وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه:بررسی تیتر آنتی‌بادی حاصل از برنامه‌های واکسیناسیون نیوکاسل در گله‌های مادر گوشتی قبل از شروع تولید بروش HI و ELISA

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

اعضای خانواده پارا میكسو ویریده ویروس های غشا دار و حاوی RNA هستند كه دارای ژنوم های تك رشته ای قطعه قطعه نشده با پولاریته منفی می باشند .كپسید این ویروس ها در سیتوپلاسم و غشای آنها در سطح سلول های آلوده تشكیل می شود . با بهره گرفتن از میكروسكوپ الكترونی با روش تباین منفی ذرات ویروسی ، چند شكلی به نظر می رسند كه اگر كروی باشند قطر معمول آنها 100 تا 500 نانومتر و اگر رشته ای باشند ، عرض آنها حدود 100 نانومتر خواهد بود(, 2008).

 

ویروس ها برجستگی مشخصی دارند كه سطح آنها را پوشانده و به داخل غشای ویروسی رفته است . این برجستگی های سطحی از نظر اندازه به دو دسته تقسیم می شوند.

 

الف- برجستگی های بلند 8 نانومتر كه حاوی گلیكوپروتئین منفرد HN هستند كه فعالیتهای هماگلوتیناسیون و نور آمینیداز مربوط به آن است.

 

ب- برجستگی های كوچكتر كه توسط گلیكوپروتئین F تشكیل شدند و توانایی غشای ویروس برای ممزوج شدن با غشاهای سلول ، مربوط به آن است. در نتیجه این خاصیت، مواد ژنتیكی  ویروس به داخل سلول میزبان وارد شده ، موجب اتصال سلول های آلوده به یكدیگر می گردد. در نتیجه ما اثر سیتوپاتیک مشخص ویروس یعنی تشكیل سن سشیال را خواهیم دید.

 

بیماری نیوكاسل از نظر شیوع ، شدت و تیپ در دنیا بسیار متفاوت است ؛این شیوع اغلب سبب مشكلاتی در تشخیص بیماری نیوكاسل می

پایان نامه

 شود بخصوص زمانی كه در یک كشور یا منطقه معرفی شود وایجاد مشكل در نامگذاری می كند .زمانی نیوكاسل پیچیده تر می شود ، كه سویه های مختلف این ویروس باعث شیوع این بیماری با شدت های بسیار متنوع می شود. تقسیم بندی پاتو تیپ های نیوكاسل عمدتا بر اساس علائم بالینی است(, 1985).

 

    • فرم Doyle : یک فرم حاد و یک عفونت كشنده در تمام سنین است .زخم های هموراژیک دستگاه گوارش حضور مستمر دارند و این فرم بیماری با نام نیوكاسل ولووژنیک احشاء دوست نام گذاری شد(vicserotropic velogenic).

 

    • فرم Beach : یک فرم حاد است كه اغلب در تمام سنین كشنده است كه علائم عصبی مشخصی ایجاد می كند و به نام نیوكاسل ولوژنیک نروتروپیک می باشد(NVND).

 

    • فرم Beaudette : از نظر علائم كمتر ازNVND است و مرگ فقط در سنین جوانی اتفاق می افتد .ویروس مسبب این عفونت ، تیپ مزوژنیک است كه به عنوان واكسن زنده ثانویه استفاده می شود.

 

    • فرم Hitchner : كه علائم ملایمی ایجاد می كند و دارای علائم تنفسی است كه مسبب آن یک پاتوتیپ لنتوژنیک است كه به صورت رایج به عنوان واكسن استفاده می شود.

 

  • فرم روده ای بدون علائم : عمدتا یک عفونت روده ای است كه مسبب آن ویروس لنتوژنیک است كه بیماری مشخصی ایجاد نمی كند .تعدادی از واكسن های تجاری زنده از این پاتوتیپ هستند.

ویروس بیماری نیوكاسل برای اولین بار در سال 1926 جدا شد و به مدت 30 سال تنها پارامیكسو ویروس شناخته شده پرندگان محسوب می شد.اما از اوایل دهه 1970 تا كنون، تعداد زیادی از گونه های پارامیكسو ویروس های پرندگان كه از نظر سرم شناسی از NDV مجزا هستند، جدا شده اند.تا كنون از آزمایشهای HI،IDD،SN،NI و سایر آزمایشهای سرم شناسی و خصوصیات ساختمانی برای نشان دادن 9 گروه مجزای پارا میكسو ویروس های پرندگان استفاده شده است.

 

این سروتیپ ها تحت عنوان PMV-1 تا PMV-9 نامیده شده اند. از روش نامگذاری ویروس های آنفلوانزای A برای پارامیكسو ویروس های پرندگان استفاده شده است. به این گونه كه یک ویروس جدا شده را بر اساس :

 

    • سروتیپ

 

    • گونه یا نوع پرنده ای كه ویروس از آن جدا شده است

 

    • موقعیت جغرافیایی محل جدا شدن ویروس

 

    • شماره یا نام مراجعه

 

  • سال جداسازی ویروس نامگذاری می نمایند(, 2008).


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد:بررسی تجربی لومینسانس حاصل از باریکه یونیپایان نامه رشته زبان انگلیسی:Investigating apology strategies among Kurdish bilinguals, a case study in Ilam »