وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه ارشد: میزان تاثیر کاهنده های سرعت در کاهش تصادفات شهر نظرآباد

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

امروزه یكی از مهم‌ترین مسائل در سراسر جهان، تلفات ناشی از تصادفات خودروها با خودروها و یا تصادف با عابر یا با سایر اجسام است. که علاوه بر مرگ و میرهای ناشی از آن موجب تحمیل هزینه های بسیار گزافی می‌گردد كه این امر با توجه به گسترش شهرها و تحولات به وجود آمده در نحوه زندگی و رفتار انسان‌ها و افزایش سفرهای روزانه، پیچیدگی مسئله حمل و نقل و ترافیک را افزایش داده و آن‌را به یكی از مسائل اصلی و زیر بنائی كشور تبدیل كرده است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در نتیجه تخلفات رانندگی، سالانه 2/1 میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند، بین 20 تا 50 میلیون نفر مصدوم می‌شوند و بیش از 540 میلیارد دلار خسارت مالی به بار می‌آید و پیش بینی می‌شود این میزان در 20 سال آینده به دو برابر افزایش یابد. در ایران طی سال‌های 1373 تا 1386 بیش از 300 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند و سالانه بالغ بر 18 میلیارد دلار به کشور زیان وارد شده است. (احمدی، 1389 ص 74 ).

 

 همچنین برابر آمارهای منتشره از سوی پزشکی قانونی، کشور بین سال‌های 1385 تا 1389 تعداد 120 هزار و 70 نفر و در سال 1390 روزانه به طور میانگین بیش از 60 نفر در حوادث رانندگی در سطح کشور کشته می‌شوند که بیش از 12 نفر آن‌ ها عابر و بیش از 15 نفر موتور سواران هستند. (امین جامعه، بخش اجتماعی ص 10، شماره 180/شنبه 28 آبان 90 ).

 

سرعت زیاد و نا مناسب از مهم‌ترین عوامل شکل گیری سوانح ترافیکی در بسیاری از کشورها است. با افزایش سرعت، مقدار مسافتی لازم برای توقف بیشتر می‌شود. از طرف هرچه قدر انرژی جنبشی جذب شده ناشی از سرعت بالا بیشتر باشد، خطر مصدومیت ناشی از تصادف هم بیشتر می‌شود.

 

مدیریت سرعت ابزاری بسیار مهم برای افزایش ایمنی راه است. لیکن اعمال این مدیریت برای محدودیت سرعت و کاهش رانندگی نا ایمن کار آسانی نیست. بسیاری از رانندگان خطرات مرتبط را تشخیص نمی‌دهند و اغلب منافع تندرانی را از نتایج وخیم احتمالی آن بیشتر می‌دانند. سرعت بالا منجر به افزایش خطر بروز سوانح و افزایش احتمال مصدومیت‌های شدید در صورت بروز سانحه خواهد شد زیرا با افزایش سرعت، مسافت طی شده در مدت زمان عکس‌العمل راننده و نیز فاصله مورد نیاز تا توقف وسیله نقلیه افزایش می‌یابد.

 

