وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – ۱-۹ – بر آورد حجم نمونه و روش نمونه گیری: – 10 "

 
تاریخ: 19-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

تجربیات و تحقیقات که درباره ی مسائل و مشکلات دبیران انجام شده اهمیت و ضرورت پرداختن به آموزش دبیران را بیش از پیش آشکار می‌سازد . با توجه ‌به این که سیستم آموزش و پرورش هر چند سال یکبار تغییر می‌کند و به تبع آن منابع آموزشی نیز تغییر می کند .لزوم و اهمیت برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت در سازمان آموزش و پرورش را افزون تر می کند.

 

 

 

۱-۴ – اهداف تحقیق :

 

پژوهش ها نشان می‌دهند که بین آموزش و و بهره وری همبستگی مثبت و قوی وجود دارد. در واقع کارایی هر سازمان بستگی به کاربرد مؤ ثر منابع انسانی دارد و به وسیله آموزش می توان سطح دانش و تخصص افراد را بالاتر برد تا بتوانند وظایف خود را به نحوبهتری انجام دهند. و برای مسئولیت های مهم تر آماده شوند. ( رمزگویان ، ۱۳۷۵ ، ص ۷۰ )

هر تحقیق بنا به ضرورتی پیش می‌آید و با اهداف مشخص آغاز می‌گردد. و محقق در محدوده ی مشخص برای رسیدن به اهداف موجود گام برداشته و فعالیتی را آغاز می‌کند. اهداف مطالعاتی که در این پژوهش دنبال می‌شوند عبارتند از:

 

    1. تعییین وضعیت دوره های آموزش ضمن خدمت موجود درمنطقه هجده سازمان آموزش و پرورش شهر تهران

 

    1. تعیین تأثیر دوره های آموزش ضمن خدمت بر بهبود عملکرد دبیران منطقه هجده سازمان آموزش و پرورش شهر تهران

 

    1. مشخص نمودن اولویت بندی مؤلفه های عملکرد دبیران منطقه هجده سازمان آموزش و پرورش شهر تهران

 

  1. ارائه پیشنهادهایی برای بهبود عملکرد دبیران منطقه هجده سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با بهره گرفتن از دوره های آموزش ضمن خدمت

۱-۵ – چارچوب نظری :

 

چارچوب نظری نگرش یا چشم اندازی است که تمامی پژوهش بر آن استوار است .و در این مرحله نسبت به رد و پذیرش مسأله مطرح شده ، در فرضیه‌ها تصمیم گیری می شود. ادعا شده است که پرورش منابع انسانی یک امر دو جانبه است. در این امر هم سازمان نقش دارد و هم خود فرد و در چنین شرایطی است که می توان سازمان ها را یاد گیرنده تلقی نمود و با این نگرش است که مدیریت عملکرد و در درون آن ارزیابی در حوزه بهسازی منابع انسانی مطرح می شود .( میر سپاسی ، ۱۳۸۱، ص ۲۲۲ )

 

در مدل مفهومی این تحقیق متغیر مستقل[۱] آموزش ضمن خدمت است که آموزش ضمن خدمت عبارت است از :آموزش کارکنان ، کلیه تلاش ها و کوشش هایی است که در جهت ارتقای سطح دانش و آگاهی ،مهارت های فنی و حرفه ای و شغلی و همچنین رفتار مطلوب کارکنان یک سازمان به عمل می‌آید و آن ها را برای انجام بهتر وظایف و مسئولیت ها ی خویش آماده می‌کند.( ابطحی ، ۱۳۸۳، ص ۱۵ )

 

متغیر وابسته[۲] در این تحقیق عملکرد می‌باشد.

 

که در این تحقیق از مدل ادیورنه بهره گرفته شده است ، که عملکرد نیروی انسانی را به چهار مؤلفه تقسیم نموده است .۱- دانش شغلی ۲- مهارت شغلی ۳- رفتار سازمانی ۴- کارایی که تأثیر آموزش ضمن خدمت را بر عملکرد نیروی انسانی سنجیده است.

 

۱-۶ – مدل تحقیق :

 

مبنای اصلی مدل این تحقیق بر اساس الگوی ادیورنه[۳] است. در این روش بهترین راه برای انجام یک ارزشیابی جامع و کامل ، کاربرد یک روش سیستمی است.

 

در این مدل بهترین راه برای ارزیابی یک برنامه آموزشی اندازه گیری میزان تغییراتی است که در رفتار ، درجه دانش و مهارت و میزان کارایی شرکت کنندگان پس از شرکت در دوره آموزشی در آنان به وجود آمده است. در این روش ، آزمایشات کلاسی چه قبل از تشکیل دوره و چه در خاتمه آن نمی توانند ارزیابی کاملی از برنامه های آموزشی به دست دهند . مگر اینکه آن در محیط واقعی کار مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد.

