وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد: تاثیر نگرش سرمایه گذاران وعملکرد مقطعی در مدل ریسک چند عاملی شواهدی از بازار اوراق بهادار

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

موضوع رابطه بین ریسک و بازده و بررسی مدل­هایی برای تبیین هرچه بهتر این رابطه، یکی از موضوعات پایه­ای مطالعات مالی در چند دهه گذشته بوده است. مطالعات افرادی چون مارکویتز، فاما و فرنچ و کارهارت نشان دهنده اهمیت این موضوع مطالعه است. با همه این فعالیت­ها، موضوعی که از دید مطالعات کلاسیک پوشیده ماند نقش فعالین بازار سرمایه در قیمت­ گذاری دارایی­ های مالی است. بدین جهت در راستای بررسی عوامل رفتاری موثر بر فعالین بازار سرمایه و به تبع آن ارزشگذاری دارایی­ های مالی، محققان عرصه روانشناسی و علوم رفتاری پا به محیط مطالعاتی علوم مالی و بخصوص بازار سرمایه گذاشتند. نتیجه این همکاری شاخه­ای جدید از علوم مالی به نام مالی رفتاری است. مطالعات گسترده­ای برای بررسی اثرات رفتاری سرمایه ­گذاران انجام شد. یکی از این عوامل عامل نگرش سرمایه ­گذاران (Sentiment) می­باشد که به بررسی دیدگاه سرمایه ­گذاران و خوش­بینی و بدبینی آنها نسبت به بازار می ­پردازد. در تحقیق پیش رو، به بررسی نقش این عامل در بازار سرمایه ایران می­پردازیم.

 

1-2. بیان مسئله

 

دیدگاه سنتی بازده سهام بر این اصل استوار بود که تغییرات قیمت سهام به تغییرات در بنیان­های اقتصادی و عملکردی شرکت وابسته

دانلود مقاله و پایان نامه

 است. اگر اطلاعاتی که برای استفاده در ارزشگذاری استفاده

می­شوند پیچیده و درک و بررسی آن به دشواری صورت گیرد، فرایند ارزشگذاری دارایی­ ها را برای سرمایه ­گذاران دشوار می­ کنند. از سویی دیگر اطلاعات پیچیده موجب می­ شود آربیتراژگران و سفته­بازان که نقش مهمی در نزدیک ساختن قیمت بازار به ارزش ذاتی سهام بازی می­ کنند، دچار خطا شده و همین امر باعث فاصله گرفتن ارزش ذاتی و قیمت بازار از هم شود. مطالعات انجام شده نشان دهنده این نکته است که با بالا رفتن سطح عدم شفافیت شرکت­ها، سرمایه ­گذاران بازده بالاتری را طلب می­ کنند. در واقع با بالاتر رفتن میزان عدم شفافیت اطلاعاتی، سرمایه گذاران هرچه بیشتر بر برداشت­های ذهنی خود از بازار و سهام تکیه می­ کنند. در زمانی که بازار با رشد قیمت­ها مواجه است، این رشد را ماندگار برآورد کرده و براساس این فرض به خرید سهام اقدام می­ کنند. این دیدگاه علاوه بر بازار، بر سهام هم به طور جداگانه تاثیر می­گذارد به نحوی که سهامی که در گذشته عملکرد خوبی داشته اند و از طرفی به دلیل پیچیدگی اطلاعاتی جهت تحلیل تحلیلگران، دشواری­هایی را به همراه دارند اغلب انتظارات عملکرد خوب از آنان بالاتر می­باشد.  اگر تعداد اوراقی که چنین خصوصیاتی دارا هستند در بازار زیاد بوده و نتوان ریسک آنها را بوسیله متنوع­سازی کاهش داد، این انتظار را داریم که این اوراق نسبت به نگرش بازار واکنش­های شدیدتری نشان دهند. از طرفی اگر این دسته از ریسک­ها قابل تنوع­بخشی باشند انتظار می­رود صرف ریسک شرکت­های با شفافیت کمتر در مقابل شرکت­های با ساختار ریسک مشابه قابل شناسایی و قیاس باشند. مطالعات اخیر بیان کننده رابطه­ای قوی میان عدم شفافیت سهام و حساسیت به نگرش سرمایه ­گذاران در سطح مدل­های دو و چند عاملی ریسک هستند.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد: تاثیر سازمان گردشگری بر پویایی اشتغالپایان نامه ارشد : تاثیر هوش تجاری بر عملکرد بازرگانی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری »