وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد:بررسی افضلیت حضرت علی(ع)در صحیح صحاح سته

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

. 69

 

گفتار اول: حدیث ثقلین.. 70

 

گفتار دوم: حدیث منزلت… 75

 

گفتار سوم: حدیث ولایت… 79

 

گفتار چهارم: حدیث رایت… 86

 

گفتار پنجم: معیار شناخت مؤمن و منافق.. 89

 

نتیجه گیری کلی.. 93

 

برتری امام علیj بر همه صحابه به اعتراف علمای اهل سنت… 93

 

تمسک به ثقلین.. 94

 

منزلت… 94

 

ولایت… 94

 

امام علی و مودت… 95

 

امام علیj برادر پیامبر. 96

دانلود مقاله و پایان نامه

 

 

امام علی و تربیت الهی.. 96

 

محبوبترین خلق نزد خداوند. 96

 

امام علی دانا ترین صحابه. 96

 

معیار مومن و منافق.. 97

 

معیار سلم و حرب… 97

 

باغی بودن دشمن حضرت… 98

 

منابع و مآخذ. 99

 

 

 

فصل اول: کلیات و مفاهیم

 

گفتار اول: کلیات

 

تعریف مساله

 

یکی از مسایل مورد اختلاف میان شیعه و برخی از فرق اهل سنت مساله افضلیت امام علیj از دیگر خلفا و صحابه است. از آنجاییکه یکی از ادله اثبات امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنینj افضلیت ایشان است این مساله اهمیت پیدا می‌کند لذا در این رساله ما در صدد اثبات افضلیت آن حضرت بر اساس روایات و احادیث وارده بخصوص در صحاح سته هستیم که مهمترین و با اعتبار ترین کتب روایی در میان فرق عامه است.

 

افضلیت امام علیj به نظر ما از بدیهیات تاریخ است؛ یعنی اگر کسی تاریخ اسلام را حتی در منابع برادران اهل تسنن مطالعه کند، برایش هیچ تردیدی باقی نمی‌ماند که حضرت علیj افضل و برترین صحابه است. شما می‌توانید کتاب عبدالفتاح عبدالمقصود یا کتاب‌های دیگر برادران اهل تسنن را بخوانید؛ روایاتی که در باب اهل بیت و امام علیj در آنها وجود دارد، در صحاح سته و دیگر کتب اهل تسنن، تاریخ یعقوبی و تاریخ‌های دیگر، ملاحظه خواهید کرد که این مسئله از قطعیات تاریخ است؛ یعنی اگر کسی با تاریخ اسلام حتی از ناحیه کتب اهل سنت آشنایی پیدا کند، حتی اگر مسلمان هم نباشد، ولی ملاک را تاریخ اسلام بگیرد، حتی آیات و روایات را هم کنار بگذارد و تاریخ اسلام و مجاهدت‌های امامj، صبر ایشان، تلاش ایشان، زندگی ایشان و سیره عملی ایشان را ببیند، در افضلیت ایشان تردید نمی‌کند ؛ پس به نظر ما افضل بودن امام علیj از بدیهیات تاریخ اسلام است؛ و از آنجا که یکی از برجسته ترین مسایل مطرح در جامعه اسلامی موضوع مرجعیت و تعیین این مرجع در میان امت پس ار رسول اللهk است. در این نوشتار برآنیم تا براساس مهمترین مبانی و کتب روایی عامه یعنی صحاح سته که بالاترین ارزش روایی را در میان اهل سنت دارند به بیان اقرار آنها به افضلیت حضرت امیرالمونین علیj بپردازیم.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد:بررسی ارتباط آیات سوره­ انفالپایان نامه ارشد: بررسی انتقال آب به روش پمپاژ از سرشاخه های رودخانه باستفاده از نرم افزارمتلب »