وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه ارشد: طراحی محله­ طبیعت­ دوست در شیراز

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : مهندسی معماری

 

عنوان : طراحی محله­ طبیعت­ دوست در شیراز

 

 

 

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 

دانشکده هنر و معماری

 

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه كارشناسی ارشد

 

رشته مهندسی معماری

 

عنوان:

 

طراحی محله طبیعت­ دوست در شیراز

 

استاد راهنما:

 

سرکار خانم دکتر ریما فیاض

 

 

 

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

 

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

فهرست مطالب:

 

1- فصل اول (طرح تحقیق)………………………………………………….. 1

 

1-1- بیان مساله…………………………………………………………….. 1

 

1-2- اهداف………………………………………………………………….. 2

 

1-2-1- اهداف اصلی……………………………………………………….. 2

 

1-2-2- اهداف فرعی………………………………………………………… 2

 

1-3- ضرورت طرح…………………………………………………………… 2

 

1-4- چهارچوب نظری……………………………………………………… 2

 

1-5- فرضیه و سوالات……………………………………………………. 3

 

1-6- روش تحقیق……………………………………………………….. 3

 

2- فصل دوم (پیشینه تحقیق)…………………………………………… 4

 

2-1- رابطه انسان و طبیعت………………………………………………. 4

 

2-1-1- چهار دوره ی ارتباط انسان با طبیعت……………………………. 4

 

2-2- تاریخچه حضور طبیعت در معماری…………………………………. 5

 

2-3- شکلگیری تئوری بایوفیلیا…………………………………………….. 6

 

2-4-بایوفیلیا در گستره ی علم…………………………………………….. 6

 

2-5- ورود بایوفیلیا به حوزه طراحی…………………………………………. 6

 

3- فصل سوم (طبیعتدوستی)……………………………………………….. 7

 

3-1- واژه ی بایوفیلیا………………………………………………………….. 7

 

3-2- طبیعت دوستی (بایوفیلیا)…………………………………………….. 7

 

3-3- علم عصب شناسی و طبیعت انسان……………………………….. 8

 

3-3-1- معماری برخواسته از طبیعت انسان……………………………….. 9

 

3-3-2- انسان بیولوژیک و نظریه الگوها…………………………………… 10

 

3-3-3- انسان متعالی و سرشت نظم…………………………………….. 12

 

3-4- سرشت نظم…………………………………………………………… 14

 

3-4-1- پدیده حیات………………………………………………………… 14

 

3-4-2- نظریه ی مراکز……………………………………………………….15

 

3-4-3- پانزده خصلت بنیادی………………………………………………..16

 

4- طراحی طبیعت دوست(بیوفیلیک)…………………………………….. 22

 

4-1- رابطه ی گرایش پایداری و گرایش بایوفیلیک……………………….. 24

 

4-2- معرفی عناصر طراحی طبیعت دوست………………………………. 25

 

4-2-1- ویژگی های محیطی………………………………………………… 26

 

4-2-2- اشکال و فرم های طبیعی…………………………………………. 29

 

4-2-3- الگوها و فرایندهای طبیعی……………………………………….. 31

 

4-2-4- نور و فضا………………………………………………………….. 33

 

4-2-5- روابط مکان مند……………………………………………………. 34

 

4-2-6- روابط تکاملی انسان و طبیعت……………………………………. 37

 

4-3-  جدول هیرواگین……………………………………………………… 39

 

5- شهر طبیعت دوست……………………………………………………..41

 

5-1- شهرهای بایوفیلیک کدامند…………………………………………. 42

 

5-1-1- شاخصه های یک شهر بیوفیلیک………………………………… 43

 

5-1-2- توصیف شهرهای بایوفیلیک………………………………………… 45

 

5-2- استراتژی های زیست تقلیدی برای شهرها………………………… 46

 

5-3- فرم و شکل کلی در شهر طبیعت دوست……………………………. 48

 

5-3-1- شبکه های سبز………………………………………………………48

 

5-3-2- تراکم…………………………………………………………………. 49

 

5-3-3- معابر پیاده و سواره……………………………………………….. 51

 

5-3-4- خودرو……………………………………………………………… 51

 

5-3-5- سیمای شب………………………………………………………52

 

