میتوان دریافت که ساخت سلاح و تزیین آن در این دوره مورد توجه بوده است. پس از بررسیهای اولیه و مطالعه تصاویر این سلاحها، مشخص شد که کنکاش و تحلیل نقوش ابزارآلات جنگی این دو دوره می تواند ما را در شناخت بهتر روابط فرهنگی و هنری آنها و میزان تأثیرگزاری و تأثیرپذیری هر یک یاری بخشد. پس از مشورت با جناب دکتر غلامعلی حاتم وجناب دکتر مهران هوشیار عنوان تطبیق طرح و آذین در سلاحهای سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی برای این رساله در نظر گرفتهشد.
با توجه به گذشت زمانی طولانی از آن دوران و پراکندگی این سلاحها در موزهها و مجموعههای شخصی، تهیه تصاویر معتبر و با کیفیت که قابلیت پژوهشپذیری را داشته باشند کار دشواری بود که در نهایت از طریق مراجعه به کتابهای معتبر لاتین و تخصصی فارسی، و همچنین مراجعه به سفارت ترکیه و بخش فرهنگی آن، آثار شناسایی و تصاویر تهیه شد.
در نهایت برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب و قابل قبول، این پایان نامه در شش فصل به نگارش درآمد. پس از فصل اول که «کلیات تحقیق» نام دارد، فصل دوم با نام «زمینه های تاریخی، فرهنگی و هنری دوران صفوی و عثمانی» به موضوعاتی از قبیل تاریخ سیاسی این حکومتها، حاکمان آنها، تاریخ روابط سیاسی و در آخر تاریخ روابط فرهنگی و هنریشان اشاره شدهاست. در فصل دوم با عنوان «تاریخچه فلز و سلاح» به تاریخچهی فلز و سلاح پرداخته شدهاست. در این فصل به سیر تحول استفاده از فلزات در دوره های تاریخی و انواع سبکها و تکنیکهای رایج و در نهایت به تاریخ سلاح به عنوان زیرمجموعهی هنر فلزکاری اشاره شده است. فصل چهارم «معرفی و توصیف سلاحهای سرد دوران صفوی و عثمانی» نام دارد. این فصل شامل توصیف جامعه نمونه و انواع سلاحهای انتخابشده است.
در فصل پنجم با عنوان «تحلیل تطبیقی طرح و آذین سلاحهای سرد دوران صفوی و عثمانی و معرفی سازندگان سلاح» به تحلیل نقوش، کتیبههای خطی و شیوه اجرایی این نقوش پرداخته شدهاست و در فصل پایانی نتایج تحلیلها بیان شده است.
1-1 بیان مسئله:
از زمانی که بشر توانست طریقه بکارگیری و استخراج فلزات را کشف کند استفادههای متنوع و گوناگونی از آن کرد که همواره میتوان کاربرد آن را در گوشه گوشه زندگی انسانها ، تا زمان حال مشاهده کرد. از آن جایی که جنگیدن و دفاع از سرزمین و عقیده در بسیاری از دورهها و دولت ها دارای تقدس بوده ، ساخت ابزار جنگی نیز از اهمیت خاصی برخوردار شده است و انعکاس این مهم را ، از تزئیناتی که روی انواع ابزار ها وجود یافته می توان مشاهده کرد.
ایران عصر صفوی به علتهای گوناگونی در بسیاری از زمینهها دچار تحولاتی اساسی شد و حکومت مقتدر صفویه بسیاری از مبانی بکار رفته در هنرهای پیشین را اعتلا بخشید و در جهت پیشرفت اهداف و بیان جهان بینی خود آنها را بکار گرفت. همزمان با این حکومت، در همسایگی ایران، ترکان عثمانی ، دین اسلام با مذهب سنی را برگزیده بودند. اقوام عثمانی با یک پیشینه تاریخی غنی، از یک طرف با فرهنگ عظیم ایران و از طرف دیگر با هنر بیزانس و غرب همسایه بود.
