افزایش شرایط رقابتی، سبب احساس نیاز روزافزون شرکت ها و سازمان ها به بازاریابی شده است. شرکت ها متوجه شده اند که تمرکز بر نیازهای مصرف کنندگان و شناسایی رفتار آنان، از مفروضات اصلی موفقیت شرکت ها می باشد. ادبیات بازار در سال های 1990 و 2000 مملو از توجه به محوریت مشتری بوده است و با وجود این محوریت مشتری، علمای علم بازاریابی و مدیران درخصوص ناشناخته ماندن فرایند ذهنی مصرف کنندگان هشدار داده اند (Zaltman, 2003, 1). به این ترتیب مطالعه و کشف نیازهای مصرف کنندگان و تجزیه و تحلیل فرایند رفتار مصرف کننده و اولویت بندی عوامل تاثیرگذار بر این فرایند از عمده وظایف مدیران، به خصوص مدیران بازاریابی شرکت ها است که در نتیجه ی آن سلیقه ی بازار هدف که از لحاظ پارامترهای جنسیت، سن، درآمد، سطح تحصیلات و غیره با یکدیگر متفاوت اند، شناسایی و کالا یا خدمات متناسب با آن به بازار عرضه می شود (لشکری و نخچیان؛ 1388؛ 14).
در واقع، در دنیای رقابتی امروز مشتریان در كانون اصلی توجه شركت ها قرار دارند و رضایت مندی آنها عامل اصلی كسب مزیت رقابتی سازمان ها است . لازمه ی جلب رضایت مشتریان، برآورده ساختن كامل نیازهای آنها و شناسایی دقیق خواسته ها ، انتظارات، تمایلات، تواناییها و محدودیت های آنها در خرید محصولات است . با دستیابی به چنین اطلاعاتی می توان عوامل تاثیرگذار بر رفتار مصرف كنندگان را به خوبی تشخیص داد و در اتخاذ تصمیمات بازاریابی شركت ها از آن استفاده نمود (سالار؛ 1389؛ 1).
از طرف دیگر، مشریان باید از تولید شركتها و كیفیت آنها اطلاع یابند و شركتها نیز از خدمات مورد نیاز مشتریان در آینده مطلع شوند. همچنین خریداران باید برای خریدن برانگیخته شوند. برانگیختن بر پایه علم روانشناسی انجام میگیرد و عملكرد آن، این است كه در افكار مردم تأثیر میگذارد. این عملكرد در موارد زیر به تبلیغات یاری میكند:توجه حاصل كردن، تولید علاقه مندی، تأثیرگذاری بر آرزو ( اشتیاق ایجاد كردن )، القاء كردن ( اطمینان )، تصمیم گرفتن و عمل كردن و رضایتمندی. برای این منظور می توان از تبلیغات بهره گرفت. تبلیغات، دانش مشتریان را درباره بهترین محصولات و خدمات افزایش میدهد و ایشان را ترغیب به خرید محصولات و خدمات می نماید (Martínez, 2009, 306).
- بیان مساله
در دنیای امروز تبلیغات به یک تجارت و صنعت بزرگ تبدیل شده است. هرساله هم مبالغ زیادی صرف امور تبلیغاتی می گردد. بنابراین لازم است انجام تبلیغات به یک شكل مؤثر صورت پذیرد. تبلیغات نه تنها ضرورتی برای سازمان های تجاری و صنایع بزرگ محسوب می شود بلكه برای همه ما نیز یک ابزار مفید و حتی ضروری است. كاربردهای تبلیغات بسیار زیاد است با این وجود تمامی آن ها دارای ویژگی مشتركی هستندكه آن لزوم انتقال یک پیام می باشدكه گاهی این پیام تجاری است،گاهی درخصوص معرفی خدمات عمومی،گاهی هم در راستای اهداف تجاری شركت ها و یا در جهت اهداف شخصی می باشد (Zhang et al.., 2012, 1902). كارگزاران تبلیغات بازرگانی تلاش می
كنند تا در كنار استفاده از نمادها، تركیب رنگ ها، با تأكید بر اصول و شیوه های تبلیغ بازرگانی، از آخرین فناوری های ارتباطی و رسانه ای برای معرفی كالا بهره گیرند تا تمایل مخاطب را نسبت به یک محصول یا خدمت جلب نمایند (Al-alak and Alnawas, 2010, p:29).
