وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه ارشد : بررسی سبك شناسی شعر منوچهر آتشی

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

منوچهر آتشی شاعر اندیشمند ایرانی در قرن معاصر دوم مهرماه 1310 در روستایی به نام دهرود دشتستان جنوب متولد شد  و در آبان 1384 در 74 سالگی در بیمارستان سینا تهران در گذشت  و در بندر بوشهر به خاک سپرده شد . از منوچهر آتشی اشعار زیبایی هست که توانست چیزی نو را در شعر نیمایی بوجود بیاورد  و او از نادر کسانی بود که پیوستگی با نسل جدید را حفظ کرده بود .

 

قصه مند بودن شعرهای آتشی بخصوص در دوره ی اول یکی از برجسته ترین عنصرهای ساخت شعر اوست  و بسیاری از انها بر مبنای یک روایت  و یا قصه شکل می گیرند که از دل طبیعت اسطوره ، داستان تاریخی بنا شده است .  و علاوه بر آن نیز او ترکیب بندهای تازه  و خلاقانه و جولان دادن روح شاعرانه در این اشعار دست به آفرینش های نو و خلق تصاویر  و ترکیب های ابداعی شگفتی می زند . پیوند شعرهایی با طبیعت  و اسطوره ها در دوره اول علم تقریباً ناگسستنی است.  و معمولاً عناصر بوجود آمده ی ذهنی  و عینی در شعرش آمیخته شده است .مجموعه اشعار او عبارتند از آهنگ دیگر-آواز خاک-دیدار در خلق-گندم و گلابی-وصف گل سوری-زیباتر از شکل قدیم جهان-اتفاق آخر-حادثه در بامداد –خلیج و خزر-غزل غزل های سورنا.

 

و در سه مجموعه اول آهنگ دیگر ، آواز خاک ،  و دیدار در فلق مفاهیمی حضور می یابند که از سرمشق ها و الگوهای همیشگی زندگی

پایان نامه

 انسان هستند و هیچ گاه رنگ کهنگی به خود نمی گیرند.

 

و در دوره دوم از قصه گویی جدا می شود و به سمت فضا سازی  و حضور عناصر چند وجهی  و برگشت های درونی  و بیرونی در ساخت می رود .

 

در شعرهای دوره ی سوم هم نشانه های فراوانی اسطوره ای /تاریخی می بینیم اما رویکردی مدرن است.

 

و یکی از مهمترین علل موفقیت آتشی این بود که سطح اندیشگی شعر در نظر او از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

 

  • بیان مسئله

 

شعر نو با ظهور نیما در عرصه  ادبیات ایران پیدا شد و ظهور نمود با گذشت سالیان کم کم توسط نیما و برخی از علاقه مندان شعر نیمایی پایه ها  و اصول آن تدوین یافت و ویژگیها و کم و کیفهای آن  مشخص گردید و با اشعار نو نیما  و سایر نوپردازان راه  برای سیر به سوی کمال برای شعر نیمایی میسر شد . نیما برای فرم دادن  و هویت بخشیدن به دستاوردهای ذوق و ادب خویش رنجها برد ، بردباریها ورزید و مقاله نوشت و نامه نگاشت  و در بر مجلس محفلی از شعر نو حمایت کرد و به ادیبان و شاعران علاقه مند به شیوه خویش فهماند که با شعر نو ، راحت ، شیواتر ، آزاد تر و زیباتر می توان تراوش ذوق و طبع خویش را سرود  و در منظر ذهن و ذوق ادب دوستان قرار داد.

 

منوچهر آتشی یکی از شاعران نوپرداز ست که در زمان خود توانست با بکارگیری ذوق و طبع توانا و ذهن و اندیشه نافذ و جستجو گر خویش بر توانمندی شعر نیمایی بیفزاید .

 

شاید بتوان جایگاه آتشی را در عرصه شعر امروز  تن به رتبه بندی داد حضور محکم و پررنگ آتشی با همان کتاب اولش نمایان شد و با نامی که برایش انتخاب کرده بود انگار می دانست که آمده است تا آهنگ دیگر در شعر امروز بنوازد و چهره های متمایز باآن چه تا آن  روز در شعر ما بود به نمایش بگذارد .

 

پنج کتاب در شعر امروز تاثیر گذار بوده است افسانه ی نیما ( زمستان) اخوان ( هوای تازه) شاملو-(تولدی دیگر)فروغ ( آهنگ دیگر )آتشی ،و این که سبک شعری او را در همه مجموعه های شعریش بررسی کنم.


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه : بررسی ساخت صرفی واژه­های علوم نظامی مصّوب فرهنگستان زبان وادب فارسیپایان نامه : بررسی سبک­شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور) »