وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه ارشد:انتخاب وزن های بهینه در روش های کارایی سنجی با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها ، مطالعه موردی داده های بانکی

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

1-1- سرآغاز

 

به دلیل نقش بسیار مهم و اساسی بانك ها در اكثر فعالیت های اقتصادی، بررسی عملكرد و سنجش کارایی هریک از بانك های موجود درسیستم بانكی كشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است .دراین پژوهش قصد داریم با سنجش کارایی و مشخص نمودن شعبات کارا و ناکارا تغییرات ورودی هاوخروجی ها را برای دوره بعدی فعالیت پیش بینی نماییم به گونه ای که کارایی شعب  بهبود یابد.

 

ابتدا در قالب یک مثال پیش بینی فعالیت وطراحی تولید را شرح می دهیم.دانشگاهی را در نظر می گیریم .واحدهای دانشگاهی زیر نظر سازمان مرکزی فعالیت می کنندو مقادیر کمی ورودی و خروجی در گذشته و حال موجود است.از تولیدات این دانشگاه می توان مقالات،کتب تالیف شده توسط اعضای هیئت علمی وغیره را نام برد.مدیر دانشگاه تصمیم می گیرد برای سال آینده بودجه ای را در اختیار هیئت علمی قرار دهد،در مقابل هیئت علمی موظف است که تولیدات خود را زیاد کند،به طور مثال موظف است 10مقاله علمی ارائه

دانلود مقاله و پایان نامه

 دهد.پس تغییر تولید از حال به آینده و منابعی که باید تخصیص یابد معلوم است.در این جا هدف ما از طراحی تولید این است که منابع ورودی و خروجی را بین واحدهای دانشگاهی سرشکن نماییم،یعنی با فرض داشتن منابع و تغییرات تولید در دوره بعدی فعالیت هدف گذاری نماییم و عملکرد هر واحد دانشگاهی را در دوره بعدی فعالیت بهبود دهیم.

 

در این راستا ابتدا در این بخش به تشریح موضوع و بیان مسئله پرداخته وروش پژوهش، جامعه آماری، روش گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات، قلمرو پژوهش و ابزار اندازه گیری داده های پژوهش را بیان بیان می نماییم.

 

1-2-         بیان مسئله

 

در پی تعالی و تكامل دانش بشر در علم اقتصاد، مفهوم كارایی توسعه یافته و در دو دهه اخیر، اندازه گیری آن نیز برمبنای تئوری های مختلف امكان پذیر و عملی شده است . در اقتصاد، كارایی به معنی تولید حداكثر ستانده ممكن با بهره گرفتن از میزان معینی نهاده می باشد. كارایی سازمان های خدماتی را می توان به دو بخش كارایی درونی (استفاده كارا از منابع) و كارایی بیرونی (توانایی خلق درآمد) تقسیم نمود . كارایی درونی با كارایی هزینه در ارتباط است ، به عبارت دیگر با بهبود كارایی درونی می توان هزینه ها را بیشتر كاهش داد. كارایی بیرونی نیز با كارایی درآمد مرتبط است.

 

توجه به كارایی برای كشورهای در حال توسعه بسیار حائز اهمیت میباشد. زیرا این كشورها با كمبود نهاده ها، عوامل تولید و تكنولوژی مواجه هستند. لذا استفاده كارا از منابع موجود برای این كشورها بسیار حیاتی است. از طرفی دیگر در میان سازمان های مختلف محققین، بانك ها را به عنوان یكی از مهم تر ین نهاد های هر نظام اقتصادی دانسته اند. بنابراین، با توجه به نقش مهم بانك ها در توسعه كشور و هم چنین تعدد شعب آن ها، اندازه گیری و مقایسه كارایی شعب بانك حائز اهمیت می نماید.

 

اما روش های نوین در برآوردن کارایی ما را متوجه روش نو با رویکردی جامع به نام تحلیل پوششی داده ها DEA معطوف میدارد. در تحلیل پوششی داده ها نیازی به تعیین تابع توزیع و فرضیه سازی نیست. به صورتی که” تحلیل پوششی داده ها” با ساخت و حل n مدل، عملکرد n واحد را در قیاس با یکدیگر بررسی نموده و هر کدام از مشاهدات را در مقایسه با مرز کارا، بهینه می کند.

 

1- Cooper, Charnes, Rhodes


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد:به دام اندازی یون در دام پاولدانلود پایان نامه ارشد:اندازه گیری مولفه های کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان توسط دو فروشگاه شهروند و هایپراستار و مقایسه آنها با هم »