وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد:تبیین حدیث غدیر با توجه به آیات اکمال و تبلیغ و پاسخ به شبهات آن

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

خداوند متعال اسلام را  بهترین و كاملترین اصول بنیادین فكری واعتقادی برای جامعه بشری به قرار داده است.

 

چنانكه قرآن كریم از این حقیقت پرده بر می دارد و می فرماید : «الیوم یئس الذین كفروا من دینكم فلا تخشوهم و اخشون الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الاسلام دینا….»

 

«امروز كسانی كه كفر ورزیدند، ‌از دین شما نا امید گشتند . پس از اینان نترسید و از من ترسان باشید. امروز دینتان را بر شمال كامل كردم و نعمتم را بر شما تمام ساختم و از اسلام به عنوان دینتان خشنودم.»

دانلود مقاله و پایان نامه

 

 

این بشارت چند پرسش جدی و اساسی را فرا روی مخاطبان و پژوهندگان آموزه های قرآنی – اسلامی قرار می دهد :

 

  1. آیا خدای متعال برای استمرار خط رسالت محمدی صلی الله علیه و آله وسلم و تداوم حیات مادی و معنوی امت مسلمان، رهبر و امامی را برای جامعه اسلامی برگزیده و به مردم معرفی كرده است ؟

به بیان دیگر آیا برای تداوم خط نبوت و رسالت و رهبری امّت ضرورت عقلی یا نقلی وجود دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا لازم نیست تا خدای متعال فردی را به عنوان پیشوای مسلمانان مأموریت و مسئولیت دهد و او را از طریق آیات به مردم بشناساند ؟

 

 

 

    1. اگر در انتصاب و معرفی رهبر و هدایت گر جامعه بزرگ مسلمانان بعد از عصر رسالت تا پایان تاریخ ضرورت عقلی یا نقلی وجود دارد، آیا در آیات كریمه قرآن و اخبار و آثار روایی مسلمانان از او نام برده شده است ؟

 

  1. اگر نام وی در آیات و روایات آمده او كیست ؟

از گذشته تا به امروز اندیشمندان مسلمان – شیعه و اهل سنت – با كاوش و كوشش در سدد  بررسی و پاسخ گویی به مجموعه پرسش های یاد شده بوده اند و بی هیچ زیاده گویی می توان ادعا كرد كه موضوع این پرسشها و پاسخ آنها از عمده ترین چالشهای فكری صاحب نظران بوده است. از این رو درهسته اصلی این پرسشها و پاسخها و گفتگوها موضوع جانشینی حضرت محمد مصطفی(ص) برای هدایت و رهبری امت نهفته است و كانون این مسأله مهم و بحث انگیز و سرنوشت ساز در حیات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه بزرگ مسلمانان بر محور امامت و ولایت اهل بیت رسول خدا قرار گرفته است.

 

نوشتار حاضر تلاشی برای كشف، فهم و دریافت پاسخ به پرسشهای یاد شده است.

 

یكی از مهمترین ادله اثبات ولایت و امامت حدیث معروف غدیر خم است كه در آن امیر المؤمنین(ع) توسط وجود مبارك رسول اكرم(ص) به امامت و جانشینی بعد از خود منصوب شد، واقعه غدیر نقطه عطفی در تاریخ اسلام است و شاخص ترین و زنده ترین سند امامت بلا فصل امیر المؤمنین(ع) است، خطبه غدیر قانون نامه زیر بنائی و آبروی ابدی اسلام است كه چكیدۀ آن جملۀ «من كنت مولاه فهذا علی مولاه »‌است.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه:تأثیر جهل در احکام فقهی و قوانین حقوقی و کیفریدانلود پایان نامه ارشد: تبیین جامعه­ شناختی رابطه­ ی بین سبک ­زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج »