وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه ارشد: مهارت های زندگی در سیره علوی

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

… وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی هَدانا لِهذا وَ ما كُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ لَقَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ وَ نُودُوا أَنْ تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوها بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

 

…مى‏گویند: «ستایش مخصوص خداوندى است كه ما را به این(همه نعمتها) رهنمون شد؛ و اگر خدا ما را هدایت نكرده بود، ما(به اینها) راه نمى‏یافتیم! مسلّماً فرستادگان پروردگار ما حق را آوردند!» و(در این هنگام) به آنان ندا داده مى‏شود كه: «این بهشت را در برابر اعمالى كه انجام مى‏دادید، به ارث بردید!»[1]

 

خداوند منان با آفرینش انسان، همچنین نزول قرآن بر قلب مبارک پیامبر مکرم اسلام (ص) هدایت انسان را به یک معنا کامل نمود و بعد از جانشینی امام علی (ع) بر مسند ولایت، چارچوب هدایت انسان ها در قالب قرآن و عترت معنای دیگری یافت.امروزه در این دنیای پر رمز و راز و به ظاهر پیشرفته، انسان ها به نوعی دچار سرگردانی  و بعضا دچار بحران شده اند و در واقع نمی دانند از کجا آمده اند؟ در کجا هستند و به کجا خواهند رفت؟ ودر زندگی روز مره خود باید چه مهارت هایی داشته باشند وچگونه برخورد نمایند.شاید سالها پیش انسان تصور نمی کرد اقداماتی که برای دستیابی به تکنولوژی پیشرفته و آسایش بیشتر انجام می دهد منجر به فن آوری خواهد شد که به سلامت روان وی آسیب جدی وارد کرده و آرامش او را سلب نماید.در جریان زندگی امروز، گاهی انسان به یک ماشین بی روح تبدیل شده، که هویت انسانی خود را از دست داده است. به نظر می رسد نیاز اصلی انسان امروز باز گرداندن این هویت به اوست و این هویت باز نمی گردد مگر این که او تعریف صحیحی از خود داشته باشد و زندگی را بشناسد و مهارتهای زندگی اجتماعی سالم را آموخته باشد.این در حالی است که برنامه آموزش مهارتهای زندگی – برنامه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی – درسال 1993 از طرف یونیسف به عنوان مدلی برای پیشگیری از آسیبهای روانی و اجتماعی به جهانیان معرفی شد و در این مدت در کشورهای زیادی به کار بسته شده است و نتایج مطالعات متعدد حاکی از اثربخشی این برنامه در پیشگیری از انواع مشکلات روانی و اجتماعی بوده است؛ لیکن چنانچه در آموزش مهارت های زندگی از اسوه ها والگوهای دینی و مذهبی، خصوصا سیره اول مرد اخلاق و امامت، امام علی (ع)، استفاده شود مهارتی بی نقص اجرا گشته وانسان را به سمت یک زندگی آرام و مطلوب رهنمون می سازد.

 

 

 

 

 

فصل اول؛ کلیات

 

آنچه در این فصل مطالعه می نمایید:

دانلود مقاله و پایان نامه

 

 

تبیین موضوع تحقیق (بیان مسئله)

 

اهمیت  و ضرورت موضوع تحقیق

 

اهداف موضوع تحقیق

 

سوالات تحقیق

 

الف: سوالات اصلی          ب: سوالات فرعی

 

فرضیات تحقیق

 

الف: فرضیات اصلی          ب: فرضیات فرعی

 

روش تحقیق

 

پیشینه موضوع تحقیق

 

محدودیت های تحقیق

 

بررسی واژه های تحقیق

 

 

 

 

 

1-1    تبیین موضوع تحقیق (بیان مسئله)

 

قرآن کریم معنی و مفهوم زندگی سالم و حقیقی را در حیات طیبه معرفی می کند. از جمله نیازهای ضروری زندگی امروز تبیین درست زندگی در نگاه حیات طیبه است و سبک و شیوه ی زندگی باید در راستای حیات طیبه باشد. خداوند برای رسیدن به زندگی اصیل و واقعی بعد از خلقت انسان در قالب کتب آسمانی و ادیان الهی مفهوم زندگی سالم و رسیدن به آن را تبیین نموده است و در نهایت زمانی که خداوند، قرآن کریم را بر قلب مبارک پیامبر (ص) نازل فرمود، به شکل اساسی و کاملا مصداقی فلسفه خلقت آدمی، در کنار آن فلسفه زندگی، سبک، اصول و روش های رسیدن به حیات طیبه را به شکل زیبایی تشریح نموده است و برای تبیین دقیق مفاهیم قرآنی، پیامبر (ص) و برای تحقق بخشیدن آن جانشینان ایشان را هدایت کرده و با ارسال رسل، نعمت خود را بر بشریت تکمیل نمود.

 

بدون تردید تکامل معنوی و نیل به مسیر الی الله در پرتو حیات طیبه امکان پذیر است و تحقق حیات طیبه در فرایند زندگی در گرو داشتن “سواد زندگی” و به معنای دیگر مهارتهای زندگی است. کسانی که بتوانند در پرتو قرآن و عترت مهارت های زندگی را برای خود تفسیر و تعبیر نمایند قطعا “دقیق تر”،” جامع تر” و”پایدارتر” به حیات زندگی مد نظر قرآن خواهند رسید.

 

در دنیای امروز که از طرق مختلف در صدد تخریب بنیان خانواده هستند و  یک هجمه فرهنگی حساب شده را در راستای ترلزل خانواده رقم زده اند، برهمه فرض است که با نگاه عمیق، جامع وکاربردی، زندگی و مهارتهای آن را بر اساس قرآن، سیره و سنت پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) را تحلیل، توصیف، تبیین وپیش بینی نمایند.

 

بحمدلله و المنّه در این پژوهش به مدد حضرت حق، عنایت حضرت ولی عصر (عج) و با بضاعت اندک نویسنده در کنار راهنمایی های اساتید ارجمند و در راستای تحقق حیات طیبه به بحث و بررسی پیرامون «مهارتهای زندگی در سیره علوی» پرداخته شده است تا همگان بتوانند نگاه امیر مومنان علی (ع) را به زندگی با مبنای قرآنی بهتر شناخته و نهایتا دنیا را به درستی مزرعه آخرت خویش سازند.

 

[1]-  سوره اعراف آیه 43


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه: امیرالمؤمنین (ع) خرد ورزی را چگونه توصیف کرده و چه آسیب هایی را برای آن برشمردهپایان نامه ارشد: نقد و بررسی دیدگاه عامه در فضیلت خلفا بر اساس آیۀ 100 سورۀ توبه »