وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه ارشد : بررسی قابلیت‌های تصویری نوشتار فارسی در خط‌نقاشی

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

فهرست مطالب

 

فصل اول: کلیات تحقیق

 

1-1- تعریف مسئله………………………………………………………………………………………………. 1

 

1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………………………………… 1

 

1-3- سؤال‌های تحقیق……………………………………………………………………………………… 2

 

1-4- فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………. 2

 

1-5- اهداف اصلی و فرعی تحقیق……………………………………………………………………………….. 3

 

1-6- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. 3

 

1-7- روش جمع‌ آوری اطلاعات ……………………………………………………………………………. 3

 

1-8- کاربرد تحقیق………………………………………………………………………………………………… 4

 

1-9- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………… 4

 

1-10- چگونگی انجام پروژه عملی……………………………………………………………………… 5

 

فصل دوم: نوشتار فارسی و خط-نقاشی در ایران

 

2-1- الفبا و نوشتـار در ایران……………………………………………………………………………….. 13

 

2-2- ریشه‌های ایرانی نوشتار…………………………………………………………………………….. 19

 

2-3- خوشنویسی نوشتار فارسی……………………………………………………………………. 23

 

2-4- اهمیت و قواعد خوشنویسی در نوشتار فارسی…………………………………………. 25

 

2-5- نقش بصری و تزئینی نوشتار…………………………………………………………………….. 32

 

2-6- نگاهی به اعتقادات فرقه حروفیه………………………………………………………………… 33

 

2-7- شیوه‌های حروف‌نگاری در دوران گذشته ……………………………………………………. 35

 

2-8- حکومت و تحولات جامعه قاجاری…………………………………………………………………… 43

 

2-9- هنرمندان قاجاریه……………………………………………………………………………………….. 44

 

2-10- دوران پهلوی………………………………………………………………………………………… 47

 

2-11- جنبش سقاخانه و آغاز نوگرایی در ایران……………………………………………………… 60

 

2-12- دوران انقلاب اسلامی………………………………………………………………………… 73

 

2-13- خط-نقاشی………………………………………………………………………………………………. 74

 

2-14- نوگرایی در تعامل بین هنرها……………………………………………………………. 86

 

فصل سوم: مبانی بصری و قابلیت‌های تصویری نوشتار فارسی در خط-نقاشی ایران

 

3-1- مبادی سواد بصری……………………………………………………………………. 90

 

3-2- عناصر اولیه و کیفیات بصری در ارتباط تصویری…………………………………… 91

 

3-3- مقایسه بصری آثار تایپوگرافیک و خط-نقاشی………………………………………. 105

 

3-4- شیوه‌های حساسیت بخشیدن…………………………………………………………….. 109

 

3-5- نقش ابـزار………………………………………………………………………………….. 109

 

نتیجه‌گیری………………………………………………………………………………………. 112

 

واژه‌نامه ……………………………………………………………………………………………. 116

 

مراجع………………………………………………………………………………………………. 120

 

پروژه عملی………………………………………………………………………………… 128

 

پروژه دوم عملی……………………………………………………………………….. 134

 

فصل اول

 

پایان نامه

 

 

کلیات تحقیق

 

1-1 – تعریف مسئله

 

          هیچ تعریف درستی جز در سایه بررسی و شناخت جامع از گذشته و تطبیق آن با دنیای معاصر میسر نیست. در دهه‌ های اخیر، تجددخواهی در هنر ایران نمی‌توانسته سنت‌های فرهنگی را به خاطر نوستالژی آنها بپذیرد. در این بین نقاشان و خطاطان از جریان پیدایش جنبش سقاخانه و نوگرایی تا دوران معاصر، همواره به دنبال هویت و تاریخ خود بوده‌اند تا بتوانند با ارائه زیرساخت‌های شرقی خط-نقاشی، قابلیت‌های تصویری و توصیفی-تشریحی نوشتار را بیان کنند که امروزه به یكی از مهم‌ترین شگردهای ارتباط بصری تبدیل شده است. اما تاکنون پژوهشی درباره قابلیت‌های تصویری نوشتار در بستر خط-نقاشی و بیان گستره فعالیت آن صورت نگرفته است. از این روی در این پژوهش درصدد آنیم که این قابلیت‌ها را با بیان تعاریف نظری و تجربی و ارائه راهکارهای عملی مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

 

1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق

 

          یکی از مقوله‌های بسیار مهم در گرافیک، قابلیت پیام‌رسانی نوشتار در کار گرافیکی است. با توجه به اینکه در فرهنگ بومی ایرانی، خط-نقاشی از زمره جریانات مهم تاریخی بوده که سال‌هاست شکل گرفته، در حال تکوین می‌باشد و پذیرش این جریان از جانب بزرگان هنر صورت می‌پذیرد، چنین طلب می‌شود که در این باب پژوهش‌های دقیقی انجام گیرد. معرفی و شناسایی قابلیت‌های تصویری و بصری نوشتار به عنوان یک واژه کلی و گسترده که همه فعالیت‌های مربوط به خط-نقاشی با توجه به فرهنگ، تاریخ، مهارت، تکنیک و هنر را در بر می‌گیرد، از واجبات انجام این پژوهش می‌باشد زیرا با وجود آنکه این جریان در دهه‌ های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اما تنها به بیان مسائل کلی و پیشینه این جریان پرداخته شده و کمتر مورد پژوهش تخصصی و علمی قرار گرفته است. از این رو عدم وجود منابع جامع و گسترده پیرامون خط-نقاشی و قابلیت‌های نهفته در آن از الزامات این پژوهش لحاظ شده است.

