وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه:بررسی نقش پارامتر های جغرافیای طبیعی بر نحوه استقرارو طراحی معماری مناطق جلگه ای و کوهپایه ای(مطالعه موردی :استان گیلان)

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

:

 

انسان همواره در طول تاریخ سعی می نماید به منظور ایجاد سر پناهی امن برای سکونت ، آن را با محیط پیرامون خود هماهنگ سازد تا بتواند شرایط مناسبی برای ادامه حیات خویش ایجاد کند و در حقیقت شرایط و عوامل جغرافیایی ، اقلیمی نیز در شکل گیری این فضای زیست دخالت مستقیمی دارد.

 

در ایران به دلیل دارا بودن چهار اقلیم متفاوت گرم و مرطوب،گرم و خشک،معتدل و مرطوب و سرد،معماری متفاوتی (به ویژه در طراحی مسکن بومی ) همامنگ با عوامل جغرافیایی به وجود آمده است که در این معماری به کارگیری مصالح بومی که کمترین تًاثیرنامطلوب بر محیط را دارند و همچنین کاهش میزان انرژی مصرفی با بهره گرفتن از مصالح بومی موجب پایداری محیط زیست و افزایش دوام بناها گردیده اند،لحاظ شده است.

 

معماری گیلان به عنوان نمونه ای مناسب از هماهنگی و تلفیق بنا با طبیعت که حاصل عوامل مختلف جغرافیا كه از زیر شاخه های آن میتوان به عوامل اقلیمی،اجتماعی،اقتصادی، فرهنگی و…نام برد متاثر است و بیشترین تًاثیر را از اقلیم و طبیعت پیرامون خود گرفته است . به نظر می رسد معماری این منطقه از مصالح مورد استفاده تا فرم کلی بنا تحت تًاثیر محیط پیرامون می باشد. برای شناخت این معماری باید تًاثیر عوامل جغرافیایی را بر ساخت و ساز ابنیه شمال ایران مورد بررسی قرار گیرند. از این رو در این رساله پس از معرفی خصوصیات جغرافیایی،به تًاثیر ایت عوامل بر شکل گیری فضاها و عناصر معماری این منطقه پرداخته خواهد شد و همینطور در جهت بررسی راهکارهای معماری پایدار گیلان ابتدا مفهوم پایداری،توسعه پایدار و تٌاثیر و اهداف آن در معماری و سپس معماری گیلان و بویژه تًاثیر ویژگی های جغرا فیایی و طبیعی بر آن بررسی خواهد شد.به نظر می رسد عدم توجه به معماری بومی موجب شده که جمعیت جوان  منطقه هیچ آشنایی بافرهنگ و معماری گذشته ی منطقه خود نداشته باشند که در پی آن جامعه هویت خود را از دست داده و فرهنگ های مختلف وارد جامه

دانلود مقاله و پایان نامه

 می شوند از این رو فرد دچار بحران هویت می شود و چیزی ازگذشته ی جامعه و فرهنگ و معماری خود نمی داند،از این رو ایجاد یک مرکز فرهنگی هنری با رویکرد معماری بومی گیلان از به خطر افتادن فرهنگ و معماری گذشته که به عنوان میراثی برای آیندگان است حفاظت خواهد شد.

 

 

 

واژه های کلیدی :معماری بومی گیلان ، پارامترهای جغرافیای طبیعی، کلیات معماری معماری، مناطق جلگه ای، مناطق کو هپایه ای

 

1بیان مسئله:

 

الف)خصوصیات جغرافیای طبیعی اعم از (توپو گرافی، اب و هوا ،جلگه ویا کوهستان ،و نحوه استقرا با توجه به جهات جغرافیایی) هر منطقه ,وتاثیرآن بر معماری .

 

ب)نحوه ی بکارگیری مصالح بومی و انرژی های قابل تجدید در معماری هر منطقه با توجه به شرایط جغرافیای .

 

پ) با توجه به نیازهای امروزی کاربران استفاده از نمادها و نشانه های گذشته را در بناهای جدید  بسیار موئثر و مفید است.

 

ج)نحوه ساخت و سازهای هر منطقه  و حفظ محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی رابطه مستقیم دارند.

 

د) معماری بومی گیلان الگویی در جهت دستیابی به معماری پایدار در منطقه ی گیلان است.

 

ذ) فضاهای مورداستفاده باید از ساختاری برخوردار شوند که از یک سو دارای تازگی و بداعت لازم و از سوی دیگر یادآور خاطرات گذشته باشد.

 

ه)در طراحی محیط های معماری زمینه ها باید مورد توجه قرار گیرند و این زمینه ها باید تاثیر ی در معماری مناطق جلگه ای و كوهپایه های داشته باشد.

 

و)برخورد با طبیعت وهمگام با معماری ، واکنشی فی مابین زندگی در طبیعت بدون تاثیرات منفی انسان به طبیعت و بلعکس


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد:بررسی مناسبات شهررشت و روستاهای پیرامون (مطالعه موردی دهستان پیربازار)دانلود پایان نامه ارشد:بررسی نقش سیاست های بهسازی شهری در تغییر و تحولات کالبدی شهر ماسوله »