وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه ارشد : بررسی مطالعات رفتاری و روانشناسی بین کاربر و محصول و کشف راه های تعامل این دو

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

برای هر کدام از ما پیش آمده است که مجذوب محصولی شده و علاقه به آن پیدا کرده ایم،اما از خود پرسیده ایم که چه ویژگی ما را جذب آن نموده است؟این ویژگی ها هستند که می توانند در موقعیت و یا شکست یک طرح،موثر واقع شوند.وشناسایی این عوامل ها می تواند سر نوشت محصولی موفق را رغم بزنند.

 

علاوه بر فاکتور های اجتماعی ،اقتصادی ،بررسی روانشناسی کاربر نیز در بهبود روند مصرف محصول ،که احساس شادی و لذت ،را در مخاطب ایجاد میکند به دنبال داردو افزایش سطح دلپذیری از محصول و ترغیب به استفاده مجدد را دو چندان می کند.

 

انتخاب طراحی محیطی و مبلمان آن، ایجاد محیطی خلاق و پرونده برای مردمی است که در آن زندگی می کنند.چنین محیطی با گوناگونی بسیار،آزادی انتخاب به افراد می دهد و تا در آن فضا حضور پیدا کنند ،فضای شهر حداکثر ارتباط را با مردم و زیستگاه پیرامونشان بر قرار می سازد هدف ودلیل ازانتخاب مبلمان شهری ،استفاده بهینه از فضای خالی وتبدیل به یک محیط فرهنگی ،تفریحی،توریستی است.

 

 

 

 

 

1-1- بیان مسئله تحقیق:

 

در رساله حاضر گروه هدف تمامی اقشار جامعه را در بر میگیرد. ، محدوده مورد نظر 14700متر پل زرجوب شناسایی شده که شهروندان آن خیابان را برای راه گریز ومیانبر از ترافیک استفاده میکنند.دراین محدوده هیچ  امکانات رفاهی وتجهیزاتی موجود نمی باشد.و تنها امکانات در آن محدوده سرویس بهداشتی نماز خانه و اتاق نگهبان می باشد.

 

       1-1-ورودی جنوب غربی       1-2-کنار گذر

 

1-3-              1- 4-سرویس بهداشتی ونمازخانه واتاق نگهبان

 

1-1-1-نظر سنجی در دیزاین بریف:

 

1.در طراحی نیمکت  باید به قسمت های نشیمن گاه عرض آن  توجه کرد.

 

2.در طراحی نیمکت به پشتی ودسته آن باید توجه کرد.

 

3.سرپناهی برای روز بارانی داشته باشد.

 

4.قابلیت جدا شدن داشته باشد.

 

5.سرگرمی هنگام تنهایی داشته باشد.

 

6.متریال آن متشکل از بافت نرم باشد.

 

7.در تابستان قابلیت داغ شدن نداشته باشد.

 

1-2- پیشینه تحقیق :

 

بر اساس تحقیقات انجام شده، مطالعات رفتاری بسیاری پیش از روانشناسی کابر-محصول وجود داشته است که در فصل مکاتب

پایان نامه

 روانشناسی و رویکرد طراحی صنعتی توضیح داده شده است.می توان به طور حتم گفت قرن بیستم بستر پیشرفت موضوع مطالعات رفتاری وروانشناسی کاربر-محصول را فراهم آورده است.دهه 1920و1930 با افزایش تولیدات کالا های مصرفی و ظهور تبلیغات رادیویی و تلوزیونی تقاضا برای شناخت بهتر کاربران نیز روند رو به رشد داشت.( 23,4sue loroz-croney‚division)

 

در مکتب روانشناسی اسلام شناسی؛تحقیقات آبراهام مازلو و معرفی هرم نیاز ها در1943،در زمینه نشانه شناسی؛تئوری های مارشال مک لوهان مربوط به رسانه ها واینکه رسانه،پیام است، طرح نمودن مسئله دهکده جهانی واعتقاد به تقلیل فاصله ها به کمک تکنولوژی و رسانه ها،در زمینه روانشناسی رفتارگرایی نیز میتوان به پژوهشگرانی نظیر واتسون واسکینر اشاره کرد.اما تجربه کاربر و طراحی کاربر محور،اولین بار توسط دونالد نورمن مطرح شد.به موجب ایده جدید نورمن ،طراحی محصول باید سه سطح مختلف از پردازش شناختی واحساسی را در بر بگیرد یعنی سطوح غریزی،رفتاری وتفکری.

 

پژوهش انجام شده در زمینه بهبود محصول های  مصرفی ،قدمی در جهت بهینه سازی روابط کاربر و محصول بوده است.وقصد این پروژه نیز این است با تحقیقات وپژوهش،نتیجه آن احساس شادی و لذت در حین استفاده را برای کاربر داراست وشوق و رضایتمندی آن را به دنبال دارد ایجادمی کند.

