علم و فناوری زیربنای توسعه پایدار هر کشور محسوب می شود؛ از این رو ارزیابی آن در سطح بین المللی به عنوان فرایندی رو به رشد در سالهای اخیر، مورد توجه قرار گرفته است و هماکنون در بیشتر کشورهای صنعتی به طور منظم و توسط مؤسساتی در بخش عمومی یا خصوص انجام می شود؛ زیرا بدین طریق میتوان نظام علم و فناوری هر کشور را توصیف و ساختار آن را شناسایی و نقاط ضعف و قوت آن را مشخص کرد تا بتوان با تعیین راهبردها و برنامه ریزیهای دقیق و منظم و اجرای عملی آنها به توسعه پایدار دست یافت(خالقی، 1386).
سیاستها، برنامهها و فعالیتهای علوم و تکنولوژی در کشورهای مختلف مبین این حقیقت است که دستیابی به اهداف عالی توسعه علم وتکنولوژی، بدون سیاستها و برنامه های روشن و مشخص و ساختاری مناسب ممکن نبوده و اتلاف وقت، منابع و سرمایه های ملّی را به همراه خواهد داشت(مهدوی، 1378، ص.2). پژوهش در پیشینه چشمانداز در جهان نشان میدهد که این موضوع بسیار جوان و نوظهور بوده و قدمت آن حدود 30 سال است. جوامع مختلف در سطح جهانی، با بهره گرفتن از علم آیندهشناسی، آیندهنگری و آیندهپژوهی، توانسته اند چشمانداز مطلوبی برای آینده خویش تصویر کنند. در ایران برنامه ریزیهای بلند مدت از اواخر دهه 1320 شروع شده و همواره در مراحل مختلف برای تدوین یک چشمانداز مناسب برای کشور تلاش شده است(رضایی میرقائد و مبینی دهکردی، 1386، ص.169-170).
امروزه با تدوین نقشه جامع علمی کشور که مجموعه ای است جامع، هماهنگ، پویا و آیندهنگر، شامل مبانی، اهداف، سیاستها و راهبردها، ساختارها و الزامات تحول راهبردی علم و فناوری مبتنی بر ارزشهای اسلامی برای دستیابی به اهداف چشمانداز بیست ساله كشور(شورای عالی انقلاب فرهنگی،1390، ص. د)، برنامه ریزی اصولی برای رسیدن به همه اهداف پیش بینی شده در آن و سنجش و ارزیابی وضعیت کشور در اولویتهای مختلف علم و فناوری ضروری به نظر میرسد؛ به این دلیل که در جوامع امروزی به دلیل انفجار اطلاعات و مسائل و محدودیتهای اقتصادی و… علم نه تنها محصولی فکری و فرهنگی است، بلکه بخش جدایی ناپذیر توسعه اقتصادی و اجتماعی و از جمله مهمترین مؤلفه های آن محسوب می شود(حیدری، 1388، ص 79).
اهمیت روزافزون علم و فناوری به عنوان زیربنای توسعه اجتماعی و اقتصادی، جایگاه خاصی به ارزیابی علم و فناوری داده است که دانشی کاربردی با فواید بسیاری میباشد که آن را به صورت فرایندی رو به توسعه درآورده است تا جایی که دولتها، سازمانهای بین المللی و بنگاههای خصوصی به اجرای آن همت میگمارند و از نتایج و آثار آن بهرههای فراوان میبرند.ارزیابی علم و فناوری در جهان پیشینهای نزدیک به چهار دهه دارد. این ارزیابی اکنون در بیشتر کشورهای صنعتی به طور منظم و توسط مؤسساتی در بخش عمومی یا خصوصی انجام می شود. در سالهای اخیر برخی کشورهای در حال توسعه نیز گامهایی در مسیر انجام آن برداشته اند(شورای عالی انقلاب فرهنگی، 1382، ص. 1).
امروزه تحقیقات علمسنجی به ارزیابی وضعیت علم، فناوری و نوآوری کشورها با اهداف کمک به سیاست علم میپردازند. از جمله ابزارهایی که متخصصان علمسنجی را برای رسیدن به اهدافشان یاری میرساند، نمایههای استنادی معتبر بین المللی میباشند که وضعیت بروندادهای علمی هر کشور را با بهره گرفتن از شاخص های مختلف بروندادی در سطح بین المللی نشان میدهند. این پژوهش در نظر دارد تا با روش تحلیل استنادی و با رویکرد علمسنجی به تحلیل وضعیت کمّی و کیفی بروندادهای علمی جمهوری اسلامی ایران در اولویتهای علم و فناوری منتخب از نقشه جامع علمی کشور(فناوریهای نانو، زیست و هستهای) در مقایسه با کشورهای رقیب در چشمانداز 1404 بپردازد. این پژوهش با بهره گرفتن از داده های مستخرج از مجموعه پایگاههای استنادی تامسون رویترز در دوره زمانی 2002 تا 2011 ، بر اساس شاخص های ارزیابی علم و فناوری و به منظور ارائه پیشنهاداتی برای تصمیم گیران و سیاستگذاران این عرصه ها، انجام شده است.
فرم در حال بارگذاری ...