وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه ارشد : بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

ای برای ورود به آن ایجاد کند؟ با توجه به اینکه امروزه مبحث تایپوگرافی بصورت حوزه ای مجزا همانند تصویرسازی مطرح شده است، در این پژوهش به شناخت و بررسی قابلیت های تایپوگرافی فارسی و بکارگیری آن در عنوان بندی فیلم سینمایی نیز پرداخته شده است. تیتراژ مقوله ای است که متناسب با رشد سینما گسترش یافته و امروزه به عنوان یک تخصص در جهان مطرح می باشد تا از این رهگذر بیننده را آماده تماشای فیلم نماید. تیتراژ باعث می شود که تماشاگر در فضای فیلم قرار گیرد و با عنوان بندی پایانی، بیننده از دنیای فیلم فاصله می گیرد. نکته ای که در تیتراژ آغازین و پایانی مشترک است، حضور اسامی و حروف می باشد. بنابراین هرچه نوشتار با فضای فیلم ارتباط بیشتری داشته باشد، تیتراژ نیز تأثیرگذارتر عمل می کند. عنوان بندی در واقع جزیی از فیلم محسوب می شود و نباید بصورت بخش مجزایی در نظر گرفته شود چرا که فیلم با عنوان بندی آغاز شده و با آن پایان می یابد.

 

1-2 اهمیت موضوع تحقیق و  دلایل انتخاب آن

 

تحولات صنعت سینما از ابتدا تا کنون بسیار وسیع بوده است. در این میان عنوان بندی فیلم نیز از این تحولات مستثنی نمی باشد. با پیشرفت تکنولوژی مرز میان هنرها برداشته شده است، بطوری که یک اثر هنری تنها متعلق به یک رشته هنری نبوده و از تلفیق و بکارگیری

پایان نامه

 چندین رشته بوجود می آید. در مورد فیلم های سینمایی نیز این قاعده وجود دارد و امروزه تلفیق و تعامل دو هنر گرافیک و سینما را در بسیاری از فیلم های سینمایی مشاهده می کنیم. این همکاری و تلفیق در بحث عنوان بندی به اوج خود می رسد، چرا که گرافیک سهم بسزایی در ساخت عنوان بندی دارد و در این میان تایپوگرافی بخش جدایی ناپذیری است که در هر گونه ای از طراحی برای عنوان بندی بکار می رود. متأسفانه در اغلب تیتراژهای فیلم های سینمای ایران از قابلیت های حروف فارسی استفاده نمی شود و آنها تنها جنبه اطلاع رسانی دارند. با توجه به نقش و خوانایی حروف در تیتراژ ، موضوع تحقیق را به بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم های سینمایی اختصاص داده ام تا شاید این پژوهش قدمی هر چند کوتاه در راه ارتقا هنر تایپوگرافی و طراحی عنوان بندی باشد و شاهد تیتراژهای مناسب تر و شایسته تری باشیم.

 

1-3 سؤالات یا فرضیه های تحقیق

 

بررسی سیر تحولات سینما هم از منظر هنری و هم از منظر پیشرفت تکنولوژی این نکته را روشن می سازد که در مسیر این تحولات، الزاماتی نیز برای فیلم های سینمایی به وجود آمده است؛ از آن جمله مقوله عنوان بندی فیلم می باشد که در هسته آن مبحث تایپوگرافی قرار دارد.

 

در این زمینه سوالاتی مطرح می شود که تلاش این پژوهش پاسخگویی به آنها می باشد. شماری از سوالات به شرح زیر است:

 

 

    • چگونه نوشتار در عنوان بندی فیلم وارد شد؟

 

    • طراح عنوان بندی دارای چه محدودیت هایی در ارائه طرح می باشد؟

 

    • آیا تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم می تواند گویای فضای حاکم بر فیلم باشد؟

 

    • آیا پیشرفت تکنولوژی در گسترش بکارگیری تایپوگرافی مؤثر است؟

 

    • کارکرد حروف به مثابه تصویر چگونه است؟

 

  • چگونه می توان از قابلیت های تایپوگرافی فارسی در عنوان بندی فیلم بهره برد؟


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد : بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشیدانلود پایان نامه ارشد :بررسی نقش مایه های تصویری در مجموعه بناهای گنجعلیخان کرمان »