103
5-2.نتیجه گیری از فرضیات . 104
5-1.نتیجه گیری . 107
5-3.پیشنهدات . 108
5-4.محدودیتها: . 109
منابع و مراجع: . 110
پیوست :
چكیده:
این تحقیق با هدف بررسی ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی در كاركنان فرودگاه بندرعباس در سال93-92به انجام رسید.نوع تحقیق با توجه به هدف، كاربردی و از نظر ماهیت وروش توصیفی می باشدكه با بهره گرفتن از مطالعات میدانی به بررسی وضعیت موجود پرداخته است.جامعه آماری مورد نظر كلیه كاركنان فرودگاه بوده، كه از این تعداد 150 نفر به عنوان جامعه نمونه انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه 15 سوالی (OCQ) مودای،پورتر و استیرز و پرسشنامه رضایت شغلی (( JDI بوده است. تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق از شیوه های توصیف آماری از قبیل: جداول توزیع فراوانی،شاخصهای مركزی و شاخصهای پراكندگی و در بخش استنباطهای آماری از آزمون رگرسیون چندگانه و آزمون ضریب همبستگی بررسی فرضیات تحقیق استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافته ها نشان می دهد كه رابطه معناداری بین رضایت شغلی و ابعاد آن و تعهد سازمانی وجود دراد.
سازمان ها نظام های اجتماعی هستند كه منابع انسانی مهمترین عامل برای اثربخشی و كارآمدی آنها است.سازمان ها بدون تلاش هاو تعهد كاركنانشان موفق نمی شوند.رضایت كاركنان از شغل شان و تعهد نسبت به سازمانشان به عنوان تعیین كننده های عمده اثر بخشی سازمانی نگریسته می شوند(مصدقراد و همكاران،2007). تعهد سازمانی یک ملاك مهم برای اثر بخشی سازمان است.فرض می شود كه تعهد سازمانی ثبات نیروی كار ومیزان جابجایی را پیش بینی می كند.همچنین تعهد سازمانی میزانی را كه یک سازمان می تواند بر تداوم مشاركت های كاركنان در فعالیت ها و رشدآن حساب كند، نشان می دهد. بعلاوه تعهد سازمانی شاخص مناسب كیفیت زندگی كاری است(كتچام و تریست[1] 1992، به نقل از مورین[2]،2008) علاقه به این مفهوم مدیریتی همچنین با این امر توجیه می شود كه شاخص بسیار مناسب سعی و تلاش افراد و وفاداری آنها به سازمان می باشد.به طور خاص،تعهد سازمانی با ثبات نیروی كار ،سعی و تلاش كاركنان ،عملكرد شغلی،كیفیت خدمات،و رفتارهای هماهنگ مرتبط است(آلن و می یر، 1997 ). افزایش تعهد به سازمان وسطوح پایین استرس
شغلی سطوح مشاركت در سازمان را به شیوه هایی تحت تاثیر قرار می دهد كه نه تنها فردبلكه سازمان نیز بهره مند شود(لامبرت،هاگان گریفین[3]، 2008 بنابراین برای عملكرد موفق ، هر سازمانی علاقمند به افزایش كاركنانی است كه به سازمان و اهداف آن متعهد هستند (فریوند و كارملی، 2004 ) .اگر سازمان در ایجاداحساسات وفاداری و تعهد در اكثر كاركنانش موفق شود، احتمال بیشتری وجود دارد كه اهدافش برآورده شود و عملكرد كلی آن افزایش یابد (فریوند و كارملی،2004).
به نظرلامبرت [4]و دیگران(2001) شناسایی پیشایندها و همچنین اثرات رضایت شغلی مهم است.به عبارت دیگر به جای تلقی كردن رضایت شغلی به عنوان متغیر برونزاد فراگیر یا متغیر درونزاد نهایی، جستجو كردن علت ها و اثرات رضایت شغلی مهم است.همچنین،ایجاد الگوی فراگیر برای رفتار پیچیده انسان كه اثرات مستقیم و غیر مستقیم رضایت شغلی را به حساب آورد، ضروری است(پارك و كیم[5]،2009). درك همبسته ها و پیامدهای مرتبط با رضایت شغلی برای محققان و سازمانها مهم است.برای مثال، نظریه هایی درباره رابطه بین رضایت شغلی و نگرش های كاری مهم مانند رضایت از زندگی،رضایت از خانواده، تعارض كار خانواده، عملكردو رفتارهای كناره گیری، گسترش یافته و به طور تجربی آزمون شده اند رضایت شغلی و تعهد سازمانی دو مورد از با نفودترین نگرش ها در مورد كار هستند كه كه در ادبیات كار و سازمان بررسی شده اند. تعهد سازمانی به خاطر تمایل به حفظ نیروی كار قوی برای محققان و سازمانها مهم است.محققان و متخصصان به درك عواملی كه تصمیم كاركنان را برای ماندن یا ترك كردن یک سازمان تحت تاثیر قرار می دهد،شدیدا علاقمند هستند. رابطه مثبت بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی مكررا بوسیله تحقیقات گزارش شده است. پیوند رضایت شغلی و و تعهد سازمانی پیچیده است و روشن نیست كه آیا رضایت پیش درآمد تعهد است یا تعهد سطح رضایت شخص را تحت تاثیر قرار می دهد. نگرش غالب در ادبیات از پیشایند علی رضایت بر تعهد حمایت می كنند.همچنین شواهدی وجود دارد كه نشان می دهدسطوح بالای تعهد به رضایت شغلی منجر می شود.مطالعات دیگر نیز نتیجه گرفته اند كه تاثیر متقابل بین رضایت و تعهد وجود دارد.رابطه مثبت بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی نشان می دهد آنهایی كه كمتر از شغلشان راضی هستند كمتر به سازمانشان متعهد می باشندروانشناسان و محققان سازمانی توافق دارند كه رضایت شغلی كلی یک سازه میانجی مهم در رشد تعهد سازمانی است بسیاری از این تحقیقات بر عواملی كه رضایت شغلی را تحت تاثیر قرار می دهند، تمركز می كنند. برای مثال، روانشناسان بر صفات شخصیتی تمركز كنند در حالیكه محققان جامعه شناسی و رفتار سازمانی نوعا بر ویژگی های سازمانی و پاداش های شغل تاكید می كنند(لینكولن و كالیبرگ ،1990).
