فرضیه های تصویرشناسی.. 10

 

2-4- انواع تصاویر. 11

 

2- 4-1- تصاویر باز. 12

 

2-4-2- تصاویر بسته. 12

 

2-5- انواع تصویر پردازی.. 12

 

2-6- تصویرشناسی سیاسی.. 13

 

2- 7- مفاهیم تصویر شناسی.. 14

 

2-7-1- كلیشه. 14

 

2 -7- 2- الگوی قالبی.. 15

 

2-7-3- پیش داوری.. 16

 

2-7-4- تصویر. 17

 

2-7-5- بازنمایی.. 17

 

2-7-6- سمبل.. 17

 

2-7-7- افسانه. 18

 

2-8- تفاوت رویكردهای تصویری درمیان شعرای مشروطه. 18

 

فصل سوم- شعر سیاسی و معرفی شاعران مشروطه. 1

 

3-1- شعر سیاسی و کیفیت شعر شاعران مشروطه. 22

 

3-2- زندگی سید اشرف الدین گیلانی.. 24

 

3-2-1- نسب، تولد، کودکی و تحصیلات.. 24

 

3-2-2- وقایع جوانی و میانسالی و انتشار روزنامهی نسیم شمال. 24

 

3-2-3- واپسین سالهای عمر و وفات سید اشرف الدین.. 25

 

3-2-4- آثار سید اشرف الدین گیلانی.. 26

 

3-2-5- ویژگی و سرگذشت  روزنامهی نسیم شمال. 26

 

3-3- زندگینامه ی ملک الشعرای بهار. 28

 

3-3-1- نسب، تولد و کودکی.. 28

 

.. 29

 

3-3-3- زمان و علت فوت.. 29

 

3-3-4- مشاغل و سمتهای مورد تصدی.. 29

 

3-3-5- فعالیتهای آموزشی.. 29

 

3- 3-6-  بهار، سیاست و مشروطه. 30

 

3-3-7- آثار بهار. 32

 

3-3-8- سبک شعری بهار. 33

 

3- 4- زندگی نامه ی میرزاده عشقی.. 35

 

-4-1- نسب، تولد ،کودکی و تحصیلات.. 35

 

3-4-2- وقایع جوانی.. 36

 

3-4-3- محور های فکری و اندیشه سیاسی اجتماعی  عشقی.. 37

 

3-4-4- مرگ عشقی.. 39

 

3-4-5- سبک شعری  و آثار میزراده عشقی.. 40

 

فصل چهارم-تحلیل تصویرشناسی بیگانگان در اشعار گیلانی، بهار و عشقی.. 41

 

4-1- سید اشرف الدین گیلانی ( نسیم شمال). 42

 

کلیشه. 42

 

4-1-1-1- انگلیس… 42

 

4-1-1-1-1- تصویرشناسی انگلستان. 45

 

4-1-1-2- روسیه. 45

 

4-1-1-2-1- تصویرشناسی روسیه. 50

 

4-1-2- پیش داوری.. 51

 

4-1-2-1- فرنگ… 51

 

4-1-2-1-1- تصویرشناسی فرنگ… 55

 

4-1-2-2- موسیو مرنارد بلژیکی.. 56

 

4-1-2-2-1- تصویرشناسی موسیو مرنارد بلژیکی.. 56

 

4-1-2-3-  هنسیس بلژیکی.. 56

 

4-1-2-3-1- تصویرشناسی هنسیس بلژیکی.. 57

 

4-1-3- تصویر. 57

 

4-1-3-1- فرانسه. 57

 

4-1-3-1-1- تصویرشناسی فرانسه. 59

 

4-1-3-2- اعراب.. 59

 

4-1-3-2-1- تصویرشناسی اعراب.. 62

 

4-1-3-3-میرزا علی اکبر صابر(ملا نصرالدین): 62

 

4-1-3-3-1- تصویرشناسی میرزا علی اکبر صابر( ملانصرالدین) 63

 

4-2-ملک الشعرای بهار. 64

 

4-2-1- کلیشه. 64

 

4-2- 1-1- انگلستان. 64

 

4-2-1-1-1- تصویرشناسی انگلستان. 70

 

4-2-1-2- روسیه. 71

 

