فعالیت آژانسهای مسافرتی یک کار تخصصی است که از برنامه ریزی در خطوط سیر وسفر، اسکان، تبدیل پول، ارائه آییننامه ها و دستورالعملهای مربوط به مقاصد مختلف و تمام اهداف مورد نیاز در مسافرت و فرصتهای مسافرتی را شامل می شود. محیط به شدت رقابتی صنعت بنگاههای فعال در زمینه گردشگری را، وادار می کند تا دنبال روشهای جدیدی برای بهبود مزیتهای رقابتی خود باشند. سازمانها با درکی که از اهمیت رضایت مشتری کسب کرده اند به تدریج درحال فاصلهگیری از بازاریابی سنتی و گرایش به سمت بازاریابی رابطهمند میباشند. آگاهی کامل از مشتری، نیازها و خواستهی او مستلزم برقراری روابط نزدیک با مشتری است. شناخت مشتری، درک نیازهای او و تأثیرگذاری برانتخاب و تصمیم گیری خرید مشتری به نفع سازمان، تداوم ارتباط مشتری با سازمان و ایجاد وفاداری در او، از دغدغههای اساسی سازمانهای امروزی است. مدیریت ارتباط با مشتری[1]یا (CRM) استراتژی یا راهبردی است که به کمک فناوری به اجرا درآمده و به سازمان کمک می کند به شیوهای سازمان یافته ارتباطات خود را با مشتریان مدیریت نماید. اگر چه CRM مزایا و موفقیتهای قابل توجهی برای سازمانها به ارمغان میآورد، لیکن پیادهسازی آن مستلزم مقدمات و زیرساختهای سازمانی است که آماده سازی و بکارگیری آنها، احتمال شکست اجرای این استراتژی را کاهش میدهد. متغیر وابسته این تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری(CRM) میباشد و متغیرهای مستقل آن شامل سازماندهی متناسب، تمرکز بر مشتریان کلیدی، مدیریت دانش و تکنولوژی است. مدیریت ارتباط با مشتری نظامی است که سعی بر آن دارد کلیه فرایندها و ارتباطات داخلی و برونسازمانی مرتبط با مشتری را به صورت یکپارچه و هماهنگ با مطلوبیتها و منافع هردو طرف (مشتری و سازمان) سامان بخشیده و راهبری کند.
1-2) بیان مسأله
دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی به عنوان عنصری واسطهای میان عرضهکنندگان اصلی خدمات همچون تورگردانان یاشرکت های حمل ونقل و هتلها از یک سو وگردشگران متقاضی سفر از طرف دیگر عمل می کنند. توفیق یا عدم توفیق این واسطهها بر موفقیت یا شکست
برنامه های مقاصد گردشگری و عرضهکنندگان خدمات گردشگری بهشدت تأثیرگذار است(رنجبریان/زاهدی،1384). بهعبارت دیگر میتوان گفت که فعالیت آژانسهای مسافرتی یک کار تخصصی است که از برنامه ریزی در خطوط سیر و سفر، اسکان، تبدیل پول، ارائه آییننامه ها و دستورالعملهای مربوط به مقاصد مختلف و تمام اهداف مورد نیاز در مسافرت و فرصتهای مسافرتی آگاهی کامل دارد. به بیان کوتاه امور آژانسهای مسافرتی یک تخصص و یک کار مشاورهای است (قرهنژاد، 1386). مدیریت بنگاههای فعال در این صنعت باید با درایتی که به خرج میدهند، زمینه پیشرفت خوشآیند این صنعت را فراهم سازند(شریعتی و فروزان، 1390). محیط بهشدت رقابتی صنعت، بنگاههای فعال در زمینه گردشگری را وادار می کند تا دنبال روشهای جدیدی برای بهبود مزیتهای رقابتی خود باشند( Zang & et all,2009).