 

متغیر مستقل متغییر وابسته

 

آموزش ضمن خدمت

 

عملکرد نیروی انسانی

 

کارایی

 

رفتار سازمانی

 

دانش شغلی

 

مهارت شغلی

 

 

 

 

 

 

 

منبع ادیورنه ، ۱۹۷۰ ، صص ۱۸۰-۱۸۱

 

 

 

۱- ۷ – سوال ها یا فرضیه های تحقیق :

 

فرضیه های تحقیق :

 

الف ) فرضیه اصلی: آموزش ضمن خدمت بر عملکرد دبیران تأثیر دارد.

 

ب) فرضیه های فرعی :

 

۱- آموزش ضمن خدمت بر دانش شغلی دبیران تأثیردارد.

 

۲- آموزش ضمن خدمت بر مهارت شغلی دبیران تأثیردارد.

 

۳- آموزش ضمن خدمت بر رفتار سازمانی دبیران تأثیردارد.

 

۴- آموزش ضمن خدمت بر کارایی دبیران تأثیردارد.

 

۱- ۸- جامعه آماری :

 

پژوهش حاضر در بین کل دبیران مقطع (دوره دوم )متوسطه نظری منطقه هجده سازمان آموزش و پرورش شهر تهران صورت گرفته است. که در کلاس های آموزشی شرکت کرده‌اند و تعداد آن ها ۳۲۰ نفر می باشد و ‌به این دلیل که منطقه هجده تهران از مناطقی است که تعداد مدارس آن نسبت به سایر مناطق شهر تهران از پراکندگی جمعیتی و جغرافیایی مناسب تری بر خوردار است و تعداد مدارس آن متوسط رو به بالا است این منطقه به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده است.

 

 

 

۱-۹ – بر آورد حجم نمونه و روش نمونه گیری:

 

در این پژوهش از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به اندازه گیری نمونه پرداخته ایم.زیرا نمونه آماری شامل دبیران مقطع متوسطه دوره دوم ( نظری ) منطقه هجده سازمان آموزش و پرورش شهر تهران( زن و مرد )است.که حجم نمونه آماری بر اساس فرمول جامعه محدود حدود ۱۷۵نفر برآورده شده است.

 

۱-۱۰- روش تحقیق :

 

از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی و پیمایشی است.

 

۱-۱۱ – قلمرو تحقیق :

 

۱- قلمرو مکانی تحقیق :

 

این پژوهش در مدارس مقطع متوسطه دوره دوم ( نظری ) منطقه هجده سازمان آموزش و پرورش شهر تهران صورت می‌گیرد .

 

۲- قلمرو زمانی تحقیق :

 

زمان انجام تحقیق فروردین۱۳۹۳ لغایت مهر ماه سال ۱۳۹۳و قلمروی زمانی تحقیق؛ زمان توزیع و جمع‌ آوری پرسشنامه در ماه مهر ۱۳۹۳می باشد.

 

۳- قلمرو موضوعی تحقیق:

 

در قلمروی منابع انسانی و رفتار سازمانی می‌باشد.

 

۱-۱۲- ابزار گرد آوری داده ها:

 

اساس کار در این تحقیق جمع‌ آوری اطلاعات بر اساس شاخص های مشخص شده در مدل تحقیق است که از طریق پرسشنامه بعمل خواهد آمد و اطلاعات مورد نظر از کارشناسان سازمان که آموزش دیده اند جمع‌ آوری خواهد شد .

 

مبانی نظری تحقیق با بهره گرفتن از مطالعات کتابخانه ای و جستجوی کامپیوتری در خصوص جدیدترین مقالات نوشته شده در زمینه تحقیق گرد آوری گردید و از پرسشنامه جهت تأیید و یارد فرضیه‌ها استفاده شد.

 

۱- ۱۳ -تعاریف واژه ها و اصطلاحات پژوهش:

 

۱- تعریف مفهومی عملکرد[۴]:

 

آنچه که فرد به عنوان وظیفه در شغل خود انجام می‌دهد. (الوانی ، شمس السادات ،۱۳۸۳،ص۲۸۴ )

 


فرم در حال بارگذاری ...

« " دانلود پایان نامه و مقاله | بهره دوم. مقررات گذاری از جمله وظایف مقرر در قانون اساسی برای رئیس قوه قضائیه – 3 "تحقیق-مقاله | قسمت 16 – 2 »