براساس آمارهای موجود در سال های اخیر، ضریب نفوذ استفاده از فناوری موبایلی بالاتر از هر فناوری دیگری بوده و این مسأله ، تجارت موبایلی را به شکل انقلابی جهانی درآورده است که تقریباً با همان سرعت وقوع در کشورهای پیشرفته، در کشورهای در حال توسعه نیز در حال رخ دادن است (Unal et al.., 2011, p:362). با در نظر گرفتن میزان افزایش کاربران موبایل در دهه ی اخیر و رشد روز افزون آن ها، خدمات و قابلیت هایی که تلفن های همراه ارائه می دهند، به صورت چشمگیری افزایش یافته است. یکی از این خدمات، تبلیغات از طریق تلفن همراه می باشد که در کشور های مختلف جهان با موفقیت همراه بوده و بر میزان استفاده آن روز به روز افزوده می شود (مژدهی و همکاران، 1387، ص 13). در واقع، توسعه ی سریع استفاده از تبلیغات موبایلی، کانال های جدیدی برای شرکت ها فراهم آورده که با سهولت بیشتری به مشتریان خویش دسترسی یابند (Muk, 2007, p:179). دلیل اینکه تلفن های همراه، جایگاه ویژه ای در بازاریابی و تبلیغات دست آورده اند می تواند این باشد که مشتریان، گوشی های همراه خود را در هر زمان و مکانی در دسترس دارند و در نتیجه همواره در معرض تبلیغات قرار می گیرند و از این طریق می توان کالاها و خدمات را به ایشان معرفی نمود (Kolsaker and Nikolaos. 2009, p:268). در حقیقت، سرعت گسترش تبلیغات موبایلی و جایگاه ویژه ای که تبلیغات مذکور به عنوان یکی از ابزارهای ترفیع، در شناسایی و یادآوری محصولات و خدمات به مشتریان،کسب کرده است، از مهمترین اهداف پژوهش حاضر تلقی می گردد. از سوی دگیر، مطالعات پیشین بیانگر این مطلب است که درک سهولت استفاده و درک سودمندی تبلیغات موبایلی از سوی مصرف کنندگان می توانند در نیات رفتاری ایشان و همچنین قصد خرید/عدم خرید مصرف کنندگان نقش مهمی داشته باشند (Unal et al.., 2011, p:362).
لذا پرسش اساسی پژوهش حاضر این است که:
آیا بین تبلیغات موبایلی و قصد خرید مصرف کنندگان رابطه وجود دارد؟
- اهمیت و ضرورت تحقیق
با نگاهی به ماهیت تبلیغات موبایلی دریافته می شود كه خصوصیات ویژه آن مانند دسترسی دائم، سطح پوشش بالا و فراوانی رویت كه به دلیل ماهیت شخصی بودن تلفن همراه است، آن را در مقایسه باسایر رسانه های بازاریابی در جایگاه ویژه ای قرار می دهد. همچنین هزینه تبلیغات از طریق پیام كوتاه به مراتب كمتر از سایر رسانه های بازاریابی است. لذا با توجه به عوامل مذكور و در نظر گرفتن این نكته كه این نوع تبلیغات اگر درست انجام نگیرد نه تنها هیچ منفعتی را به عنوان یک رسانه بازاریابی برای صاحبان صنایع نخواهد داشت بلكه مصرف كننده را به این نوع تبلیغات بی تفاوت خواهد كرد. با توجه به این نکته که در سطح کشور تحقیقی مبنی بر این موضوع که رابطه تبلیغات موبایلی بر نیات مصرف کنندگان برای پوشاک مردانه انجام نپذیرفته است و همچنین توجه به دیدگاه های کاربران تلفن های همراه که همانا مصرف کنندگان کالاها و خدمات می باشند، ضرورت بالایی دارد چرا که ماهیت شخصی این رسانه می تواند مقاومت های بالایی را از سوی کاربران آن در پذیرش تبلیغات از طریق موبایل، در برداشته باشد (chin chin et al.., 2010 ,p 8).
- اهداف تحقیق
1-4-1) هدف اصلی تحقیق
بررسی رابطه بین تبلیغات موبایلی و قصد خرید مصرف کنندگان
1-4-1) اهداف فرعی تحقیق
- اندازه گیری میزان درک مصرف کنندگان از سودمندی، تبلیغات موبایلی
- اندازه گیری میزان درک مصرف کنندگان از سهولت استفاده تبلیغات موبایلی
- اندازه گیری میزان درک مصرف کنندگان از شرایط تسهیلی تبلیغات موبایلی
- شناسایی میزان استفاده از تبلیغات موبایلی به منظور آگاه سازی مشتریان
- شناسایی ارتباط میان درک سهولت استفاده، درک سودمندی و شرایط تسهیلی با نیات رفتاری مصرف کنندگان
فرم در حال بارگذاری ...