5-4- معرفی عناصر موجود در شهر طبیعت دوست……………………… 53

 

5-5- شکل دهی به الگوهای زنده ی رفتاری و اجتماعی……………… 56

 

5-5-1- تدوین یک زبان……………………………………………………. 57

 

5-5-2- معرفی الگوهای مناسب………………………………………….. 58

 

5-6- نمونه های موردی در زمینه ی شهر طبیعت دوست……………… 62

 

5-6-1- اوا لنکسمیر، کولنبرگ، هلند……………………………………… 62

 

6- خانه طبیعت دوست…………………………………………………. 72

 

6-1- نظم پیچیده………………………………………………………….72

 

6-2- چشم انداز و سر پناه……………………………………………….. 72

 

6-3- وسوسه……………………………………………………………… 73

 

6-4- مخاطره:peril…………………………………………………………..

 

6-5- الگوهای الکساندر…………………………………………………… 74

 

7- فصل هفتم (شناخت سایت)…………………………………………… 77

 

7-1- جغرافیا و اقلیم شیراز………………………………………………… 77

 

7-1-1- توپوگرافی و شیب منطقه………………………………………… 78

 

7-1-2- لرزه خیزی…………………………………………………………. 79

 

7-1-3- سیل………………………………………………………………… 80

 

7-1-4- آب های سطحی………………………………………………… 81

 

7-1-5- آب های زیر زمینی………………………………………………… 82

 

7-1-6- بارندگی…………………………………………………………….. 83

 

7-1-7- دما…………………………………………………………………. 83

 

7-1-8- رطوبت نسبی…………………………………………………….. 84

 

7-1-9- جریان باد………………………………………………………….. 84

 

7-2- قنات ها و آب های جاری شیراز……………………………………. 85

 

7-2-1- باغ های شیراز…………………………………………………….. 86

 

7-2-2- پارک ها و باغ های معاصر……………………………………….. 89

 

8- انتخاب سایت………………………………………………………….. 90

 

8-1- ویژگی های طبیعی……………………………………………….. 90

 

8-2- ویژگی های عملکردی……………………………………………….. 90

 

8-3- ویژگی های حمایتی……………………………………………….. 91

 

8-4- موقعیت قرارگیری…………………………………………………. 91

 

8-4-1- موقعیت شهری…………………………………………………. 91

 

8-4-2- موقعیت جغرافیایی………………………………………………. 93

 

8-4-3- عناصر شاخص سایت…………………………………………… 94

 

9- فصل نهم (طراحی)…………………………………………………… 99

 

9-1- برنامه ریزی………………………………………………………….. 99

 

9-1-1- بافت مسکونی……………………………………………………. 99

 

9-1-2- واحدهای تجاری…………………………………………………… 99

 

9-1-3- جمعیت معیار……………………………………………………..100

 

9-2- شکل دهی به یک زبان الگو………………………………………. 100

 

9-2-1- انتخاب الگوها…………………………………………………….. 101

 

9-3- طراحی کلی (مستر پلان) …………………………………………..123

 

9-3-2- زون بندی…………………………………………………………… 124

 

9-3-2-1- وضعیت فعلی…………………………………………………. 124

 

9-3-3- معیارهای بیوفیلیک………………………………………………. 126

 

9-3-4- شکل نهایی………………………………………………………. 129

 

9-4- واحد همسایگی…………………………………………………….. 131

 

9-5- خانه………………………………………………………………….. 132

 

منابع و مآخذ……………………………………………………………..135

 

فصل اول: طرح تحقیق

 

1-1- بیان مسأله

 

رابطه ی انسان با طبیعت موضوعی جذاب و مورد توجه در امر طراحی و معماری است که میزان این رابطه دائماً در نوسان بوده است. پس از دور شدن از طبیعت در جریان انقلاب صنعتی و بعد از آن جریان های معماری و شهرسازی مدرن، امروزه این حقیقت بر هیچ کس پوشیده نیست که انسان چه از نظر روحی(و معنوی) و چه از نظر جسمی(و مادی) نیازمند طبیعت است. نیازی که همواره با خلقت انسان در پیوند بوده است. اما دغدغه پاسخگویی به این نیاز منجر به پیدایش گرایشاتی در حوزه ی طراحی گشته است. گرایشاتی نظیر طراحی ارگانیک، طراحی پایدار، طراحی سبز و طراحی اکوتک. اما در این میان گرایشی با عنوان طراحی طبیعت دوست “biophilic design” شکل گرفته که در پی دستیابی به راهکارهایی است که طی آن حضور انسان در بستر طبیعت کمترین خدشه را به کیفیت بکر بودن طبیعت وارد نماید یا طبیعت بکر را به همراه تمامی قواعدش وارد محدوده محیط های انسان ساخت نماید و در نهایت ساختمان را به عضو زنده ای از طبیعت مبدل نماید.

 

بیشترین رابطه ی انسان با فضای مصنوع در حوزه فضاهای مسکونی است یا به عبارتی دیگر هر انسان بیش از هر مکان دیگری عمر خود را در محدوده ی مسکونی سپری می کند. در نتیجه ضرورت طراحی فضاهای طبیعت دوست در محدوده­ مسکونی بیش از هر محدوده دیگری احساس می شود.

 

این پژوهش با هدف لحاظ نمودن همه جانبه­ی طبیعت در معماری امروز، طراحی خانه­ای را دنبال می­ کند که فرایند­ها و سیستم­های طبیعی

پایان نامه

 را شبیه سازی نموده و با طبیعت هماهنگ باشد و نهاتا قابلیت شکل گرفتن محله ای مسکونی را مطابق با معیارهای طراحی طبیعت دوست میسر سازد.

 

این که چگونه می­توان حضور بکر، حداکثری و فاخر طبیعت را در یک بافت مسکونی با الگوی زندگی متناسب با طبیعت محقق نمود پرسش اصلی این پروژه خواهد بود.

 

2-1- اهداف

 

1-2-1- اهداف اصلی

 

– ارتقای سطح کیفی محدوده­ سکونت انسان از طریق به حداکثر رساندن حضور طبیعت و مصادیق آن در قالب اشکال، سیستم­ها و فرایند­های طبیعی در عرصه­ زندگی شهری و به عبارتی دیگر زندگی بخشیدن به کالبد ساختمان­ها و محیط ­های انسان ساخت.

 

2-2-1- اهداف فرعی

 

– کمک به احیای محدوده های سبز شهر شیراز با حفظ و در صورت نیاز اصلاح تراکم جمعیتی و کاربری­های محدوده­ انتخابی اجرای طرح.

 

– استفاده از مناسب­ترین الگوی سکونت با به دست آوردن برآیندی از الگوی زندگی مردم منطقه و الگوهای متناسب با طراحی طبیعت محور و پایدار.

 

3-1- ضرورت طرح

 

ساخت و ساز در محدوده­های سبز شهری علی­الخصوص شهر­هایی نظیر شیراز و اصفهان رو به رشد است و در صورتی که الگویی مدون در این محدوده وجود داشته باشد به یقین آسیب ساختمان­های غیر قابل اجتناب را به حداقل رسانده و هویت شهری مانند شیراز را حداقل در محورهای سبز تاریخی­اش حفظ و احیا می نماید. از این رو طرح فوق در جهت تبدیل یک محله مسکونی که در محدوده محور سبز دلگشا به سعدی شهر شیراز قرار گرفته به محله­ای طبیعت محور، تلاش می­نماید تا با انتخاب محل احداث خانه طبیعت دوست در این محدوده، به شکلی همه­جانبه از طبیعت بومی در سطوح مختلف منطقه حمایت نماید و شاید تعریفی متناسب با اصول طراحی طبیعت­دوست را در عرصه زندگی انسان ارائه دهد.

 

4-1- چهارچوب نظری

 

در این پژوهش سعی شده تا با کنار هم قرار دادن ویژگی­های طراحی بیوفیلیک در کنار دیگر مفاهیم طبیعی مهم نظیر بوم منطقه و الگوهای طراحی مسکونی، نهایتا به الگویی بهینه برای طرح مورد نظر دست یابیم.

 

5-1- فرضیه و سوالات

 

– حضور طبیعت در زندگی انسان از ضروریات جوامع امروزی است و موجب ارتقای شرایط جسمی و روحی انسان می شود.