 

از دیگر اهمیت‌های این پژوهش می‌توان به بحث هویت گرافیک ملی ایران اشاره کرد که می‌توان ریشه‌های آن را با پژوهش و تحلیل در این جریان تاریخی (خط-نقاشی) پیدا کرد و برخی اشتراکات میان فعالیت‌های غیر کاربردی (بیشتر هنرهای زیبا) و کاربردی (بیشتر طراحی گرافیک) را به تصویر کشید.

 

1-3- سؤال­های اصلی تحقیق

 

          مهم‌ترین دلایل طرح عنوان این پژوهش، پرسش­هایی هستند که تحقیق مذکور را بر آن داشته‌اند تا به پاسخ­هایی قانع­کننده دست یابد. این پرسش‌ها در دو مقوله “قابلیت‌های تصویری نوشتار” و “خط-نقاشی” به طور مجزا مطرح شد، سپس با طرح سؤالاتی به بیان فصل مشترک و کارکردهای آنها بر یکدیگر پرداخته شده است. اگرچه سؤالات بسیاری در رونـد پژوهش مطرح شده اما به اختصـار به ذکر برخی از مهم‌تریـن آنها می‌پردازیم:

 

    1. خاستگاه و علت اصلی پیدایش خط-نقاشی چیست؟

 

    1. آیا سقاخانه می‌تواند با استناد به تعاریف سبک‌ها و مکاتب بومی و جهانی به عنوان یک مکتب هنری مطرح شود؟

 

    1. ریشه‌های ایرانی نوشتار فارسی در کدام خطوط وجود دارد؟

 

    1. آیا می‌توان در خوشنویسی هم صحبت از خطوط مدرن و پست‌مدرن کرد؟

 

    1. جنبش مدرنیسم چه تأثیراتی بر نقاشی و خط‌نگاری داشته است؟

 

    1. چه عواملی باعث تلفیق نقاشی و خوشنویسی و سوق‌دادن آنها به ­خط-نقاشی شد؟

 

    1. نقش و خاستگاه پیشگامان نوگرا و هنرمندان چند دهه اخیر که به خط-نقاشی پرداخته‌اند، به چه صورت می‌باشد؟

 

    1. آیا رسالت خط در خط-نقاشی با خوانایی کلام هم‌سو است؟ و آیا با کم‌شدن خوانایی ارزش‌های کلام نوشتار از بین می‌رود؟

 

    1. آیا حد و مرزی بین کارکردهای تصویری حروف و نوشتار در پیام‌رسانی وجود دارد؟

 

    1. تأثیر مبانی و سواد بصری نوشتار فارسی در خط-نقاشی چگونه است؟

 

    1. گستره قابلیت‌های تصویری رسم‌الخط‌های نوین در حوزه‌های مختلف ارتباط بصری به چه میزان می‌باشد؟

 

    1. خلق یک اثر هنری مشتق از خط و نقاشی متکی به هویت‌های فردی است یا تاریخی، یا هر دو؟ و چگونه می‌توان با حفظ هویت و فرهنگ، عناصر نوشتار و بومی را به جهان انتزاع نزدیک کرد؟

 

  1. پاسخ به این گونه سؤال‌ها، دلایلی هستند که اهمیت پرداختن به این موضوع را روشن می کنند.

1-4- فرضیات تحقیق

 

     با در نظر گرفتن فرضیات برخی از هنرمندان و منتقدان مبنی بر اینکه خط-نقاشی هنـر حساب می‌آید و اینکه هنرمند بعد از آموختن سواد بصری نوشتار و طی مراحل تکوین به خلاقیتی در کارش می رسد، لذا فرضیه اصلی این پژوهش بر این مبناست که با شناخت و آگاهی به اصول و قواعد رسم‌الخط‌های نوین می‌توان از قابلیت‌های تصویری آنها در حوزه‌های مختلف ارتباط بصری به ویژه خط-نقاشی استفاده کرد. چگونگی این ارتباط و راهکارهای آن باید در پایان این پژوهش مشخص گردد.