روابط موجود میان حاکمان صفویه در ایران و ترکان عثمانی در طول دوره تاریخی شکلهای خاصی از صلح و جنگ را به خود گرفته است و از آنجایی که معمولاً بازتاب این گونه روابط سیاسی در بسیاری از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و هنری یک کشور می تواند تاثیرگذار باشد. تردیدی نیست که این امر در مورد این دو کشور نیز مصداق دارد اما آنچه در این میان وجود دارد تفاوت در مذاهب حاکم بر این جوامع است که این تفاوت می تواند خود را در قالب عناصر تزیینی بیانگر سازد.
با توجه به این نکات، در این پژوهش سعی بر این است که با تطبیق و تحلیل عناصر تزئینی موجود بر سطوح جنگ افزارهای سرد به چگونگی این تفاوت ها دست یابیم و اصالت هر کدام از این عناصر ، عوامل و میزان تأثیر گزاری و تأثیر پذیری این دو فرهنگ همسایه را با بهره گرفتن از آفریده هایشان مورد بررسی قرار دهیم.
1-2 سؤالات تحقیق:
1 – تأثیر روابط سیاسی بر تبادلات هنری اقوام صفوی ایران و ترکان عثمانی از طریق بررسی این نقوش روی سلاح ها چگونه بوده است؟
2 – بازتاب دین مشترک و مذهب متفاوت بر هنر تزئین سلاح اقوام صفوی ایران و ترکان عثمانی چگونه بوده است؟
3 – آیا غنیمتهای فرهنگی که در جنگهای میان اقوام صفوی ایران و ترکان عثمانی بدست میآمده، توانسته تأثیر مستقیم بر هنر این اقوام بگذارد؟
1-3 فرضیات تحقیق:
1 – به نظر میرسد روابط سیاسی اقوام صفوی ایران و ترکان عثمانی تا اندازه زیادی کیفیت تبادلات فرهنگی دو کشور را مشخص میکرده و ما میتوانیم با بررسی فرهنگ و هنر دو کشور به این نتیجه برسیم.
2 _ به نظر می رسد وجود مذهب متفاوت میان اقوام صفوی ایران و ترکان عثمانی باعث تفاوت هایی در استفاده از تزیینات شده است.
3 _ دور از تصور نیست که غنیمت های فرهنگی توانسته باشد تاثیر مستقیمی بر تولیدات هنری هر یک از قوم های صفوی ایران و ترکان عثمانی داشته باشد.
1-4 اهداف تحقیق:
هدف اصلی: بررسی تحلیلی نقوش و تزئینات بکار رفته روی سلاحهای اقوام صفویه ایران و ترکان عثمانی.
هدف فرعی: معرفی هنرمندان و صنعتگران شاخص سازنده این سلاحها.
1-5 پیشینه پژوهش:
- میثمی زهره، “جنگ افزارها و جوشن های ایرانی”، کتاب ماه هنر، شماره 140، تهران، اردیبهشت 82 .
” این مقاله به تحلیل کتاب «جنگ افزارها و جوشن های ایرانی» اثر دکتر منوچهر مشتاق خراسانی، پرداخته است و شامل معرفی فصول کتاب به همراه مصاحبه ای از نویسنده می باشد. “
این مقاله بیشتر به بیان کلیت هایی در باب کتاب جنگ افزارها پرداخته است و ارتباط مستقیمی با پژوهش مورد نظر ما ندارد.
- مرسلوند حسن، “جنگ های ایران و عثمانی”، ماهنامه شرق، ش 6.
” این مقاله کلیتی از جنگ های پیش آمده میان ایران و عثمانی می باشد و به اختصار اطلاعاتی در مورد شاهان هم عصر هر دو کشور را در بر دارد.”
این مقاله به عنوان منبعی برای پیش آمادگی، از اتفاقات پیش آمده میان شاهان حاکم بر دو کشور و هم عصری آنان می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
- دهقانی نیا رضا، “روابط ایران و عثمانی به مثابه الگوی روابط شرقی- اسلامی “، نشریه فرهنگ، ش 3. 1388.
” در این مقاله به اشتراکات فراوان فرهنگی، تاریخی، دینی میان ایران و عثمانی پرداخته و بخشی از آن مربوط به روابط تاریخی دینی ایران عصر صفوی و عثمانی می باشد .”
این مقاله به بررسی روابط دینی این دو کشور در طول دوره تاریخی پرداخته است که در راستای پژوهش ما قرار ندارد.
فرم در حال بارگذاری ...