و پیشینه ی تحقیق
1-1- طرح مسأله …………………………………………………………………………………………………………………. 2
1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق ……………………………………………………………………………………………… 2
1-3- اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………. 2
1-4- پیشینهی تحقیق …………………………………………………………………………………………………………… 2
1-5- روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………… 3
1-6- سؤالات تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………. 3
فصل دوم : در آمدی بر موضوع تحقیق
2-1- هنر و زیبایی ……………………………………………………………………………………………………………….. .5
2-2- مدرنیسم و پست مدرن …………………………………………………………………………………………………. ..6
2-3-جریان شناسی شعر معاصر…………………………………………………………………………………..19
2-4- زندگی نامه ی مختصر شاعران تحقیق …………………………………………………………………………… .26
فصل سوم : کارکرد آوایی
3-1-درآمدی بر کارکرد آوایی………………………………………………………………………………………………… 32
3-1-1- واج آرایی ………………………………………………………………………………………………………………. 32
3-1-2- آوردن حروف الفبا به شکل مجزا ………………………………………………………………….. 35
3-1-3-کاربرد حروف لاتین در بیت ……………………………………………………………………………………… 37
3-1-4- کاربرد واژگان لاتین به فارسی………………………………………………………………………………….. 38
3-1-5- تکرار یک واج در کلمه ……………………………………………………………………………………………. 40
3-1- 6-کاربرد کلمات تخصصی و نیمه تخصصی …………………………………………………………………….. 42
3-1-7- کاربرد واژگان قدیمی در شعر پست مدرن …………………………………………………………………. 44
3-1-8- کاربرد واژگان رکیک و بی ادبانه ………………………………………………………………………………. 45
3-1-9- کاربرد زنجیره وار کلمات …………………………………………………………………………………………. 47
3-1-10- فرایندهای واجی ………………………………………………………………………………………………….. 48
3-2-تکرار…………………………………………………………………………………………………………….52
فصل چهارم: کارکرد عاطفی
4-1-درآمدی بر کارکرد عاطفی……………………………………………………………………………………………… 55
4-1-1-عشق ………………………………………………………………………………………………………………………. 56
4-1-2- گریه ………………………………………………………………………………………………………………………. 63
4-1- 3-غم و اندوه ……………………………………………………………………………………………………………… 69
4-1-4- خسته…………………………………………………………………………………………………………………….. 73
4-1-5- درد ………………………………………………………………………………………………………………………. 77
4-1-6- ناامیدی و بدبینی ……………………………………………………………………………………………………. 82
4-1-7- انتظار ……………………………………………………………………………………………………………………… 87
4-1-8- بی تفاوتی ……………………………………………………………………………………………………………….. 92
4-1-9- ترس، هراس و دلهره ………………………………………………………………………………………………. 95
4-1-10-تنهایی …………………………………………………………………………………………………………………… 100
4-2- حس آمیزی…………………………………………………………………………………………………………………. 107
4-3- عناصر موهوم ……………………………………………………………………………………………………………… 107
4-4- باورهای عامیانه ………………………………………………………………………………………………………….. ..109
فصل پنجم : کارکرد نحوی
5-1-درآمدی بر کارکرد نحوی …………………………………………………………………………………………….. ..112
5-2- نوآوری های زبانی ………………………………………………………………………………………………………. ..112
5-3- نقش های پر کاربرد دستوری ……………………………………………………………………………………….. 125
5-3-1-صفت ………………………………………………………………………………………………………………………. 125
5-3-2 قید …………………………………………………………………………………………………………………………… 134
5-3-3- کاربرد ضمایر ………………………………………………………………………………………………………….. 140
5-3-4- کاربرد حرف اضافه …………………………………………………………………………………………………. 147
5-3-5- نام آوا……………………………………………………………………………………………………………………… 149
5-3-6- اسم صوت ……………………………………………………………………………………………………………… 153
5-4- افعال منفی ………………………………………………………………………………………………………………….. 156
5-5- کاربرد فراوان فعل امر و نهی …………………………………………………………………………………………. 158
5-6- کاربرد واژه ی توی ……………………………………………………………………………………………………… 160
5-7- کاربرد واژه ی هی ……………………………………………………………………………………………………….. 162
5-8- ناتمام ماندن جملات …………………………………………………………………………………………………….. 164
فصل ششم : کارکردهای دیگر زبان در واژگان پرکاربرد
6-1- زن و نمادهای زنانه ……………………………………………………………………………………………………… 169
6-2-مرد……………………………………………………………………………………………………………………………….. 179
6-3- کودکی و بچه در شعر پست مدرن …………………………………………………………………………………. 184
6-4- پست مدرن و تردید ……………………………………………………………………………………………………… 185
6-5- جایگاه زبان محاوره در آثار پست مدرن ……………………………………………………………………….. 187
6-6- پست مدرن و جبرگرایی ………………………………………………………………………………………………. 189
6-7- خدا در شعر پست مدرن ………………………………………………………………………………………………. 190
