وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه ارشد : بررسی قالی‌های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

­ای در خصوص مفهوم درخت و درخت زندگی، فصل اول آن به نمادگرایی درخت می پردازد. در فصل دوم اسطوره­ی درخت زندگی و مضامین آن را به تفصیل بررسی کرده است. فصل سوم، به نمادهای درخت زندگی در قالی طرح درختی اختصاص داده است.

 

این پایان­ نامه نیز به بررسی درخت زندگی پرداخته و کمک می­ کند تا با اشرافی بیشتر و آگاهی کاملتری طرح­های قالی­های موزه، مورد مطالعه قرار گیرد.

 

      3- شجاع نوری، نیکو (1385)، «درخت نقشی بر فرش، رویی بر عرش»، گلجام، تهران:  فصلنامه علمی ـ پژوهشی انجمن علمی فرش ایران، شماره 3. این مقاله به بررسی انواع نقوش قالی محرابی ـ که قالی محرابی درختی گونه­ای از آن است پرداخته است. همچنین به صورت فلسفی دو نقش درخت و محراب را تحلیل کرده است. همانطور که ذکر شد این مقاله به بررسی طرح درخت و محراب می ­پردازد که بخشی

دانلود مقاله و پایان نامه

 از عنوان این پژوهش است، با این تفاوت که در پژوهش پیش رو  به مطالعه نقش طرح درختی در قالی­های موزه آستان قدس می­پردازیم که در این مقاله اشاره­ای به آن نشده است.

 

     4-اربابی، بیژن(1387)، «ارزیابی شیوه ­های طبقه بندی طرح و نقش فرش ایران»، گلجام، تهران: فصلنامه علمی ـ پژوهشی انجمن علمی فرش ایران، شماره11. این مقاله در پی شناخت طرح و نقش در قالی های ایران می­باشد و سعی نموده تعریفی دقیق را اتخاذ نماید که جامعیت لازم را داشته باشد. همچنین در ادامه به معرفی و تقسیم انواع نقوش قالی پرداخته است. مقاله­ ذکر شده به طور کلی تنها به معرفی نقوش در قالی­ها پرداخته است و اشاره­ای به طرح­های درختی در قالی­های موزه آستان قدس ندارد.

 

     5- صالح شوشتری، سمیه و علی اصغر شیرازی( 1387)، «تطبیق شکل درخت در طبیعت با آثار نگارگری ایرانی»، نگره، تهران: فصلنامه تحلیلی ـ پژوهشی دانشکده هنر دانشگاه شاهد، شماره5. این مقاله پس از نگاهی گذرا  به طبیعت در عرفان اسلامی و رویش گاه­های درختان ایران، ضمن آشنایی با گونه­ های درختان باغ­های ایرانی، برخی از انواع درختان ایران را با گونه­ های همسان آن­ها در آثار نگارگری مورد تطبیق قرار داده است. در این مقاله نیز، تنها به معرفی تطبیقی نقش درخت در نگارگری و طبیعت پرداخته است و مطالعه­ ای بر روی طرح درختی قالی­ها صورت نگرفته است.

 

 در زمینه­­ی قالی­های موجود در آستان قدس رضوی می توان به موارد زیر اشاره کرد:


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد : بررسی قابلیت‌های تصویری نوشتار فارسی در خط‌نقاشیدانلود پایان نامه ارشد : بررسی گفتمان فیلم پارتی »