وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه ارشد : تحلیل عددی سه­ بعدی پایداری استاتیكی و دینامیکی

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

در ایران سالانه تعداد زیادی زمین­لغزش به ثبت می­رسد كه با توجه به زیان­هایی كه به این ترتیب و  بر ­اثر لغزش­زمین به وجود می­آید، شناسایی و بررسی توده­های لغزشی و انجام تحلیل پایداری به منظور ارائه راهكارهای پایدارسازی آن ضرورت می­یابد. زمین­لغزش سیمره در رشته­كوه زاگرس یكی از بزرگ­ترین و كمیاب­ترین زمین­لغزش­های جهان می­باشد كه در زمان ماقبل تاریخ اتفاق افتاده است. همچنین زمین لغزش­های ناشی از زلزله خرداد 1369 منجیل در شمال ایران با 200 كشته و مدفون شدن روستاهای فتلك و گلدیان به همراه اهالی آنها و نیز زمین­لغزش­های ناشی از بارندگی­های سنگین سال 1372 در گیلان با 6 نفركشته و ویران شدن بیش از 1600 خانه­ی مسكونی، از جمله زمین­لغزش­های مهم در ایران به شمار می­آیند كه موجب توجه بیشتر مجامع علمی به این پدیده گردیده است]10[.
جالب توجه است كه با وجود پیشرفت­های زیادی كه در تجزیه و تحلیل مكانیسم زمین­لغزش­ها انجام گرفته است، هنوز نمی­توان زمان وقوع یک زمین­لغزش را پیش ­بینی كرد. نخستین نشانه­ای كه لغزش زمین را در آینده­ای نزدیک بازگو می­كند، ترك­های سطحی است كه در بخش بالایی شیب­ها، موازی راستای دامنه بوجود می­آیند و بطور فزاینده­ای گسترش می­یابند. با پرشدن تدریجی آب­های سطحی در این ترك­ها، توده­ی خاكی یا سنگی ضعیف­تر می­ شود، نیروی رانش افقی افزایش می­یابد و لغزش­زمین آغاز می­ شود. از آنجا كه گسیختگی در توده­ی سنگ ممكن است به تدریج و به صورت پیش­رونده روی دهد، بنابراین تنش برشی میانگین كه به مقدار زیادی از مقاومت برشی توده­ی     سنگی- خاكی بیشتر است، می ­تواند لغزش زمین را موجب شود.
تبدیل مناطق شیب­دار به مناطق مسكونی و ساخت و ساز و فعالیت­های عمرانی بر روی شیروانی­ها،       به­منظور احداث راه، ساختمان و… و بطور كلی بر­هم­زدن توپوگرافی زمین، سبب ایجاد زمین لغزش­های بسیار می­گردد كه پیامدهای آن، خطرات جانی و مالی برای ساكنان مستقر بر روی اینگونه شیروانی­ها، دیركردهای ناخواسته و افزایش هزینه برای فعالیت­های عمرانی است. لذا با توجه به زیان­هایی كه به
این ترتیب و بر اثر لغزش زمین به ­وجود می­آید، شناسایی و بررسی توده­های لغزشی و انجام تحلیل پایداری به منظور ارائه راهكارهای پایدارسازی آن ضرورت می­یابد. نادیده گرفتن راه­كارهای پیشنهادی جهت پایدار­سازی باعث از ­دست­ رفتن عملكرد در نظر گرفته شده برای آن شیب و یا حتی باعث از دست دادن جان عده­ای از انسان­ها می­گردد.
منطقه­ مورد مطالعه تپه­ی واقع در محوطه­ی دانشگاه یاسوج می­باشد که احداث ساختمان­های متعدد مسکونی همچون خوابگاه­های خواهران و همچنین ساختمان­های خدماتی مانند سلف سرویس مرکزی، ساختمان بانک، ساختمان کتابخانه­ی مرکزی، ساختمان حسینیه­( هنوز احداث نشده) و مسجد دانشگاه و  به علاوه وجود جاده­ی دسترسی به این اماکن در سطح شیروانی، لزوم توجه به وضعیت پایداری این منطقه را افزایش داده است. بدین منظور ساختارهای زمین‌شناسی و ژئوتكنیكی گستره طرح مورد مطالعه قرار گرفت و جهت درك هر چه بهتر دلایل بروز ناپایداری، عملیات صحرایی و آزمایشگاهی نسبتاً جامعی شامل: نقشه­ برداری محدوده­ مورد مطالعه، آزمایشات محلی، حفر    چاه­های دستی و ماشینی به همراه نمونه‌برداری و همچنین مطالعه ترانشه­های احداث شده­ی موجود در محدوده­ طرح، انجام شد.
این تحقیق در پی آن است كه با شناسایی محدوده­ مورد مطالعه، عوامل مؤثر در ناپایداری  شیب­ها را مورد بررسی قرار داده و سپس با بهره گرفتن از نرم­افزارهای پلکسیس[1] و ژئو اسلوپ[2] به تحلیل پایداری شیب­ها بپردازد و در صورت ناپایداری، نواحی آسیب­پذیر را شناسایی کرده و راهكارهایی را جهت بهبود خاک این نواحی ارائه دهد.
 

 

  • تاریخچه و آمار زمین­لغزش

موضوع زمین­لغزش در بعضی از کشورها از اهمیت زیادی برخوردار است. در اینجا به چند نمونه از این زمین­لغزش­ها اشاره می­کنیم.

 

  • زمین­لغزش­های اتفاق افتاده در ایران

در ایران به دلیل نبودن آمار دقیق، زمین­لغزش­ها به طور کامل ثبت نشده ­اند. اما آمار پراکنده حکایت از بالا بودن خطر زمین­لغزش در ایران دارند. در طول تاریخ رشته­کوه­های البرز و زاگرس شاهد    زمین­لغزش­های عظیمی در دامنه­های خود بوده ­اند. آمارها، خسارات وارده از زمین­لغزش در ایران را بیشتر از یک­صد میلیون دلار در سال گزارش می­دهند]1[. در ادامه تعدادی از بااهمیت­ترین این زمین­لغزش­ها آورده شده است.

 

  • زمین لغزش سیمره

این زمین­لغزش یکی از بزرگ­ترین و کمیاب­ترین زمین­لغزش­های جهان است که در زمان ما قبل تاریخ در کبیر کوه واقع در رشته­کوه

پایان نامه

 زاگرس اتفاق افتاده است. عمق متوسط این زمین­لغزش، چهارصد متر و در سازند آسماری[3] و پابده[4] بوده است. به موجب این زمین­لغزش توده­ای به حجم تقریبی 30 کیلومتر مکعب به طرف دره­ی سیمره حرکت کرد و این دره­ی قدیمی به همراه رودخانه­ی کاشکن مسدود شد]1[.

 

  • زمین لغزش­های ناشی از زلزله­ی خرداد ماه سال 1369 منجیل در شمال ایران

در اثر این زمین­لغزش­ها که بیشتر از یک­صد مورد گزارش شده است، بیشتر از دویست نفر جان خود را از دست دادند. همچنین جاده­ها و راه­های روستایی بسیاری تخریب و یا مسدود گردیده و به خطوط انتقال آب و برق خسارات قابل توجهی وارد شد و مساحت زیادی از باغ­ها و کشتزارها از بین رفت]1[.

 

  • زمین­لغزش­های ناشی از بارندگی سنگین سال 1372 در گیلان

در پی این بارندگی­ها که در حدود 200 میلی­متر در روز گزارش شدند. بیش از یک­صد مورد      زمین­لغزش در استان گیلان به وقوع پیوست که در نتیجه­ آن 1600 منزل مسکونی در 70 روستا تخریب شد و بیش از یک­صد هکتار از کشتزارهای چای دچار آسیب کلی گردید]1[.

 

  • زمین لغزش­های ناشی از بارندگی سال 1372 در چهارمحال و بختیاری

در پی این بارندگی­ها، چندین زمین­لغزش در استان چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد که بزرگ­ترین آن زمین­لغزش چیلو در روستای اردل بود که در نتیجه­ این زمین­لغزش 6 نفر جان باختند. سطح تخریبی این زمین­لغزش در حدود سی­صد هکتار گزارش شده است] 1 [.

 

  • زمین­لغزش روستای عنا واقع در استان فارس

این روستا در زمستان 1371 شاهد زمین لغزش بزرگی بود که طی آن خسارات کلی به ساختمان­های روستا وارد شد. با توجه به بررسی­های انجام شده، منشأ این زمین­لغزش دو عامل بارندگی و زلزله شناخته شد]2[.

 

  • زمین لغزش شهر گرمی واقع در استان اردبیل

در پی بارندگی­های مهرماه 1374 زمین­لغزشی در این شهر اتفاق افتاد و موجب تخریب بخشی از ساختمان­های شهر گردید]3[.
از دیگر زمین­لغزش­های بزرگ در ایران می­توان به زمین­لغزش بزرگ معدن سرب و روی انگوران، زمین­لغزش جاده­ی امامزاده علی- آب­اسک در بهار 1377 و شکست گوه­ای در روز دهم فروردین ماه سال 1386 در کیلومتر 103 جاده­ی کرج-چالوس اشاره­کرد]3[

 

  • زمین­لغزش­های اتفاق افتاده در خارج از ایران

تعدادی از بااهمیت­ترین این زمین لغزش در زیر آورده شده است:

 

  • زمین­لغزش­های ایالت کانسو چین در سال 1920

در طی یک سری زمین­لرزه در این ایالت، زمین­لغزش­هایی اتفاق افتاد، که نزدیک به یکصد هزار نفر تلفات جانی به دنبال داشت]4[.