رضایت مشتری عامل اصلی موفقیت در بسیاری از سازمانهاست و در تحقیقات متعدد به رابطه رضایت مشتری با ارتباط دهان به دهان، وفاداری، تکرار خرید و افزایش سودآوری سازمانها اشاره شده است (فرنادز گنزالس و پرداو ،2007). سازمانها با درکی که از اهمیت رضایت مشتری کسب کرده اند بهتدریج در حال فاصلهگیری از بازاریابی سنتی و گرایش بهسمت بازاریابی رابطهمندمیباشند(رنجبریان و برازی، 1388).
مدیریت ارتباط با مشتریان یک راهبرد کسب و کار است که در آن از یک طرف با هدف افزایش سود و درآمد برای سازمان و از طرف دیگر افزایش رضایت و وفاداری مشتریان ارائه شده است. مدیریت ارتباط با مشتری مجموعه ای گسترده از ابزارها، فناوریها و فرایندهاست که با هدف ارتقاء سطح رابطه با مشتریان و به منظور افزایش فروش مورد استفاده قرار میگیرد. اگرچه مشخص است که ابتکارات مربوط به مدیریت ارتباط با مشتریان بر عملکرد سازمان تأثیر دارد، اما بسیاری از شرکتها در استقرار و پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتریان شکست میخورند(هادیزادهمقدم/همکاران، 1389). درصنایع خدماتی که ارایهی خدمات مستلزم برقراری ارتباط و تعامل با مشتری است، رضایت کلی مشتریان مبتنی بر چگونگی رویایی کارکنان و تجربه آنان از سازمان است. لذا جای تعجب نیست که شرکتها منابع قابل توجهی را صرف اندازه گیری و مدیریت رضایت مشتری می کنند. بنگاههای اقتصادی برای بهبود رضایت و وفاداری مشتری باید درخصوص عوامل مؤثر بر رضایت مشتری و مراجعه مجدد او تحقیق کنند و از طریق تأمین رضایت مشتری به وفاداری آنان دست یابند (لائو و همکاران، 2004). آگاهی کامل از مشتری، نیازها و خواستهی او مستلزم برقراری روابط نزدیک با مشتری است(دوبیسی و واه، 2005 ). واضح است شناسایی این عوامل سازمانها را در برنامه ریزی و استقرار ابتکارات مدیریت ارتباط با مشتری یاری رسانده و خطرات شکست سازمانها را کاهش میدهد(هادیزاده مقدم و همکاران، 1389).
CRMبهعنوان یک پارادایم ظهور یافته در بازاریابی توسعه نخواهد یافت تا زمانیکه ابعاد کلیدیاش شناخته و عملیاتی شوند (ملک اخلاق و همکاران،1390). عوامل کلیدی توفیق آن عوامل یا فعالیتهایی هستند که تمرکز بر آنها، دستیابی به اهداف را بسیار تسریع و تسهیل می کند و عدم توجه به آنها مانع دستیابی برنامهها به اهداف می شود (همان).
CRM استراتژی یکپارچه و فرایندی است که سازمان را قادر میسازد تا به شناسایی، انتخاب و حفظ مشتریان بپردازد و با ایجاد و حفظ روابط بلند مدت با مشتریان، بهصورت سودآور به آنها خدمت رسانی کند(ساین، تسه وییم، 2005)CRM . نیاز به طراحی مجدد سازمان و فرایندهای آن برای جهتدهی آنها به سمت مشتری دارد، بنابراین شرکتها با شخصیسازی محصولات و خدمات خود بهصورت بهینه قادر به برآورده ساختن نیازهای مشتری خواهند بود و در نتیجه باعث روابط بلندمدت با مشتری، سودمندی و رضایت دو طرفه میگردد(گاردیو،اروآ وپادی یلا،2011).
تحقیق حاضر در پی پاسخ به این سئوال اساسی است که: عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در دفاتر خدمات گردشگری استان گیلان کدامند و اولویت بندی آنها چگونه است؟
. Customer Relationship Management.1
فرم در حال بارگذاری ...