در پژوهش حاضر رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین كاركنان فرودگاه بندرعباس مورد مطالعه قرار می گیرد.بنابراین هدف كلی تحقیق تعیین رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی و مقایسه آن در بین كاركنان فرودگاه بندرعباس است.
1-2.بیان مسئله
هرسازمانی در پی آن است که به بهترین شکل به اهداف خود برسد.تحقق اهداف سازمانی بستگی به تمام عواملی دارد که در آن سازمان باهم در تعامل هستند و ازجمله مهم ترین عوامل انسانی نیروی انسانی است . نیروی انسانی عامل پیچیده ای است که دارای انگیزه و نگرش های متفاوتی می باشد (رئوفی،1383) .یکی از مسائل مهمی که در هر سازمان مورد توجه قرار بگیرد , خشنودی و رضایت شغلی کارکنان آن است که از مهمترین منابع سازمان به حساب می آید.(مرائی ، 1379)در عصر پرتلاطم کنونی که سازمانها بسوی تخصصی شدن پیش می روند و در رقابت تنگاتنگ به فعالیت خود ادامه می دهند، جهت بقاء علاوه بر ابزار و تجهیزات به نیروی انسانی متعهد به عنوان اصلی ترین و ضروری ترین عامل نیازمند می باشند(زكی،1383). تعهد سازمانی یک فرایند پویای تعامل بین شخص و محیطش بوده(لیو،2008،ص119). و یک ساختار چند بعدی است كه می توان آن را یک حالت روانی دانست كه پایبندی اشخاص را به سازمان منتقل می كند(آلن و می یر،1990،ص14).عدم رضایت و عدم احساس تعلق و وفاداری کارکنان به سازمان , تاخیر , غیبت (روانی و فیزیکی ) و ترک سازمان را به همراه دارد همچنین از سایر منابع از قبیل تجهیزات و مواد اولیه استفاده بهینه نمی شود و در نتیجه باعث کاهش کارائی و بهره وری سازمان خواهند شد.که علاوه بر هزینه های متعدد در روحیه سایر کارکنان نیز تاثیر دارد.. هنگامی که کارکنان از شغل خود رضایت ندارند به بهانه های مختلف در محل کار حاضر نمی شوند یا در صدد یافتن سازمان دیگری بر می آیند , در مقابل هنگامی که کارکنان راضی هستند منظم تر در محل کار خود حاضر می شوند و رضایت کارکنان برجابه جایی و غیبت آنان اثر می گذارد,.( مورهد و گریفین ، 1374) یکی از از شاخص های سنجش میزان برتری سازمانها نسبت به هم، کارکنان شاغل در آن سازمانها هستند كه میزان وفاداری و تعهدشان باعث می شود وظایف محوله را با كیفیت بالاتری به انجام برسانند. این امر موجب افزایش عملكرد، بهره وری و اثربخشی سازمان می شود. (زكی،1383).در این میان یكی از اركان سازمانی كه تحت تأثیر عملكرد كاركنان و رضایت شغلی آنها قرار می گیرد تعهد سازمانی می باشد.. بسیاری از تحقیقات انجام گرفته حاوی این نكته می باشند كه كاركنان با رضایت شغلی بالاتر، از نظر فیزیک وبدنی و توان ذهنی در وضعیت بهتری قرار دارند و از نظر سازمانی،سطح بالای رضایت شغلی منعكس كننده جو سازمانی بسیار مطلوب است كه منجر به جذب و ماندگاری كاركنان می شود. از دلایلی كه اهمیت بررسی و مطالعه تعهد سازمانی را نمایان می سازد، این است كه سازمان هایی با اعضایی در سطوح بالای تعهد سازمانی، معمولا از عملكرد بالاتر، غیبت و تاخیر كمتری از سوی كاركنان خود برخوردارند و با توجه به اهمیت تعهد رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان مشاغل حساس از جمله کارکنان فرودگاه می باشد لذا پژوهش حاضر با هدف رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در كاركنان شاغل فرودگاه بندر عباس طراحی گردید
[1] Ketchum and Trist
[2] Morin
[3] Lambert ,Hogan & Griffin
[4] Lambrt
[5] Park&Kim
فرم در حال بارگذاری ...