6-8-مرگ ومرگ اندیشی درتفکرپست مدرن…………………………………………………………………196
6-9-خودکشی………………………………………………………………………………………………………..201
6-10- تصویرهای شعری پست مدرن ………………………………………………………………………………….. 205 6-11 – بی موضوعی شعرپست مدرن …………………………………………………………………………………. 206
6-12- نامفهوم بودن شعرپست مدرن………………………………………………………………………………………. 207
6-13- بی معنایی شعرپست مدرن…………………………………………………………………………………………… 209
6-14-هیچ و پوچ اندیشی ………………………………………………………………………………………..210
6 -15-اصطلاحات شغلی………………………………………………………………………………………….213
6-16- کاربرد نام حیوانات ……………………………………………………………………………………………………. 216
6-17- کاربرد نام فصل ها …………………………………………………………………………………………………….. 222
6-18- کاربرد روز و شب ……………………………………………………………………………………………………… 225
6-19- کاربرد رنگها …………………………………………………………………………………………………………… 227
6-20- کاربرد اعضای بدن ……………………………………………………………………………………………………. 232
6- 21-حواس پنجگانه …………………………………………………………………………………………………………. 234
6-22- طنز و شعر پست مدرن ………………………………………………………………………………………………. 250
6-23- خواب و ملزومات آن ………………………………………………………………………………………………… 254
6-24- قصه و داستان …………………………………………………………………………………………………………… 257
6-25- کاربرد اعداد ……………………………………………………………………………………………………………… 262
6-26- اسم های خاص ………………………………………………………………………………………………………… 266
6-27- مورد خطاب قرار دادن ………………………………………………………………………………………………. 289
6-28- فتوشعر ……………………………………………………………………………………………………………………… 291
6-29- شعر دیداری ……………………………………………………………………………………………………………… 292
فصل نهم: نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………… 296
منابع و مآخذ …………………………………………………………………………………………………………………………. 301
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره 1 : بسامد واژه عشق…………………………………………………………………………………………………. 56
جدول شماره 2: بسامد واژه گریه ………………………………………………………………………………………………….. 63
جدول شماره 3: بسامد واژه غم و غصه …………………………………………………………………………………………. 69
جدول شماره 4: بسامد واژه خسته ………………………………………………………………………………………………… 73
جدول شماره 5 : بسامد واژه درد ………………………………………………………………………………………………….. 77
جدول شماره 6 : بسامد ناامیدی و بدبینی ………………………………………………………………………………………. 82
جدول شماره 7 : بسامد واژه انتظار ……………………………………………………………………………………………….. 87
جدول شماره 8 : بسامد واژه بی تفاوتی …………………………………………………………………………………………. 92
جدول شماره 9 : بسامد واژه ترس، هراس و دلهره …………………………………………………………………………. 95
جدول شماره 10 : بسامد واژه تنهایی ……………………………………………………………………………………………. 100
جدول شماره 11 : کاربرد صفت منفی …………………………………………………………………………………………… 125
جدول شماره 12 : کاربرد غیر تنوین دار ………………………………………………………………………………………. 134
جدول شماره 13 : کاربرد قیدهای بی نشانه …………………………………………………………………………………… 136
جدول شماره 14 : کاربرد بسامد ضمایر ………………………………………………………………………………………… 140
جدول شماره 15 : بسامد فعل امر و نهی ……………………………………………………………………………………….. 158
جدول شماره 16 : کاربرد واژه ی تویِ ………………………………………………………………………………………….. 160
جدول شماره 17: بسامد واژه ی هی …………………………………………………………………………………………….. 162
جدول شماره 18 : بسامد هیچ و پوچ اندیشی ………………………………………………………………………………… 210
جدول شماره 19 : بسامد حیوانات ……………………………………………………………………………………………….. 216
جدول شماره 20: بسامد فصل ها…………………………………………………………………………………………………… 222
جدول شماره 20 : بسامد شب و روز …………………………………………………………………………………………….. 225
جدول شماره 21 : بسامد رنگ ها …………………………………………………………………………………………………. 227
جدول شماره 22 : بسامد اعضای بدن …………………………………………………………………………………………… 232
جدول شماره 23: بسامد اعداد ……………………………………………………………………………………………………… 262
فهرست تصاویر
عنوان صفحه
تصویر شماره 1 : فتوشعر ………………………………………………………………………………………………………………. 291
تصویر شماره 2 : شعر دیداری ………………………………………………………………………………………………………. 292
تصویر شماره 3 : شعر دیداری ………………………………………………………………………………………………………. 293
طرح مسأله
قالب غزل یکی از محبوبترین قالبهای شعر فارسی است. پس از ظهور نیما و رواج شعر نیمایی و ارائه آثار موفق در این عرصه اهل شعر و ادب شاهدند که غزل معاصر با تنوع موضوع، شکل ظاهری، قافیههایی متفاوت، ردیف های طولانی و نوآوریهای فراوانی از سوی شاعران دههی شصت، هفتاد و هشتاد به شکلی فعال خودنمایی میکرد.