4-2-1-2- 1- تصویرشناسی روسیه. 76

 

4-2-1-3- چین.. 77

 

4-2-1-3- 1- تصویرشناسی چین: 78

 

4-2-2- الگوی قالبی.. 78

 

4-2-2-1- آلمان. 78

 

4-2-2-1-1- تصویرشناسی آلمان. 80

 

4-2-2- 2- عثمانی.. 80

 

4-2-2-2-1- تصویرشناسی عثمانی.. 82

 

4-2-2-3- کشورهای عربی: (اعراب) 82

 

4-2-2-3-1- تصویرشناسی کشورهای عربی( اعراب) 84

 

4-2-2-4-پاکستان: 85

 

4-2-2-4-1- تصویرشناسی پاکستان. 85

 

4-2-2-5- هند. 86

 

4-2-2-5-1- تصویرشناسی هند. 87

 

4-2-2-6-ژاپن.. 88

 

4-2-2-6-1- تصویرشناسی ژاپن.. 88

 

4-2-2-7- فرانسه. 89

 

4-2-2-7-1- تصویر شناسی فرانسه. 89

 

4-2-3- تصویر: 90

 

4-2-3-1- آمریکا 90

 

4-2-3-1-1- تصویرشناسی آمریکا 91

 

4-2-3-2- جمهوری آذربایجان. 91

 

4-2-3-2-1- تصویرشناسی جمهوری آذربایجان. 92

 

4-2-3-3-پوشکین.. 93

 

4-2-3-3-1-تصویرشناسی پوشکین.. 93

 

4-2-3-4-رابیند رانات تاگور. 94

 

4-2-3-4-1- تصویرشناسی رابیند رانات تاگور. 94

 

4-2-3-5-کنفوسیوس… 95

 

4-2-3-5-1- تصویرشناسی کنفوسیوس… 95

 

4-2-3-6-ادوارد براون. 95

 

4-2-3-6-1- تصویرشناسی ادوارد براون. 96

 

4-3- میرزاده عشقی.. 96

 

4-3-1-کلیشه. 96

 

4-3-1-1- انگلستان. 96

 

4-3-1-1-1- تصویرشناسی انگلیس… 105

 

4-3-1-2- روسیه. 105

 

4-3-1-2-1- تصویر شناسی روسیه. 108

 

4-3-2- الگوی قالبی.. 108

 

4-3-2-1- عثمانی (ترکیه) 108

 

4-3-2-1-1- تصویرشناسی عثمانی.. 110

 

4-3-2-2- آلمان. 110

 

4-3-2-2-1- تصویرشناسی آلمان. 111

 

4-3-3- تصویر: 111

پایان نامه

 

 

4-3-3-1- فرانسه: 111

 

4-3-3-1-1- تصویرشناسی فرانسه. 113

 

4-3-3-2- داروین.. 113

 

4-3-3-2-1- تصویرشناسی داروین.. 114

 

4-3-3-3- بوآلو. 114

 

4-3-3-3-1- تصویرشناسی بوآلو. 115

 

4-3-4- پیش داوری.. 115

 

4-3-4-1- اعراب.. 115

 

4-3-4-1-1- تصویر شناسی اعراب.. 116

 

فصل پنجم-نتیجه گیری.. 117

 

5- نتیجه گیری.. 118

 

5-1- سید اشرف الدین گیلانی.. 119

 

5-1-1- کلیشه. 119

 

5-1-1-1- انگلیس… 119

 

5-1-1-2- روسیه. 119

 

5-1-2-پیش داوری.. 119

 

5-1-2-1- فرنگ… 119

 

5-1-2-2- موسیو مرنارد بلژیکی.. 120

 

5-1-2-3- هنسیس بلژیکی.. 120

 

5-1-3- تصویر. 120

 

5-1-3-1-فرانسه. 120

 

5-1-3-2- اعراب.. 120

 

5-1-3-3- میرزا علی اکبر صابر. 121

 

5-2-  ملک الشعرای بهار. 121

 

5-2-1- کلیشه. 121

 

5-2-1-1- انگلستان. 121

 

5-2-1-2- روسیه. 121

 

5-2-1-3- چین.. 122

 

5-2-2- الگوی قالبی: 122

 

5-2-2-1- آلمان. 122

 

5-2-3- تصویر: 124

 

5-2-3-1- آمریکا 124

 

5-2-3-2- جمهوری آذربایجان. 124

 

5-2-3-3- پوشکین.. 124

 

5-2-3-4- رابیند رانات تاگور. 124

 

5-2-3-5- کنفوسیوس… 125

 

5-2-3-5- ادوارد براون. 125

 

5-3- عشقی.. 125

 

5-3-1- کلیشه. 125

 

5-3-1-1- انگلیس… 125

 

5-3-1-2- روسیه. 125

 

5-3-2- الگوی قالبی.. 126

 

5-3-2-1- عثمانی.. 126

 

5-3-2-2- آلمان. 126

 

5-3-3- تصویر. 126

 

5-3-3-1- فرانسه. 126

 

5-3-3-2- داروین.. 126

 

5-3-3-3- بوآلو. 127

 

5-3-4- پیش داوری.. 127

 

5-3-4-1- اعراب.. 127

 

یادداشت ها: 129

 

فهرست منابع و مآخذ فارسی : 131

 

فهرست منابع و مآخذ خارجی : 136

 

بیان مسأله

 

فرمان مشروطیت که در سال 1324ق. به امضای «مظفرالدین» شاه رسید، دست‌آورد نهضتی سیاسی- اجتماعی بود که پیش‌تر از آن، در اثر بیداری جامعه‌ی ایرانی، تحت تأثیر عوامل متعدّد فرهنگی و اجتماعی حاصل شده بود. ادبیات غرب با انقلاب مشروطه به ایران راه یافت؛ چرا که ملت‌های اروپایی تجربه‌ی بیش‌تری در تحولات سیاسی داشتند در نتیجه افکار نوین سیاسی و اجتماعی غرب وارد ایران شد و زمینه برای تحولی اساسی در شکل اداره‌ی کشور و طرز زندگی مردم فراهم گردید؛ به نوعی که می‌توان ادبیات مشروطه را تلاش مردم ایران برای استقرار حکومت قانون و رهایی از چنگال استبداد تفسیر کرد.

 

تعامل و تقابل فرهنگی ایران با کشورهای دیگر سبب تأثیرپذیری‌ها و تأثیرگذاری‌های فراوان و درنهایت ایجاد تصاویر و الگوهای خاص در دوره‌های مختلف گردیده است. در دوره‌ی مشروطه که ارتباط ایران با کشورهای دیگر به ویژه اروپاییان افزایش می‌یابد بازتاب تصاویر« دیگری » در شعر شاعران نیز فزونی می‌گیرد و به خوبی می‌توان انعکاس آن را در شعر شاعران معاصر دید. سادگی، بیان بی‌پیرایه و کوچه و بازاری بودن شعر شاعران عصر مشروطه، برگرفته از موج جدید تجدّد و تحوّلی است که در اثر ارتباطات روشنفکران و ادیبان ایران با دیگر کشورها به ویژه مغرب زمین حاصل شده است.

 

با توجه به توسعه‌ی ارتباطات فرهنگی، سیاسی، علمی و یا حتی نظامی با دیگر كشورها از دوره‌ی مشروطه به بعد و به ویژه نفوذ استعماری كشورهایی چون انگلیس، روسیه، آلمان و فرانسه در ایران، تصویر ارائه شده از این كشورها به شكل‌های مختلف در شعر شاعران معاصر، افزایش یافته است.

 

در این پژوهش ضمن پرداختن به گوشه‌هایی از وضعیت اجتماعی و سیاسی ایران در دوره‌ی مشروطه، با رویكرد تصویرشناسی یا «ایماگولوژی»، تصایر ارائه شده­ توسط شاعران در دوره‌ی مشروطه (سید اشرف الدین گیلانی ، ملك الشعرای بهار و میرزاده عشقی) از بیگانگان، بررسی می‌گردد.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد : ترجمه‌ وشرح ‌قصیده‌ی «المقصورة العَلیَّة فِی السّیرةِ العَلویَّة»دانلود پایان نامه ارشد : تطبیق آراء صاحب جواهر الکلام و صاحب مفتاح الکرامه »
 
مداحی های محرم