هنگامی که هوای مرطوب نزدیک سطح سرد به دمای زیر دمای انجماد آب برسد برفک تشکیل می شود. وجود برفک کم و بیش مشکلاتی را ایجاد می کند. از جمله در مبدلهای هوایی گرچه عملکرد حرارتی مبدل در مراحل اولیهی تشکیل برفک به دلیل افزایش سطح انتقال حرارت به میزان کمی افزایش مییابد ولی با گذشت زمان نه تنها این مشخصه از بین میرود، بلکه برفک به عنوان یک عایق حرارتی بین سطح سرد و جریان آزاد هوا عمل می کند و مشخصههای انتقال حرارت را به شدت کاهش میدهد.
تشکیل برفک در وسیلههای حمل و نقل نیز اثرهای قابل توجهی دارد. تشکیل برفک بر روی بالهای هواپیما (در شب به دلیل تشعشع سطح هواپیما با آسمان، دمای سطح هواپیما از هوای اطراف کمتر می شود) وضعیت آیرودینامیکی آن را تغییر داده و اثر نامطلوبی بر حرکت هواپیما دارد.
این معضل در صنعت حمل و نقل ریلی نیز وجود دارد که با یخ زدگی سوپاپهای ترمز سبب بروز مشکل در کنترل قطار می شود.
تشکیل برفک در یخچالها سبب کاهش کارآیی یخچالها می شود.
به جز این در یک سیستم با جریان هوای فوق اشباع نیز این پدیده دیده می شود. جریان هوای فوق اشباع در موقعی که رطوبت هوا زیاد و دمای محیط نسبتا کم باشد اتفاق میافتد. در یخچالهای صنعتی، به دلیل حرکت هوای سرد و گرم در نزدیکی درها، و مخلوط شدن هوای گرم مرطوب با هوای سرد خشک درون یخچال میتوان انتظار تشکیل هوای فوق اشباع را داشت. هنگامی که حالت فوق اشباع در هوایی که دمای آن بالای دمای انجماد آب باشد، رطوبت موجود در هوا به صورت قطرات ریز آب در جریان هوا تبدیل می شود (حالت مه) و اگر دمای هوا زیر دمای انجماد باشد، “مه یخ زده ” تشکیل میگردد.
در این پروژه، در فصل اول به مروری بر کارهای گذشته پرداخته می شود. در فصل دوم به معرفی مشخصات دستگاه آزمایش موجود و روش انجام آزمایش پرداخته می شود. در فصل سوم، داده های آزمایشگاهی در جریان طبیعی هوای مرطوب مورد بررسی قرار گرفته است
و در فصل چهارم، داده های آزمایشگاهی در جریان اجباری هوای مرطوب و مقایسه آن با داده های آزمایشگاهی در جریان طبیعی مورد بررسی قرار گرفته است و در فصل پنجم، بررسی تجربی رشد لایهی برفک و نتیجههای حاصل از این پروژه که در آزمایشگاه سیستمهای انرژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر صورت گرفتهاست ارائه می شود و درستی داده های حاصل از حل عددی- تحلیلی مورد بررسی قرار میگیرد. در نهایت نتیجه گیری کلی و پیشنهادهایی برای کارهای اینده ارائه شده است.
1-1- روشهای بررسی پدیده تشکیل برفک
شناخت از نحوه تشکیل، مکانیزم رشد و نیز عاملهای موثر بر برفک می تواند به روشهای مقابله با برفک و طراحی سیستمهای برفکزدا کمک شایانی کند. بدین منظور کارهای زیادی برای مدل کردن رفتار برفک انجام شده است که به طور کلی کارهای انجام شده در این زمینه را میتوان به سه دسته کلی تقسیم نمود که در زیر به آنها اشاره می شود:
1-1-1- مطالعه مرحله جوانهزنی برفک بر روی سطحهای مختلف
کارهای اولیه در این زمینه توسط فلچر[2] ]1[ انجام شد. وی مرحلههای تشکیل برفک را به دو مرحله جوانهزنی و رشد کریستالی برفک تقسیم کرد.
پروسهی جوانهزنی نیازمند آن است که جوانهها بر انرژی گیپس تغییر فاز غلبه کنند و این زمانی رخ میدهد که جزء بخار در حالت فوق اشباع باشد. ساندرز[3] ]2 [تحقیقهای خود را بر روی علت عدم یکنواختی تشکیل برفک روی سطح متمرکز کرد و بیان نمود که ناهماهنگی انرژی سطح، بر تشکیل اولیهی برفک اثر گذار است.
با مطرح شدن فوق اشباع بودن بخار روی سطح سرد به هنگام شکل گیری برفک درجه فوق اشباعی توسط هراجی و باربر[4] ]3[ تعریف شد. سنگوپتا و شریف[5] ]4[ پدیده جوانهزنی را روی استوانه در جریان هوا بررسی کردند. نا و وب[6] ]5[ فوق اشباع بودن هوا در سطح سرد را هنگام جوانهزنی ثابت کرده اند. تحقیقهای آنها نشان داد که سطحهای با انرژی کمتر نسبت به سطحهای با انرژی بالاتر، به درجه فوق اشباع بالاتری نیاز دارند و نیز نشان دادند زبری سطح درجه فوق اشباع لازم برای تشکیل جوانهها را کاهش میدهد. با اثبات فوق اشباع بودن بخار آب در سطح برفک، پیش بینی دقیقتری از خاصیتهای برفک می تواند انجام شود. اثر ارتعاش در تشکیل برفک و مرحله جوانهزنی روی صفحهی سرد در جریان هوا توسط چنگ و همکارانش[7] ]6 و 7[ بررسی شد.
فرم در حال بارگذاری ...