وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد : روابط ایران و سوریه پس از انقلاب اسلامی ایران

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

 

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :علوم سیاسی

 

عنوان : روابط ایران و سوریه پس از انقلاب اسلامی ایران

 

 

 

 

 

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

 

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

 

 

1 – تعریف مسأله

 

به لحاظ نظری یکی از اصول اساسی سیاست خارجی دولت­ها، داشتن روابط گرم و حسنه با سایر دولت­ها به منظور تأمین منافع ملّی است. با اینحال در عرصه­­ عمل، تحقق این اصل ممکن است با دشواری­های بسیاری روبرو گردد. بر اساس همین، ­در عرصه­ نظام بین­الملل شاهد آنیم که دولتها سطوح مختلفی از روابط با یکدیگر را تجربه می­ کنند. جمهوری اسلامی ایران یکی از این دولت­هاست که سطوح مختلفی از روابط را، با همسایگان خود و کشورهای منطقه داشته است. اما در این میان یک استثنا وجود دارد و آن دولت سوریه است. علی­رغم اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی روابط ایران با کشورهای منطقه به سردی گرایید، روابط­ ایران و سوریه نه تنها رو به سردی ننهاد، بلکه روز­به­روز توسعه­ بیشتری پیدا کرد. به گونه­ ای که در طول جنگ تحمیلی، ایران بخشی از نیازهای نظامی خویش را از طریق این کشور تأمین می­نمود و پس از جنگ نیز، نوعی اتحاد استراتژیک میان دو کشور در منطقه شکل گرفت. پایان نامه ­ی حاضر قصد دارد ضمن بررسی روابط ایران و سوریه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به این سوأل پاسخ گوید که چه عواملی موجب شده است برخلاف روابط ایران با سایر دولت­های منطقه، روابط تهران و دمشق پیوسته در حوزه های مختلف رو به گسترش گذارد و کمتر دچار افت و خیز گردد؟

 

 

 

2 – سابقه­­ی پژوهش

 

منشارف و وینتر[1] Mansharof and O. Winter)) در مقاله­ «اتحاد استراتژیک بین ایران و سوریه: ابعاد نظامی و اقتصادی» به اظهارات مقامات بلندپایه­ ایران درباره روابط با سوریه و همکاری نزدیک بین دوکشور در حوزه های علمی، نظامی، امنیتی و اقتصادی اشاره کرده؛ دیدارهای مکرّر رؤسای جمهور و وزرای خارجه دو کشور را ازجمله شاخصه­های روابط گرم و صمیمی دو دولت برمی­شمرد. سپس ابعاد

دانلود مقاله و پایان نامه

 اقتصادی و نظامی اتحاد استراتژیک بین ایران و سوریه را بر مبنای اظهارات مقامات بلندپایه دو کشور، موافقت­نامه­ها، مقالات منتشر شده در رسانه ­های عربی و فارسی مورد بررسی قرار می­دهد. فارار ولمان[2] (Farrar-Wellmanدر مقاله­ «روابط خارجی سوریه و ایران» همکاری­های ایران و سوریه در بخش­های اقتصادی، نظامی و هسته­ای را مورد بررسی قرار می­دهد. نویسنده مدعی است، برطبق مدارک ارائه شده از سوی کشورهای اروپایی ایران در برنامه ­های هسته­ای سوریه مشارکت داشته است. همچنین در حوزه­ اقتصادی به ادعای تلویزیون ایران دو کشور درصدد توسعه­ ساخت پالایشگاه های مشترک هستند. قرارداد6/2 ملیارد دلاری که دربرگیرنده­ی مالزی و ونزوئلا نیز هست ظرفیت پالایش را به 147000 بشکه در روز می­رساند و به ایران انعطاف­پذیری بیشتری در واردات نفت تصفیه شده از همسایگانش می­بخشد. امضای پیمان دفاعی در برابر تهدیدات مشترک در سال 2006 میان تهران و دمشق و تقویت پیوندهای نظامی با وجود فشارهای بین ­المللی بخشی از همکاری های رو به گسترش نظامی دو کشور را شکل می­دهد. درمجموع، باید اشاره کرد تعداد آثار منتشر شده در مورد روابط ایران و سوریه بسیار اندک است و تاکنون اثری تبیینی که به بررسی دلیل روابط گرم دو کشور بپردازد تألیف نشده است.

 

 

 

3 – فرضیه ­ها

 

وجود دشمن مشترک یعنی اسرائیل و آمریکا، موجب گسترش و تعمیق روابط دو کشور شده است.

 

منافع مشترک اقتصادی و سیاسی، نقش تعیین­کننده در روابط دو کشور داشته است.

 

پیوندهای مذهبی و دینی، عامل نزدیکی دو دولت ایران و سوریه گشته است.

 

 

 

4– اهداف

 

1 – 4 . هدف کلی

 

بررسی علل گسترش و تعمیق روابط ایران و سوریه پس از انقلاب اسلامی ایران

 

 

 

2 – 4 . اهداف فرعی

 

شناخت پیشینه­ی روابط ایران و سوریه

 

بررسی وضع کنونی روابط دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی

 

شناخت نقاط ضعف و چالش­های موجود در روابط دو کشور

 

بررسی سیر روابط دو کشور در سال­های گذشته

 

 

 

5 . نحوه­ اجرا

 

روشی که در این پژوهش مورد استفاده قرار می­گیرد، روش توصیفی – تحلیلی با بهره گرفتن از منابع کتابخانه­­ای _ اسنادی است. همچنین در گردآوری مطالب و داده ­ها از ابزار مصاحبه با کارشناسان و مراجعه به مراکز علمی و پژوهشی، سازمانها و نهادهای اداری بهره گرفته خواهد شد.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد : بررسی علل بی اعتمادی در روابط بین ایران و روسیهدانلود پایان نامه : بررسی موقعیت ایران و کشورهای رقیب در معادلات منطقه‌ای »