اقشار آسیب پذیر استفاده کننده از راه‌ها مانند عابر ین پیاده، رانندگان موتورسیکلت و دوچرخه، هنگام تصادف با وسایل نقلیه موتوری در خطر بیشتری از آسیب‌های وخیم و یا کشنده می‌باشند. احتمال کشته شدن یک عابر پیاده در برخورد با یک وسیله نقلیه موتوری با افزایش سرعت به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. تحقیقات نشان می‌دهد عابران پیاده در برخورد با یک خودروی دارای سرعت 30 کیلومتر در ساعت زنده می‌مانند و در برخورد با خودروی دارای سرعت 50 کیلومتر در ساعت به احتمال 80% کشته خواهند شد (سوری،1388)؛ لذا نباید به پدیده تصادفات به عنوان یک عامل طبیعی نگریسته شود و این تصور به وجود آید که نمی‌توان برای بهبود ایمنی کاری انجام داد. به عبارت دیگر همواره باید این جمله که تصادفات قابل پیشگیری هستند مد نظر قرار گرفته و طرح‌ها و برنامه‌ها بر اساس آن پیاده شوند. از طرف دیگر تجربه کشور های پیشرفته دنیا نشان داده که می‌توان با برنامه ریزی دقیق و مستمر، تعداد و شدت تصادفات را به طور محسوسی کاهش داد. تحقیقات نشان داده است که علل تصادفات، حاصل تداخل پیچیده عوامل مربوط به وسیله نقلیه، جاده، محیط و عوامل انسانی است. بعضی کارشناسان تاکید می‌کنند که بیشتر برنامه های فرهنگی و رفتاری در زمینه ایمنی (مانند نفوذ الکل و مواد مخدر، بستن کمربند ایمنی و بازدید فنی وسیله نقلیه) به سختی به مرحله اجرا در می‌آیند اما ثابت شده است بهبود ایمنی به شکل عملیات موردی مهندسی مانند استفاده از ابزار کنترل سرعت و ترافیک، جدا سازی ترافیک، اصلاح هندسی طرح تقاطع‌ها و

دانلود مقاله و پایان نامه

 حذف نقاط حادثه خیز عمو ما موثرند (تن زاده،1390، ص 395).

 

1-2- بیان مسئله

 

در طول سال‌های اخیر، گسترش و بهبود راه‌های جدید با هدف افزایش سرعت جابجایی وسایل نقلیه، موجب کاهش ایمنی برای عابر ین پیاده، موتورسواران، دوچرخه سواران و حتی رانندگان شده است. به طوری که سوانح جاده ای امروزه به عنوان یکی از معضلات اجتماعی و اقتصادی دنیا مطرح است. در کشورهای در حال توسعه مسئله مرگ و جراحات ناشی از تصادفات جاده ای به عنوان دومین عامل مرگ و میر جوانان مطرح می‌باشد.

 

از مهم‌ترین پارامترهای موثر در افزایش ایمنی شبکه معابر، کنترل سرعت وسایل نقلیه در سطح معابر و تقاطع‌ها می‌باشد به طوری که موجب افزایش گذر عبور عابر پیاده، کاهش مصرف سوخت و کاهش تعداد و شدت تصادفات بین وسایل نقلیه می‌گردد. وقوع هر تصادف، معلول علل مختلفی می‌باشد که در میان این علل، سرعت وسایل نقلیه یکی از مهم‌ترین عوامل بروز تصادفات جاده ای منجر به جرح یا فوت است. آمارها نشان می‌دهند که در ایران تقریباً 30 تا 40 درصد کشته‌ها و یا مجروحان در اثر عامل سرعت دچار حادثه شده‌اند (دستورالعمل مدیریت سرعت در راه‌های کشور، گزارش مرحله اول، وزارت راه و ترابری، معاونت آموزش، تحقیقات و فن آوری سال 1383). در شهر نظرآباد که یکی از شهرهای قدیمی استان تازه تاسیس البرز است در جریان عملیات روکش آسفالت که در ابتدای سال 1389 توسط شهرداری انجام شد، سرعت گیرهای موجود زیر لایه های آسفالت جدید مدفون و از سطح معابر حذف گردید. از آن زمان موضوع سرعت غیر مجاز خودروها همواره به عنوان یک مشکل پیش روی پلیس راهور شهرستان وجود داشته است. افزایش تصادفات به استناد کروکی‌های ترسیمی کارشناسان تصادفات و همچنین درخواست‌های متعدد مردمی، حاکی از وضعیت نگران کننده افزایش سرعت غیر مجاز وسایل نقلیه در معابر شهری است؛ لذا در این تحقیق به بررسی تاثیر کاهنده های سرعت در ایمنی ترافیک شهر نظرآباد پرداخته می‌شود. با توجه به آنچه ذکر شد این سؤال اساسی و اصلی مطرح می‌گردد که : آیا کاهنده های سرعت در ایمنی ترافیک شهر نظرآباد تاثیر دارد؟ میزان این تاثیر چقدر است؟

 

 1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق

 

حوادث ترافیکی اثرات گسترده ای در جامعه دارد. بروز حوادث ترافیکی علاوه بر اثرات جسمانی و روانی بر فرد، پریشانی و نگرانی خانواده شخص مصدوم را به همراه خواهد داشت. تصادفات موجب می‌شود هرروز از نیروی فعال کشور که پشتوانه محکم اقتصادی هر جامعه هستند از چرخه کار و فعالیت خارج شوند و حتی به علت مصدومیت، سربار جامعه شده و هزینه های سنگین درمانی و اجتماعی را نیز به جامعه تحمیل نمایند. با عنایت به حذف سرعت گیرها و سرعت کاه‌ها و افزایش چشمگیر تعداد و شدت تصادفات جرحی و فوتی در شهر نظرآباد در این تحقیق سعی می‌شود روش‌های مختلفی برای مدیریت سرعت، آرام سازی و ایمن سازی ترافیک با بهره گرفتن از کاهنده های سرعت ارائه شود. یافتن این روش‌ها می ­تواند سهم بسزایی در کاهش هزینه­ های اقتصادی کشور، مرگ و میر و تبعات اجتماعی و فرهنگی ناشی از ترافیک و تصادفات در جامعه داشته باشد.

 

1-4- اهداف تحقیق

 

1- 4-1- هدف اصلی

 

هدف اصلی این پایان نامه مشخص نمودن میزان تاثیر کاهنده های سرعت در کاهش تصادفات شهر نظرآباد می‌باشد.

 

1-4-2- اهداف فرعی

 

این پایان نامه دارای سه هدف فرعی است که عبارتند از :

 

– بررسی تاثیر تجهیز خیابان‌های درون شهری به سرعت کاه استاندارد در کاهش تصادفات درون شهری

 

– بررسی تاثیر آرام سازی جریان ترافیک در افزایش ایمنی و اعتماد به نفس عابران پیاده (علی‌الخصوص سالخوردگان و کودکان) در عبور از عرض معابر

 

– بررسی نقش سرعت کاه در مدخل تقاطع‌ها 

 

1-5- بیان فرضیات

 

 – تجهیز خیابان‌های درون شهری به سرعت کاه استاندارد در افزایش ایمنی ترافیک موثر می‌باشد.

 

– آرام سازی جریان ترافیک در افزایش ایمنی و اعتماد به نفس عابران پیاده (سالخوردگان و کودکان) در عبور از عرض معابر موثر می‌باشد.

 

– فقدان سرعت کاه در تقاطع‌ها در افزایش تصادفات موثر می‌باشد.

 

1-6-تعریف مفاهیم و اصطلاحات

 

سرعت: سرعت نرخ حرکت را نشان می دهد و عبارت است از مسافت پیموده شده در واحد زمان و واحد آن کیلومتر بر ساعت می باشد.

 

– تند رانی: شامل سرعت بالا (سرعت بالاتر از حد مجاز) یا سرعت نامناسب (سرعت در محدوده مجاز ولی نا متناسب با شرایط موجود) می شود. (سوری،1388)   

 

– سرعت طرح: مبنای طراحی راه می باشد و همان سرعت 98% راه نامیده میشود و حداکثر سرعتی است که با آن در شرایط مساعد بتوان با ایمنی و راحتی از جاده ای که در طرح هندسی آن رعایت نکات فنی و ایمنی شده است عبور کرد. .(شاهی، ص 139)   


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد: بررسی وضعیت کیفیت ارائه خدمات درشعب مختلف بانک اقتصاد بر اساس مدل سروکوالپایان نامه ارشد: بهبود موفقیت بازاریابی قانون تبادل دانش ضمنی بین فروش و بازاریابی در صنعت ساختمان سازی »