وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه ارشد:بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌های بیمه پاسارگاد استان گیلان

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

تبلیغات شفاهی ارتباطی درباره محصولات و خدمات میان افرادی است که مستقل از شرکت تامین کننده محصول یا خدمات تلقی می گردند. این ارتباطات می تواند به صورت مکالمه یا شهادتهای یک طرفه شکل گیرد. اما عنصر ضروری، وقوع آنها در میان افرادی است که منافع مقرره تجاری اندکی را درترغیب شخصی دیگر برای کاربرد محصول دریافت کرده اند. و از این رو فاقد انگیزه ای خاص برای تغییردهی واقعیت به نفع محصول یا خدمت می باشند. تبلیغات شفاهی هزاران بار قدرتمندتر از بازاریابی متعارف است؛ زیرا بازاریابی شفاهی اساسا از فن بازاریابی سنتی، برای گفتگوی مثبت درباره خدمت بهره می گیرد. بازاریابی شفاهی معتبرتر از سایر فنون بازاریابی می باشد زیرا اغلب مردم عوام تایید خانواده، دوستان یا همکاران برای خدمات یا مصولات را باور می کنند زیرا می دانند آنها هیچگونه منفعت خاصی را در آن ندارند (غفاری آشتیانی و موسوی،1388، ص 27).

 

امروزه مصرف­ کنندگان تبدیل به ابزار تبلیغاتی مناسبی برای شرکتها شده اند. یک مشتری راضی از کالا و خدمات یک بنگاه اقتصادی، می ­تواند دربرابر تمامی رقبای آن بایستد و سبب جذب مشتریان موجود دربازار شود Mazzarol et al. 2008,p1476)). ­از جمله موثرترین و کار آمدترین شیوه های تبلیغاتی، تبلیغات شفاهی است­. از این رو در این تحقیق عوامل موثر بر تبلیغات شفاهی را مورد بررسی قرار می دهیم و در این فصل ابتدا به بیان مساله و مشکل و اهمیت و ضرورت انجام تحقیق می پردازیم. و درادامه با بیان چارچوب نظری و استخراج مدل مفهومی تحقیق به تدوین فرضیه های تحقیق، تعاریف مفهومی وعملیاتی، اهداف و قلمرو تحقیق می پردازیم.

 

1-2) بیان مساله

 

تبلیغات شفاهی[1]می ­تواند تاثیر قابل ملاحظه­ای بر روی رفتار خرید مصرف کنندگان و رضایت آنها از محصولات و خدمات شرکت داشته باشد، زیرا اغلب مشتریان به ارتباطاتی که از سوی بازاریابان نباشد اطمینان و اعتماد بیشتری دارند­(بحرینی زاده و ضیائی،1391، ص 103). در محیطی كه اعتماد به سازمان ها و آگهی­های تبلیغاتی كاهش یافته است، تبلیغات شفاهی راهی برای دست یابی به یک مزیت رقابتی است. تبلیغات شفاهی نوعی ارتباطات غیررسمی درمورد ویژگی های یک كسب و كار یا یک خدمت در یک جامعه است. تأثیرگذاری بر عقاید سایر افراد برای سازمان های عرضه كننده كالاها و خدمات، منافع قابل توجهی را در پی دارد (.(Sweeny et al,2007,p344

 

تبلیغات شفاهی به فرد این امكان را می دهد كه بر ارزیابی و نیات خرید مصرف كنندگان مشابه خود، از نظر اطلاعاتی و هنجاری تأثیر بگذارد (رنجبریان و همکاران،1390، ص 48).

 

بازاریابی رابطه مند[2] با كشف نیازهای مشتریان، می تواند منجر به وفاداری آنها و كاهش هزینه های شركت شود. پژوهش­ها نشان داده است كه هزینه ارائه خدمات به یک مشتری وفادار بسیار كمتر از هزینه جذب و ارائه خدمات به یک مشتری جدید است(Ndubisi,2007 ,p99)

 

بازاریابی رابطه­مند سعی دارد تا ارتباط تنگاتنگی با مشتریان برقرار كند و با این كار با دقت و به قدر كفایت به نیازهای مشتریان پی برده و آن ها را برطرف سازد. بازاریابی رابطه مند علاوه بر توانایی آن در درك نیازهای مشتریان،­به افزایش­سهم­بازار،­سودآوری­و­كاهش­هزینه­ها­كمك می­كند. (Beerli and Quintana,2011,p237)

 

وفاداری مصرف کنندگان به نام و نشان تجاری و تبلیغات شفاهی مثبت از آن، از مولفه هایی هستند که قدرت نام و نشان تجاری در بازار را نشان می دهند ( park et al, 2010, p2 ). وفاداری به نام و نشان تجاری مزایای فراوانی از جمله ایجاد مانع ورود به بازار برای رقبای بالقوه، افزایش توانایی شركت در پاسخگویی به تهدیدهای رقبا، افزایش فروش و سود و نیز حساسیت كمتر مصرف كنندگان به تلاش های بازاریابی رقبا را به دنبال دارد. در نتیجه منافع وفادری و فرایند شكل گیری آن از دیر باز مورد توجه قرار گرفته است. (بحرینی زاده و ضیایی،1391، ص 103). در نتیجه بازاریابان به دنبال روش هایی هستند که تبلیغات شفاهی مثبت در رابطه بانام و نشان تجاری مورد

پایان نامه

 نظرشان را برانگیزاند و تبلیغات شفاهی منفی را کاهش دهند تا از این طریق به قدرت آن نام و نشان تجاری بیفزایند krohmer et al,2011, p35 ).

 

در صنایع خدماتی که ارائه­ خدمات مستلزم برقراری ارتباط و تعامل با مشتری است، رضایت مشتریان[3] مبتنی بر چگونگی رویارویی و تجربه­ی آنان از سازمان است. لذا جای تعجب نیست که شرکت ها منابع قابل­توجهی­را­صرف­اندازه ­گیری­و­مدیریت رضایت­مشتری می­ کنند Fernandez- Gonzalez and Prado,2007,p500)). بنگاه های اقتصادی برای بهبود رضایت و وفاداری مشتری باید در خصوص عوامل مؤثر بر رضایت مشتری و مراجعه ی مجدّد او تحقیق کنند و از طریق تأمین رضایت مشتری به وفاداری آنان دست یابند آگاهی کامل از مشتری، نیازها و خواسته ی او مستلزم برقراری روابط نزدیک با مشتری است.

 

كیفیت خدمات[4]،‌ ارزش مشتری و رضایت، به طور یكسان برخی از مهمترین عوامل رقابت تجاری بین تولید كنندگان و ارائه­كنندگان خدمات می­باشد. با رقابت فزاینده و شدید برای مشتری در صنعت خدمات امروزه، این عوامل دارای اولویت های مدیریتی بالا می باشند (Olorunniwo and Hsu, 2006,p100) .

 

اعتماد[5] همچنین به عنوان تمایل یک گروه به آسیب پذیر بودن به اعمال دیگر گروه ها مدنظر قرار می­گیرد و مبتنی است بر انتظاراتی كه امانتدار یک عمل خاص و مهم را برای فرد متقابل اجرا می كند، صرفنظر از توانایی بررسی یا كنترل گروه دیگر (chen & etal, 2012, p400). مطالعات قبلی نشان داده اند كه اگر خریدار به فروشنده اعتماد داشته باشد. پیچیدگی­ و هزینه مبادله می ­تواند به شكلی معنی­دار كاهش یابد­(Gefen, 2000,p201). اعتماد یک ساختار مركزی برای تعیین نگرش ها و رفتارهای مشتری می باشد­. ادراك مشتری از اعتماد بر رضایت مشتری همچنین ارزیابی مشتری از یک خرده فروش و درنهایت نیت خرید مجدد اثر می گذارد­(Zboja and Voorhees, 2006,p98).

 

ارزش درک شده مشتری[6] برای بهبود روابط در ارائه خدمات حائز اهمیت است (Kang et al. 2007,p108). ارزش درك شده دیدگاه یا ارزیابی مشتری از ویژگی­ها یا عملكرد محصول در فرایند خرید یا وضعیت كاری می­باشد.­ ارزش درك شده مشتری ارزیابی كلی وی از استفاده از یک محصول یا خدمت است بر اساس درك آنچه دریافت شده است و آنچه داده شده است. صرفنظر از تعریف ارزش درك شده، تحقیقات بیان می كنند كه ارزش درك شده یک پیش بینی كننده قدرتمند تر نسبت به كیفیت خدمات درك شده در ارزیابی خدمات می­باشد (chen & etal, 2012, p402).

 

كیفیت خدمات[7] قدرتمندترین پیش بینی كننده رضایت مشتری می باشد (Santouridis et al.­2009,p134). تمایل به ارائه خدمات باکیفیت نقش مهمی درصنایع خدماتی نظیر بیمه ای ایفا می نماید چرا که کیف یت خدمات برای بقا و سود آوری سازمان امری حیاتی به شمار می رود. موضوع کیفیت در زمینه های تولیدی و صنعتی به طور گسترده ای مورد توجه واقع شده است که این واسطه ویژگی ملموس بودن آن می باشد ولی در بخش خدمات به واسطه ویژگی ناملموس آن کمتر به این موضوع پرداخته شده است. میزان آگاهی مراجعه کنندگان، از کیفیت خدمات سایر سازمان ها افزایش یافته و با افزایش تعداد رقبا، مراجعه کنندگان دیگر مانند گذشته پذیرای هر خدمتی نیستند. از این رو چنین وضع رقابتی، مناسب ترین راهبرد برای سازمان ها داشتن رویکرد بهبود کیفیت خدمات است­ (krohmer et al,2011, p35).

 

بررسی ها نشان می­ دهند كه یكی از اصلی ترین عوامل عدم توسعه ی صنعت بیمه در كشور، كافی نبودن آگاهی مردم و تبلیغات در مورد خدمات بیمه است. از آنجا كه خدمات بیمه عینی نیست و آشناسازی مردم با این خدمات نیازمند ارائه­ اطلاعات گسترده­ای است، فعالیت های تبلیغات حرفه­ای شركت های بیمه برای گسترش آگاهی مردم، نمود بالایی پیدا می­كند. فرهنگ سازی بیمه نیز موضوعی است که دست اندركاران و مسئولان مربوطه بر آن تأكید دارند، اما تاكنون كار جدی برای ارتقای فرهنگ بیمه انجام نشده است و كماكان مسئولان بیمه­ای كشورمان، از نبود فرهنگ بیمه ای در كشور گلایه دارند و آن را دلیل اصلی پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در كشور می دانند. بنابراین برای افزایش ارزش صنعت بیمه ی كشور، احتیاج مبرم به سیاست گذاری های اثربخش تبلیغاتی در این صنعت پویا و روبه رشد، از سوی نهادهای سیاست گذار در این صنعت، ازجمله بیمه­ی مركزی و شركتهای فعال بیمه وجود دارد (پیرایی و کاظمی،1383، ص 158)باتوجه به اینکه شرکت بیمه پاسارگاد جزء شرکتهای بیمه خصوصی بوده و تازه شروع به کار نموده است، تبلیغات شفاهی یکی از ضروری ترین مسائلی است که می تواند به بهبود و شناسایی فعالیت این شرکت به مشتریان جدید و حفظ مشتریانش کمک کند. چرا که این شرکت بیشترین تلاشش را در پی کسب رضایت و وفاداری مشتریان نموده و توجه، سرمایه و وقت کمتری را صرف تبلیغات کرده است. با توجه مطالب فوق الذکر این تحقیق درصدد آن است دریابد عوامل موثر بر تبلیغات شفاهی مثبت درنمایندگی های بیمه پاسارگاد استان گیلان کدامند؟

 

[1]  Word of mouth

 

[2]  Relationship Marketing

 

[3] Customer Satisfaction

 

[4]  Service Quality

 

[5] Trust

 

[6]  Customer perceived value

 

[7] Perceived service quality


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد:بررسی عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری استان گیلاندانلود پایان نامه کارشناسی ارشد:بررسی عوامل مؤثر بر تجهیز منابع در شعب بانک رفاه شهر اصفهان »