وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه:بررسی کارکردهای غیاب در پرداختن به شخصیت معصومین (ع) برای نگارش فیلمنامه

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

نگارش فیلمنامه به‌عنوان بستر اصلی و محور پیوند عناصر سینمایی، یکی از مهم‌ترین مراحل شکل‌گیری و تولید فیلم است. ازآنجایی‌که استفاده از «غیاب» در فیلمنامه کارآیی دارد، این رساله تلاش می‌کند با روش اسنادی و کتابخانه‌ای، محدودیت‌ها و آسیب‌های تصویرگری مستقیم معصوم (ع)، را مورد بررسی قرار می‌دهدو در ادامه از «غیاب» به‌عنوان راهکار مطرح شده برای پرداختن به شخصیت معصومین (ع) و از کارکردهای آن در سینما و تلویزیون سخن می‌گوید که عبارت‌اند از همدلی و همراهی تماشاگر با داستان که باعث باورپذیری، جذابیت و تأثیرگذاری می‌شود. در پایان به این نتیجه می‌رسد که با توجه به محدودیت‌های زبان سینما و تلویزیون، استفاده از این تکنیک برای بازنمود ابعاد مختلف زندگی معصوم (ع) و شخصیت‌های قدسی مناسب است و باید مورد توجهی ویژه قرار بگیرد.

 

کلید واژه: غیاب ، شخصیت پردازی، معصومین، فیلمنامه

 

فهرست مطالب

 

فصل اول: کلیات… 7

 

. 8

 

.. 8

 

.. 9

 

.. 9

 

.. 10

 

.. 10

 

. 10

 

فصل دوم: مبانی نظری تحقیق.. 15

 

.. 16

 

.. 20

 

. 21

 

2ـ2ـ1ـ1 پیرنگ.. 21

 

2ـ2ـ1ـ2 شخصیت.. 24

 

2ـ2ـ1ـ3 درون مایه. 30

 

2ـ2ـ1ـ4کشمکش… 30

 

2ـ2ـ1ـ5بحران. 33

 

2ـ2ـ1ـ6دیالوگ.. 34

 

2ـ2ـ1ـ7 زمان و مکان (صحنه، موقعیت) 35

 

… 35

 

فصل سوم: یافته‌های تحقیق.. 40

 

3ـ1غیاب در اصل خلقت… 41

دانلود مقاله و پایان نامه

 

 

3ـ2غیاب نزد پساساختارگراها 43

 

.. 44

 

3ـ4غیاب و تخیل.. 47

 

3ـ5 غیاب و روایت پذیری برای کودک.. 47

 

3ـ6غیاب و واکنش… 48

 

3ـ7غیاب و صرفه جویی هزینه ها 48

 

3ـ8 سینما و تصویرگری معصوم 49

 

3ـ8ـ1 اهمیت چگونگی بازنمایی معصومین در سینما 50

 

3ـ8ـ2تصویرگری معصوم در سینمای هالیوود 51

 

3ـ8ـ3 تصویرگری معصوم در سینمای ایران. 57

 

3ـ8ـ4 محدودیت های سینما و تلویزیون در تصویرگری معصوم 62

 

3ـ9گستره غیاب در فیلم. 67

 

3ـ9ـ1غیاب در عناصر میزانسن. 68

 

3ـ10غیاب در ژانرهای سینمایی.. 79

 

3ـ10ـ1غیاب در ژانر معمایی ـ پلیسی. 79

 

3ـ10ـ2غیاب در ژانر وحشت.. 79

 

. 80

 

3ـ11ـ1 منظق داستانی. 80

 

3ـ11ـ2 پیوند شخصیت غائب با اصل داستان. 80

 

3ـ11ـ3 حفظ کشمکش… 82

 

… 84

 

3ـ12ـ1 استفاده از راهکار غیاب در نقل تاریخ. 84

 

3ـ12ـ2 غیاب و بازنمایی رویداد واحد از زندگی معصوم 86

 

3ـ12ـ3 غیاب و راز. 87

 

3ـ13راهکارهای تجربه شده در تصویرگری معصوم. 88

 

. 88

 

3ـ13ـ1ـ3 ارزیابی روش حضور کامل. 93

 

. 93

 

3ـ13ـ3 ارزیابی روش غیاب شخصیت.. 105

 

… 105

 

فصل چهارم: نتیجه‌گیری.. 108

 

.. 109

 

… 110

 

 

 

فصل اول: کلیات

 

1ـ1 بیان مسئله

 

هنر نمایشی عرصه‌ای است که می‌توان مفاهیم و جلوه‌های زندگی را در سینما و تلویزیون به نمایش گذاشت. اگر این جلوه‌های زندگی از زندگی حضرات معصومین (ع) و شخصیت‌های قدسی باشد، جلوه‌های حقیقی آن بیشتر خواهد بود و موجب شناخت بیشتر ایشان می‌شود. جلوه‌هایی که پاکی، وارستگی، مهر و شفقت برای بینوایان، ستیز با ستمگران، ایثار و شهادت برای جاودانه ماندن دین الهی، در اوج است. اما متأسفانه نمایش این جلوه‌هابه‌صورت کامل انجام نشده.

 

با توجه به محدودیت‌های زبانی سینما و تلویزیون در تصویرگری زندگی معصومین (ع)، چالش‌ها و دشواری‌هایی را، در پرداختن به شخصیت ایشان، پیش روی فیلم‌سازان دینی ما قرار می‌دهد که این چالش‌ها و دشواری‌ها موجب می‌شود، ما به دنبال راهکار بهتری جهت ارائه‌صحیح‌تر و عمیق‌تر از شخصیت‌های قدسی در نگارش فیلمنامه باشیم. بنابراین دقت هر چه بیشتر در تصویرگری معصومین (ع) و شخصیت‌های قدسی، و بازنگری در شیوه‌های فیلمنامه نویسی و ارائه‌شخصیت‌های ایشان در فیلمنامه نویسی است که با ارائه‌زاویه‌ی دید جدید به پدیدارها و مصادیق، می‌توان هر چه بیشتر با ساختار سینما و تلویزیون منطبق کرد. از این‌رو در آغاز، به محدودیت‌ها و ظرفیت‌های تصویرگری مستقیم حضرات معصومین (ع) در سینما و تلویزیون اشاره‌ایمی‌کنیم. سپس کلیاتی را از عناصر فیلمنامه، مورد بررسی قرار می‌دهیم و در ادامه ضمن بررسی این تکنیک برای بازنمود ابعاد مختلف زندگی حضرات معصومین (ع)، به کارکردها و امتیازات ویژه آن، می­پردازیم.


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد:بررسی قالب‌های موفق برنامه‌سازی در انتقال مفاهیم اخلاقی دین در برنامه‌ها ی کودک دو شبكه كودك ست 7 پارس مسیحی و برنامه‌ها ی كودك شبكه قرآندانلود پایان نامه ارشد:تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲» »