نگارش فیلمنامه بهعنوان بستر اصلی و محور پیوند عناصر سینمایی، یکی از مهمترین مراحل شکلگیری و تولید فیلم است. ازآنجاییکه استفاده از «غیاب» در فیلمنامه کارآیی دارد، این رساله تلاش میکند با روش اسنادی و کتابخانهای، محدودیتها و آسیبهای تصویرگری مستقیم معصوم (ع)، را مورد بررسی قرار میدهدو در ادامه از «غیاب» بهعنوان راهکار مطرح شده برای پرداختن به شخصیت معصومین (ع) و از کارکردهای آن در سینما و تلویزیون سخن میگوید که عبارتاند از همدلی و همراهی تماشاگر با داستان که باعث باورپذیری، جذابیت و تأثیرگذاری میشود. در پایان به این نتیجه میرسد که با توجه به محدودیتهای زبان سینما و تلویزیون، استفاده از این تکنیک برای بازنمود ابعاد مختلف زندگی معصوم (ع) و شخصیتهای قدسی مناسب است و باید مورد توجهی ویژه قرار بگیرد.
کلید واژه: غیاب ، شخصیت پردازی، معصومین، فیلمنامه
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات… 7
. 8
.. 8
.. 9
.. 9
.. 10
.. 10
. 10
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق.. 15
.. 16
.. 20
. 21
2ـ2ـ1ـ1 پیرنگ.. 21
2ـ2ـ1ـ2 شخصیت.. 24
2ـ2ـ1ـ3 درون مایه. 30
2ـ2ـ1ـ4کشمکش… 30
2ـ2ـ1ـ5بحران. 33
2ـ2ـ1ـ6دیالوگ.. 34
2ـ2ـ1ـ7 زمان و مکان (صحنه، موقعیت) 35
… 35
فصل سوم: یافتههای تحقیق.. 40
3ـ1غیاب در اصل خلقت… 41
3ـ2غیاب نزد پساساختارگراها 43
.. 44
3ـ4غیاب و تخیل.. 47
3ـ5 غیاب و روایت پذیری برای کودک.. 47
3ـ6غیاب و واکنش… 48
3ـ7غیاب و صرفه جویی هزینه ها 48
3ـ8 سینما و تصویرگری معصوم 49
3ـ8ـ1 اهمیت چگونگی بازنمایی معصومین در سینما 50
3ـ8ـ2تصویرگری معصوم در سینمای هالیوود 51
3ـ8ـ3 تصویرگری معصوم در سینمای ایران. 57
3ـ8ـ4 محدودیت های سینما و تلویزیون در تصویرگری معصوم 62
3ـ9گستره غیاب در فیلم. 67
3ـ9ـ1غیاب در عناصر میزانسن. 68
3ـ10غیاب در ژانرهای سینمایی.. 79
3ـ10ـ1غیاب در ژانر معمایی ـ پلیسی. 79
3ـ10ـ2غیاب در ژانر وحشت.. 79
. 80
3ـ11ـ1 منظق داستانی. 80
3ـ11ـ2 پیوند شخصیت غائب با اصل داستان. 80
3ـ11ـ3 حفظ کشمکش… 82
… 84
3ـ12ـ1 استفاده از راهکار غیاب در نقل تاریخ. 84
3ـ12ـ2 غیاب و بازنمایی رویداد واحد از زندگی معصوم 86
3ـ12ـ3 غیاب و راز. 87
3ـ13راهکارهای تجربه شده در تصویرگری معصوم. 88
. 88
3ـ13ـ1ـ3 ارزیابی روش حضور کامل. 93
. 93
3ـ13ـ3 ارزیابی روش غیاب شخصیت.. 105
… 105
فصل چهارم: نتیجهگیری.. 108
.. 109
… 110
فصل اول: کلیات
1ـ1 بیان مسئله
هنر نمایشی عرصهای است که میتوان مفاهیم و جلوههای زندگی را در سینما و تلویزیون به نمایش گذاشت. اگر این جلوههای زندگی از زندگی حضرات معصومین (ع) و شخصیتهای قدسی باشد، جلوههای حقیقی آن بیشتر خواهد بود و موجب شناخت بیشتر ایشان میشود. جلوههایی که پاکی، وارستگی، مهر و شفقت برای بینوایان، ستیز با ستمگران، ایثار و شهادت برای جاودانه ماندن دین الهی، در اوج است. اما متأسفانه نمایش این جلوههابهصورت کامل انجام نشده.
با توجه به محدودیتهای زبانی سینما و تلویزیون در تصویرگری زندگی معصومین (ع)، چالشها و دشواریهایی را، در پرداختن به شخصیت ایشان، پیش روی فیلمسازان دینی ما قرار میدهد که این چالشها و دشواریها موجب میشود، ما به دنبال راهکار بهتری جهت ارائهصحیحتر و عمیقتر از شخصیتهای قدسی در نگارش فیلمنامه باشیم. بنابراین دقت هر چه بیشتر در تصویرگری معصومین (ع) و شخصیتهای قدسی، و بازنگری در شیوههای فیلمنامه نویسی و ارائهشخصیتهای ایشان در فیلمنامه نویسی است که با ارائهزاویهی دید جدید به پدیدارها و مصادیق، میتوان هر چه بیشتر با ساختار سینما و تلویزیون منطبق کرد. از اینرو در آغاز، به محدودیتها و ظرفیتهای تصویرگری مستقیم حضرات معصومین (ع) در سینما و تلویزیون اشارهایمیکنیم. سپس کلیاتی را از عناصر فیلمنامه، مورد بررسی قرار میدهیم و در ادامه ضمن بررسی این تکنیک برای بازنمود ابعاد مختلف زندگی حضرات معصومین (ع)، به کارکردها و امتیازات ویژه آن، میپردازیم.
فرم در حال بارگذاری ...