 

  • زمین­لغزش­های کناره­ی کانال پاناما

در زمان احداث این کانال این زمین لغزش­ها به وقوع پیوست و باعث شد که در زمان جنگ جهانی اول این کانال بسته شود. مصالح ریزشی حاصل از این زمین­لغزش­ها آنقدر زیاد بود که برای بازگشایی موقت کانال، جابجایی حداقل 45 میلیون متر مکعب از این مصالح نیاز گردید]4[.

 

  • زمین­لغزشVaiont(1960 & 1963)

سد بتنی وایونت[5] به ارتفاع 265 متر، طول 160 متر و حجم مخزن 115 میلیون متر مکعب در منطقه­ وایونت در یک­صد کیلومتری شمال شهر ونیز ایتالیا در سال 1960 پس از اولین آبگیری دچار لغزشی در قسمت شیب­های اطراف مخزن شد و طی آن هفت­صد هزار مترمکعب از مصالح شیب در مدت ده دقیقه به طرف دریاچه­ی سد سرازیر گردید. در سال 1963 زمین­لغزش دیگری در دیواره­ی مخزن سد اتفاق افتاد که خسارت زیادی بر جای گذاشت. در این زمین لغزش یک بلوک به حجم 270 میلیون مترمکعب و با سرعت 30 متر بر ثانیه به سوی دریاچه­ی پشت سد لغزش کرد. در نتیجه­ این لغزش ناگهانی موجی به ارتفاع 250 متر ایجاد شد و به طرف دره­ی پایین دست جریان پیدا کرد. در اثر این حادثه، بدنه­ی سد تخریب نشد ولی متاسفانه 2500 نفر از اهالی منطقه جان خود را از دست دادند]5[.

 

  • زمین­لغزش (1953 ) Vaerdalen در نروژ

این زمین­لغزش در شمال نروژ و در توده­های رسی حساس اتفاق افتاد. طی این زمین­لغزش یک لایه­ی رسی بواسطه­ تأثیر جریان آب رودخانه، به حرکت درآمد و حجمی معادل 55 میلیون متر مکعب مواد خاکی را در مدت 30 دقیقه به دره­ی رودخانه­ی ویردالن[6] فرو ریخت و منطقه­ای به وسعت 8.5 کیلومتر مربع را پوشاند. سد حاصل از انسداد این دره باعث ایجاد دریاچه­ای به وسعت 3.2 کیلومتر مربع شد. در این حادثه یک­صد و یازده نفر جان خود را از دست دادند]6[.
 

 

  • تعریف زمین­لغزش

زمین­لغزش توسط گری و لیزر[7] به صورت« حرکت مصالح تشکیل دهنده شیب شامل سنگ­های طبیعی، خاک، خاکریز­های مصنوعی و یا ترکیبی از این­ها، به طرف پایین و بیرون» تعریف شده است]3[.
ترزاقی[8] نیز زمین لغزش را این­گونه تعریف می­ کند: « همانطور که تنش تحمیل شده به توده، به مقاومت برشی متوسط نزدیک می­ شود میزان خزش[9] افزایش می­یابد، تا جایی که نهایتاً اشکالی از شکستگی سریع به طور نسبی ظاهر می­شوند، برای این حالت اصطلاح زمین­لغزش[10] به کار برده شده است]3[.
از اولین علائم وقوع زمین­لغزش، پیدایش شکاف­های کششی است که معمولاً در جهت عمود بر شیب ایجاد می­گردد. همچنین بالا آمدن یا متورم شدن پنجه­ی شیب می ­تواند علامتی برای شروع گسیختگی در شیب باشد. در پدیده­ زمین لغزش عوامل متعددی می­توانند با یکدیگر ادغام گردیده و نهایتاً منجر به آن گردند که نیروی برشی روی سطح مشخصی از توده­ی خاک و یا سنگ از مقاومت برشی نهایی آن بیشتر شود و در نتیجه لغزش زمین اتفاق بیفتد. در این رابطه رفتار مقاومت برشی خاک و یا توده­ی سنگی از اهمیت بسیار برخوردار است.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد : تحلیل غیر ارتجاعی ساختمانهای فولادی با سیستم بادبند دروازه ایدانلود پایان نامه ارشد: تشخیص آسیب ناشی از زلزله در تیرهای بتنی با استفاده از تبدیل هیلبرت »