 

– آیا می توان طبیعت بکر را در شکلی پایدار و از طریق شبیه سازی سیستم ها و فرایندهای طبیعی در کالبد و الگوی معماری وارد نمود.

 

– آیا می توان کالبد معماری را به محل امنی برای زندگی متعادل گونه های جانوری و گیاهی تبدیل نمود.

 

– الگوی بهینه ی زندگی و سکونت با توجه به اضافه شدن بعد طبیعت به معماری چیست و تا چه میزان از کهن الگوها می توان بهره گرفت.

 

6-1- روش تحقیق

 

در این پژوهش از طریق تحلیل داده های به دست آمده از کتب معتبر در زمینه معماری طبیعت دوست و تطبیق نتایج نهایی با نمونه های عملی انجام شده سعی در دستیابی به الگوی بهینه زندگی، مطابق با رویکرد طرح، خواهد بود. در نهایت طرح با معیارهای طراحی طبیعت دوست مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و به میزان موفقیت طرح در این زمینه امتیاز تعلق خواهد گرفت.

 

فصل دوم: پیشینه تحقیق

 

1-2- رابطه انسان و طبیعت

 

طرز تفکر انسان در مورد طبیعت عامل مهمی در مورد نحوه­ تأثیرگذاری وی بر روی طبیعت یا همان معماری و شهرسازی است. در این زمینه همواره دو نوع تفکر وجود دارد، تفکر شرقی که در آن انسان خود را جزئی از طبیعت می­دانسته و همواره در ارتباطی تنگاتنگ و چندسویه با آن به سر می­برده است. و تفکر غربی که طی آن یک رابطه­ سه­گانه بین انسان، خدا و طبیعت وجود دارد، به طوری که دو رابطه­ انسان- طبیعت و خدا-طبیعت در این میان شکل گرفته است. (گروتر, 1383, ص. 146).

 

1-1-2- چهار دوره­ ی ارتباط انسان با طبیعت:

 

در رابطه­ با سیر رابطه­ انسان و طبیعت در طول تاریخ چهار بخش را می­توان شناسایی کرد:

 

دوره اول: دوره­ای که انسان­ها در مقابل طبیعت ناتوان و نسبت به آن متعهد بوده ­اند. در این دوره انسان­ها تحت سلطه­ی طبیعت قرار داشته اند و طبیعت بر تمام ابعاد زندگی آنان تسلط داشته است. انسان تنها به دنبال تأمین نیازهای اولیه­ی بقا مانند امنیت و غذا بوده است.

 

دوره­ دوم: در دوره دوم که تا ظهور انقلاب صنعتی ادامه دارد، انسان­ها در یک تقابل سازنده با طبیعت قرار دارند. جوامع طبیعی و دینی سنتی احترام خاصی برای طبیعت و منابع آن قائل هستند. در این دوره استفاده و بهره ­برداری از طبیعت با یک اصول مشخص و در حد نیاز می­باشد و تخریب جدی به طبیعت وارد نمی­ شود. (محمودی نژاد, 1388, ص. 100). البته دستیابی گسترده به معماری بومی یکی از دستاوردهای ارزشمند این دوره است که در اثر تعامل مثبت و طبیعی انسان­ها با طبیعت حاصل شد و در بسیاری از مناطق دنیا به طرز موفق و قابل تقدیری تکامل یافت. شاید این برهه از زمان تناسب بیشتری با نظریه­ی فرازگرا در مورد رابطه­ انسان و طبیعت داشته باشد، مبنی بر اینکه انسان در طول تاریخ با یک سیر پیشرفت­گرا به تدریج رابطه­اش را با طبیعت تکمیل نموده است.

 

دوره­ سوم: با ظهور انقلاب صنعتی و ارائه­­ی تفکرات جدید در مورد دین و انسان و جهان هستی انسان­ها خود را مالک بی­چون و چرای جهان هستی می­پندارند. انسان­ها نحوه­ برخورد با طبیعت را در جهت بازدهی حداکثر اقتصادی و مادی مد نظر قرار داده (محمودی نژاد, 1388, ص. 100) و در این راستا، بهره­ گیری از طبیعت به بهره­کشی از طبیعت مبدل می­ شود و تخریب منابع طبیعی شدت می­یابد. شاید نظریه­ی فرودگرا در مورد رابطه­ انسان و طبیعت را بیش از هر دوره­ای بتوان به این دوره نسبت داد مبنی بر اینکه انسان در طول دوره­ حضورش بر کره­ی زمین به تدریج از طبیعت فاصله گرفته به طوری که بهترین و کامل­ترین رابطه­اش با طبیعت در آغاز طبیعت بوده است.