 

1-5- اهداف اصلی و فرعی

 

                   هدف اصلی از انجام این پژوهش، دستیابی به  قابلیت‌ها و کاربردهای تصویری و بصری نوشتار فارسی در خط-نقاشی معاصر است. همچنین در این بین تلاش می‌شود تا شناخت بهتری نسبت به زمانه و جایگاه هنری معاصر ایران در موقعیت‌های فرهنگی و تاریخی پیدا شود و با بیان و تحلیل بصری آثار خط-نقاشی از زمان شکل‌گیری تا دوران حاضر‌، به تأثیرات کارکردهای تصویری نوشتار فارسی در خط-نقاشی دست یابیم. همچنین این پژوهش رهنمودی برای کمک به هنرمندان معاصر جهت خلق آثار هنری با زیرساخت‌های شرقی و متناسب با نیاز جامعه مدرن باشد؛ و در انتها علاوه بر تحلیل معنایی و بصری از کاربردهای نوشتار، گستره فعالیت‌های نوشتار و خط به عنوان یک مدیوم در بستر خط-نقاشی و سایر حوزه‌های ارتباط تصویری امروز را بشناسیم.

 

1-6- روش تحقیق

 

                   در این رساله روش و سیستم تاریخی و تحلیلی به کار رفته است؛ در این روش علاوه بر بیان ماهیت و وضعیت موجود موضوع پژوهش، به تشریح و تبیین دلایل چگونه بودن و چرایی وضعیت مسئله و ابعاد و گستره فعالیت آن می‌پردازیم و سپس اقدام به شناخت مسأله و تعریف آن، تدوین فرضیه‌ها، گردآوری اطلاعات، تنظیم و طبقه‌بندی اطلاعات و بیان راه‌کارها پرداخته و در انتها نتیجه‌گیری می‌نمائیم.تحقیق حاضر با بهره گرفتن از روش تاریخی و تحلیلی و با شیوه مطالعه­ کتابخانه­ای، مصاحبه، شرکت در نشست‌ها و سخنرانی ها و کارگاه‌های تخصصی، جلسات نقد و بررسی، برگزاری پرفورمنس و گزارش از نمایشگاه‌ها به مطالعه در دوران گذشته و معاصر پرداخته است.

 

1-7- روش جمع‌ آوری اطلاعات

 

                   اطلاعات در این پژوهش به روش کتابخانه‌ای و میدانی گردآوری شده است. اطلاعات مورد نیاز پژوهش، با فیش‌برداری از میان کتاب‌ها، مقالات معتبر، فصل‌نامه‌های تخصصی، پایان‌نامه‌ها و روزنامه‌ها در کتابخانه‌های واقعی و دیجیتالی انجام شده است. البته این پژوهش بسیار با فقدان اطلاعات علمی و  تخصصی مواجه شد؛ منابع موجود صرفاً به بیان پیشینه و اختلاف‌نظرها در تعاریف پرداخته است و تحقیقی در مورد کیفیت و گستردگی این مبحث جامع صورت نگرفته است. برخی مقالات موجود نیز به طور گسترده و روبنایی به این مسئله پرداخته‌اند. از این رو در روش میدانی به صورت واقعی و مجازی با مراجعه به نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، حراجی‌های تهران و حراج‌های معتبر دنیا همچون کریستی، ورکشاپ‌ها، پرفورمنس‌ها، جلسات نقد و بررسی، مصاحبه‌های حضوری و تلفنی با هنرمندان مرتبط با مسئله پژوهش، شنود فایل‌های صوتی مربوط به مصاحبه با افراد صاحب‌نظر و هنرمندان و مشاهده فیلم‌های مستند و گزارشی از برپایی نمایشگاه‌های حاضر، اقدام به تهیه گزارش و عکاسی از آثار شده است. همچنین برای تهیه تصویر آثارِ به‌روز به سایت‌های اینترنتی گالری‌های داخلی و خارجی و شخصی مراجعه شده است. در این پژوهش در راستای تعریف مسئله و اهداف آن، اقدام به برگزاری نمایشگاه، پرفورمنس آرت و جلسات نقد و بررسی تخصصی شده تا با نقد و تهیه گزارش از آنها نتایج جدیدی حاصل شود.

 

1-8- کاربرد تحقیق

 

                   مبنای اصلی این پژوهش، همان طور که توضیح داده شد، بررسی قابلیت‌های تصویری نوشتار فارسی به عنوان یک مؤلفه تاریخی و فرهنگی در خط-نقاشی است که بار هویت یک جامعه را برای ارتباطات بین‌المللی و بصری به دوش می‌کشد. به همین دلیل کاربرد اصلی این تحقیق نیز بر این امر استوار است و می‌تواند راه‌گشایی در کشف کاربردهای ناشناخته نوشتار فارسی اعم از رسم‌الخط‌های نوین به عنوان یک مدیوم مستقل درحوزه‌های مختلف ارتباط‌جمعی و تصویری باشد.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد : بررسی عناصر نور و آب در تاریخ هنر ایراندانلود پایان نامه ارشد : بررسی قالی‌های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی »