، بیان مساله، سوالات تحقیق، اهمیت و ضرورت تحقیق، پیشینه، اهداف و … است؛
فصل دوم: در این فصل مسایل بنیادی این تحقیق، یعنی «پاورقی نویسی» بیان شدهاست؛
فصل سوم: در این فصل شرح حال فهیمه رحیمی، سالشمار آثارش، معرفی کتاب پنجره و همچنین خلاصهی داستان «پنجره» گنجانده شدهاست؛
فصل چهارم: در این فصل ویژگیها و عناصر داستانی کتاب «پنجره» مورد بررسی قرار میگیرد؛
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد را شامل می شود.
1-2 بیان مساله
اتفاقات سیاسی- اجتماعی که در تاریخ معاصر ایران بعد از جنگ جهانی دوم رخ داد، سرآغاز فصلی بود که پای تفکرات رمانتیسم و به دنبال آن ادبیات پاورقی را به زندگی روزمرهی ایرانیان باز کرد. قرن 14 یکی از دورانهای پرتحرک ادبیات ایران است. ادبیاتی که بیشتر رویکردش اجتماعی است. اتفاقاتی که در چند دهه نخست آغاز قرن 14 در ایران رخ داد زمینه گســــترش رمان و در کنار آن پاورقینویسی را فراهم آورد و این را به راحتی میتوان از عناوین نویسندگان به نامی که زینتدهنده تاریخ ادبیات معاصر ایران هستند، دریافت.
در یک برهه کوتاه، تقریباً دههی 40 و 50 پاورقینویسی عملاً بر ادبیات ایران تسلط یافت و آن با توسعه روزنامهها همراه بود.
برخوردهای نابهنجار ساواک و فضای پرخفقانِ بعد از کودتای 32 بسیاری را واداشت تا خواندن را به جای جنگیدن به عنوان یک راه مبارزه
بپذیرند. ازاینرو نمیتوان پاورقینویسی را صرفاً، یک سرگرمیِ صرف و یک تافتهی جدابافته از ادبیات ایران دانست، بلکه باید آن را محصول شرایط اجتماعی خاصی دانست که بر اثر یک سرخوردگی پدید آمد و واکنشی به یک جریان بوده است.
از آنجایی که در زمینه پاورقی مطالعات زیادی صورت نگرفته و دایرهی کارهای انجام شده محدود است، این پایان نامه بر آن شد تا: موضوع تحقیق خود را بر روی پاورقینویسی با توجه به اثر فهیمه رحیمی متمرکز کند.
پاورقیها آثار ادبی هستند که به رغم طرح ساده و به ظاهرآبکیشان، یکی از مهمترین ابزار شناخت جامعه هستند. پاورقیها داستانهای جذابی بودند که در آغاز دهه چهل در حاشیهی روزنامهها به صورت روزانه یا هفتگی و سریالی به چاپ میرسیدند و بسیاری از مردم آنها را تنها به منظور سرگرمی و هیجان انگیزبودنشان مطالعه میکردند. اما مکتبهای ادبی جدید و ورود دیدگاههای بیرون از ادبیات به داخل ادبیات نشان داد که این آثار قابلیت بررسی روانشـــناسی، جامعه شناسی، نشانه شناسی و زبانشناسی و… را دارند.
مهمترین موضوع پاورقیها مسایل عاشقانه و پلیسی بود. از میان پاورقی نویسان میتوان به فهیمه رحیمی اشاره کرد، که تاکنون تقریبأ 30 اثر در این زمینه نوشته است. وی متولد 1331 در شهر تهران است و رکوردار فهرست پاورقی نویسان ایران به لحاظ چاپ و فروش است.
ذکر این نکته نیز ضروری است که نباید پاورقی را- اگرچه شاید مورد پسند عامهی مردم قرار بگیرد- با داستانهای عامیانه مانند: سمک عیار، قصههای هزارویک شب، سندبادنامه و… اشتباه گرفت.
1-3 سوالات تحقیق
پرسشهای تحقیق عبارتند از:
1ـ پدیده پاورقینویسی چگونه در ایران پا گرفت؟
2ـ پاورقی چطور می تواند به اوج شهرت و قدرت جذب تودههای مردم برسد؟
3ـ رمان پنجرهی فهیمه رحیمی از چه ساختار و جایگاهی در ادبیات پاورقینویسی برخوردار است؟
1-4 اهمیت و ضرورت تحقیق
این تحقیق از دو جنبه تازه و قابل توجه است: یکی به لحاظ موضوع، یعنی پاورقی که کمتر کار
شده است و دوم به لحاظ نگاه برون ادبیاتی به ادبیات که در سالهای اخیر متداول شده است.
فرم در حال بارگذاری ...