 

1)در تحقیقی تحت عنوان اهمیت طراحی صنعتی در مبلمان شهری با کارکرد فرهنگی، که در آن معیارهای طراحی وارگونومی(استانداردها)،بازار ،آنالیز، عناصر مبلمان شهری و اهمیت برخی عناصر مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

2)در تحقیقی تحت عنوان مبلمان شهری مسائل وچالش ها،ظوابط ،ملاحظات و استانداردها در طراحی ،ساخت و مکانیابی ، هویت ،آنالیز محصول ،روش ست ،وندالیسم و  ارزش های بصری شهر پرداخته .

 

3)در تحقیقی تحت عنوان مبلمان شهری ، مسایل و رویکردها و در زمینه های طراحی ، تولید ، انتخاب ، جانمایی ،مواد متریال نصب و نگهداری پرداخته است که در کتاب هابی (مبلمان شهری مسائل و چالش های)،(بنیان های طراحی در زیباسازی)،ومقالات متعدد مطالعه شده .

 

راهکارهای زیر به طور اجمال دست یافته است

 

الف)در زمینه طراحی :

 

طراحی ،ساخت ونصب مبلمان شهری کارآمد نیازمند توجه به نکات فنی ساخت واجرا ودانش علمی طراحی است از دیدگاه طراحان انتخاب وطراحی مناسب تجهیزات وامکانات شهری حفظ هویت مکان ونمود بیشتر آن را ممکن می سازد.طراحی مجموعه ای از عناصر شهری که پاسخگو به طیف وسیعی از نیازها باشد باید بر اساس تخمین تعداد مصرف کنندگان وبررسی شخصیت و رفتارو شناخت جایگاه اجتماعی شان صورت پذیرد.

 

ب)در زمینه تولید :

 

باید از نشر اجناس کپی شده داخلی و خارجی جلوگیری نمود .زیراهر شهر اقلیم ، فرهنگ و هویتی ویژه دارد .

 

ج)  نصب و نگهداری :

 

  • طراحی مورد نیاز هر فضا باید برای ایجاد هماهنگی مبلمان با یکدیگر و با محیط انجام پذیرد .

باید ضوابط و نقشه های اجرایی تیپ برای زیرسازی و نصب اثاثه تهیه گردد .

 

باید واحدهایی اجرایی برای ترمیم و بازسازی مبلمان مستهلک و تخریب شده ایجاد شوند .

 

1-3-اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق و دلایل انتخاب آن :

 

جریان زندگی در شهر منحصر به سکونت ، کار و تفریح در خانه ، محل کار و مراکز تفریحی نیست و شهروندان بخش عمده ای از وقت خود را در حرکت در فضاهای شهری صرف می کنند که یکی از مشخصه های فضای شهری مناسب و مطلوب برخورداری از مبلمان شهری مناسب و متناسب با نوع آن فضا می باشد. بنابراین ضروری است  که ما همانند منزل شخصی که با شورو وعلاقه نسبت به چیدمان وطراحی آن اقدام می کنیم در فضاهای شهری نیز به عنوان خانه دوم ، می بایست مبلمان و تجهیزات شهری با طراحی مناسب ، فضا رابه آرامش ، امنیت و احساس لذت سمعی و بصری را برای شهروندان به همراه آوریم . 

 

1-4-اهمیت طراحی صنعتی در مبلمان شهری:

 

کیفیت فضا نه امری تصادفی بلکه نتیجه اقداماتی آگاهانه است.وظیفه طراحان جسمیت دادن به ارزش ها،امکانات ومحدودیت های جامعه وقلمرو عمومی،به مشابه نقطه اشتراک زندگی کلیه شهروندان است.طراحی صنعتی حرفه ای است که به طور مستقیم وتخصصی با مبلمان شهری گره خورده است.نقش طراح در مبلمان شهری نقشی کلیدی است.او میتواند علاوه بر آفرینش یک محیط یا محصول زیبا وکارکردی که از کارکرد های اولیه ی هر محصولی می باشد؛محیطی انسانی نیز خلق کند واحساس احترام وتملک را در افراد برانگیزد.به گونه ای دیگرطراح،تجهیزات عمومی را باید بگونه ای طراحی کند که به راحتی دیده شود وشبیه شئ دیگری نباشد،توهم و مشکل در استفاده ایجاد نکند وحس تعلق و مسولیت را بیافریند،یک طراح همواره در هر محصولی از جمله مبلمان شهری علاوه بر اعلام کارکرد ها وکیفیات اولیه ورفع نیازهای اولیه کاربران باید به نیاز های ثانویه ی آنان توجه داشته واین فاکتورها را به صورت ارزش های افزوده ی کیفی در محصول طراحی شده ی خود اعمال کند.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد : نقش شخصیت حامی در انیمیشن با تاكید بر طراحی كاراكتراسبدانلود پایان نامه ارشد : هنر همگانی و جایگاه آن در ایران »