 

دوره­ چهارم: اما در دوره­ اخیر بشر به این نتیجه رسیده­است که انهدام طبیعت و تخریب منابع آن نتیجه­ای جز انقراض نسل بشر و انهدام زیست­کره نخواهد داشت. از این رو در این دوره­ اخیر اصلاحاتی در مورد نحوه­ برخورد با طبیعت آغاز شد. در این دوره درک از آسیب­های محیطی بالاتر رفته و جامعه­ جهانی در صدد سازگاری صنعت با طبیعت بر آمده است (محمودی نژاد, 1388, ص. 127).

 

2-2- تاریخچه حضور طبیعت در معماری

 

جوامع امروزی در حالی به سمت حفظ طبیعت و تلفیق آن با معماری حرکت می­ کنند که بیشتر صاحب­نظران به حضور طبیعت در معماری بومی گذشته معترفند. اما توجه دوباره به طبیعت بعد از انقلاب صنعتی را می­توان به طراحی قصر بلورین توسط ژوزف پاکستن نسبت داد. در بحبوحه­ی شکل­ گیری جنبش­های معماری قرن بیستم پیدایش گرایشات ارگانیک توسط فرانک­لوید رایت و همچنین گرایش اکسپرسیونیستی گائودی به طبیعت به ادامه­ این مسیر قوت بخشید. مواجهه با بحران انرژی و همچنین بیداری جوامع در مورد فجایع زیست­محیطی و نابودی منابع منجر به شکل­ گیری گرایشات اکولوژیک گردید. تعریف مفهوم پایداری و شکل­گیری  انجمن ساختمان سبز آمریکا و متعاقبا گرایش معماری سبز نقطه­ی شتابی در زمینه­ فراگیر شدن حضور طبیعت در ساختمان بود. با معطوف شدن توجه طراحان به شگفتی­های موجود در طبیعت گرایش بومیمتیک یا زیست­وارگی پا به عرصه­ طراحی نهاد و در پی آن در تلفیق با تکنولوژی و علوم رو به رشد گرایش بیونیک شکل گرفت. این حوزه مفاهیمی نظیر بیومورف(زیست دگردیسی) را نیز در برگرفت. آخرین گرایش از این مجموعه گرایش بیوفیلیک یا زیست­دوست است که از قلب علوم بیولوژیک به شکلی جامع و همه­ جانبه پا در عرصه­ تئوری، علم و طراحی نهاده است.

 

3-2- شکل­ گیری تئوری بایوفیلیا

 

دکتر ادوارد ویلسون استاد زیست­شناسی دانشگاه هاروارد که در زمینه­ زیست­شناسی مشهور به سلطان مورچگان است پس از بیست سال تحقیق و پژوهش بر روی زندگی اجتماعی حشرات به خصوص مورچه­ها مقوله­ی زیست­جامعه ­شناسی را مطرح کرد. پس از آن با یافتن شواهدی در زمینه­ طبیعت نهفته در رفتار انسان­ها متوجه وابستگی ذاتی و همیشگی نسل بشر به طبیعت شد و تئوری بایوفیلیا را در سال 1984 در قالب کتابی با عنوان باوفیلیا منتشر نمود. نظریه­ی وی با استقبال شایانی در مجامع علمی مواجه گشت و جوایز بین ­المللی ارزنده­ای را به خود اختصاص داد. در سال 1993 کتاب فرضیه­ بایوفیلیا به وسیله­ دکتر استفان کلرت مدرس علوم محیطی در دانشگاه ییل وبا همکاری دکتر ادوارد ویلسون منتشر شد و این سر آغاز ورود بیوفیلیا به عرصه­ طراحی است.


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد: بهینه‌سازیِ شبیه‌سازیِ برنامه تولید با استفاده از الگوریتم ژنتیکدانلود پایان نامه ارشد: نقش حمایت اجتماعی در میزان سلامت روان کارمندان جوان شهرداری تهران »