دهه هشتاد، مهدی موسوی با معرفی « غزل پست مدرن، برگزاری کلاسهای آموزشی، تربیت شاگرد انتشار نشریهی تخصصی پست مدرن دری دیگر به روی غزل معاصر ما گشود و شاگردانش او را به عنوان پدر غزل پست مدرن مورد خطاب قرار دادند.بارزترین ویژگی که این نوع غزل را از همهی غزلهای ادبیات فارسی متمایز می سازد، زبان این نوع غزل است، در این تحقیق نقشهای آوایی، عاطفی، نحوی این غزلها مورد بررسی قرار گرفته و نوآوری های زبانی و واژگان پرکاربردو دیگر کارکردهای زبان تحلیل می گردد.
1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق
نبودن پژوهش مدوّن پیرامون این موضوع و نقش اساسی و متفاوت کارکرد واژگان در شکل گیری غزل پست مدرن، نقش یک پژوهش در شناخت این شیوه ی نو آورانه ،علاقه ی نگارنده نسبت به قالب غزل و ادبیات معاصرو روشن کردن ابعاد شعر پست مدرنرا میتوان اهمیت و ضرورت انجام این تحقیق به شمار آورد.
1-3- هدف تحقیق
جایگاه زبان و واژگان در دادن شکلی دیگرگونه به غزل پست مدرن و کارکرد های زبانی بررسی می گردد تا در شناخت بهتر این نوع شعری به مخاطب یاری رساند.و انگیزه ای برای پژوهش های بعدی درباره ی این تجربه ی جدید شعری باشد.
1-4- پیشینهی تحقیق: ( مروری بر تحقیقات داخلی و خارجی )
کتابهای فراوان و مقالات بسیاری با موضوع پست مدرن به چاپ رسیده است که ارتباط آنها با موضوع این پژوهش در حد آشنایی با نگرش پست مدرن و ادبیات پست مدرن در دیگر کشورهاست. اما اثری که به طور مستقل شعر پست مدرن را در ادبیات فارسی بررسی کند به چاپ نرسیده است. فقط پایان نامه
« رویکردی به مدرنیسم در غزل معاصر » که در دانشگاه سیستان و بلوچستان به قلم آقای محمود طیب و استاد راهنمای ایشان دکتر محمد علی زهرا زاده می تواند در شکل گیری این ذهنیت که ادبیات کلاسیک فارسی چگونه به مرحله مدرن رسید به ما کمک کند تا ما در این پژوهش رسیدن به پست مدرن را بررسی نماییم. و موضوع کار ایشان و این پژوهش تفاوت فراوانی دارند. پایان نامه ی اخیر با این کار پژوهشی تفاوت فراوانی دارد. چون مدرن و پست مدرن درلفظ و معنا و شعر دو طیف جداگانه اند. نزدیک بودن زمان سروده شدن غزل ها با زمان این پژوهش و برخورد دولت با فعالیت موسوی و اختصاری و درک نشدن این شعر از سوی بسیاری از مخاطبان حتی مخاطب خاص ادبیات باعث شده که موضوع تحقیق برای اهل شعر و ادب تا این زمان ناشناس باقی بماند.
1-5- روش تحقیق
روش تحقیق این پژوهش به صورت کتابخانهای و اسنادی است. در ابتدا کتاب ها و مقالات مرتبط با غزل پست مدرن و پست مدرن و مجموعه شعرهای در دسترس شاعران شاخص که در دهه هشتاد منتشر شده را یافته و با مطالعه دقیق و فیش برداری کارکردهای مختلف زبان را در این اشعار بررسی شده است. مطالب لازم استخراج و پس از اتمام فیش برداری مطالب جمعآوری شده در پاسخگویی به پرسشهای مطرح شده طبقه بندی و تدوین گردید.
1-6- سؤالات تحقیق
- دایره ی واژگان به کار رفته در غزل پست مدرن تا کجا گسترده است؟
- نو آوری های زبانی غزل پست مدرن چگونه است؟
- واژگان در کارکرد عاطفی، آوایی و نحوی غزل پست مدرن چه نقشی دارند؟
- واژگان پرکاربرد غزل پست مدرن چه ارتباطی با نگرش پست مدرن دارند؟
فرم در حال بارگذاری ...