وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه ارشد : طراحی معماری مجتمع ابدرمانی و هتل سه ستاره شهر سرعین

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

-1-1

 

قدمت طولانی تاریخی، فرهنگ و تمدن غنی، كشور ما را دارای دستاوردها و آثار زیبای تاریخی كرده است واز طرفی، به علت وجود چهارفصل در یک زمان از ویژگیهای خاص اقلیمی برخوردار است. این تنوع آب و هوایی تبعات زیادی را در بردارد و باعث به وجود آمدن پتانسیلهای متفاوت و جذابی هم از نظر طبیعی و هم مصنوعی برای جهانگردان می­ شوداما بنا به مشکلات موجود جهت جذب توریست که در مباحث بعدی به آنها می­پردازیم، نتوانسته­ایم جایگاه واقعی خود را پیدا كنیم.

 

از این رو مطالعات و برنامه ریزی گسترده­ای بر روی این مهم در حال انجام است تا كشورها در هر لحظه موفقترین مسیرها را پیش روی این صنعت ترسیم نمایند.

 

ایران از نظر دارا بودن پتانسیل جذب توریست دارای امتیازات بالایی می­باشد.

 

این سرزمین پهناور با مساحتی در حدود 1648 هزار كیلومتر مربع به علت پیشینه طولانی تاریخی (خسروی.1388.ص85).خصوصیات ویژه اقلیمی از مهمترین كشورهای توریستی به شمار میرود

 

علم پزشكی در حال پیشرفتهای چشمگیری است و زمان در آن تاثیر بسزایی دارد. با توجه به حل بسیاری از دردها و امراض لاعلاج، به این نتیجه رسیده ­اند كه داروها و روش های این پیشگیری خود مسبب عوارض جانبی بعدی میشود. و علت ان استفاده از داروهای شیمیایی و در كل ساخته­شده بشر است. اما در تحقیقات و مطالعات، امروزه به این نكته پی برده­اند كه درمان از راه طبیعی بهتر بوده و این روش عوارض جانبی بعدی را به دنبال نخواهد داشت.

 

برای همین منظور است كه استفاده از داروهای گیاهی (طب گیاهی) و آبهای معدنی (آب درمانی) و دیگر روش های طبیعی، بالخص در كشورهای توسعه یافته­ای كه خود صاحب بزرگترین پیشرفتهای پزشكی هستند نیز توصیه میشود. از این رو در حال حاضر كشورهایی كه به نحوی دارای چشمه­های آب معدنی میباشند تمام تلاش خود را صرف استفاده بهینه پزشكی و اقتصادی از این منابع طبیعی می­نمایند. ( الکسین سنوری.1385.ص135)

 

به طور مثال ، ایجاد مناطق سلامتی، ،  كه در آنها مراكز آبدرمانی به صورت خوراكی و غیر خوراكی با بهره گرفتن از جدیدترین تكنولوژی ، دوش ، وان ، سونا ، جكوزی ، و استخر ، اتاقهای بدنسازی ، استراحت ، آفتاب ، ماساژ و … به فعالیت مشغولند.

 

نوع دیگر آن ایجاد مراكز توریستی، تفریحی در كنار این چشمه­های طبیعی است كه مسافرین علاوه بر اقامت و استفاده از امكانات تفریحی

دانلود مقاله و پایان نامه

 به آبدرمانی هم بپردازند.

 

این نوع استفاده از طریق ایجاد استخرها و وانها در قسمت  ورزشی اقامتگاه یا پمپاژو لوله­كشی این آبهای­معدنی به داخل هریک از اتاقها صورت می­گیرد، بنا براین  امروزه توجه زیادی به چشمه­های آّب معدنی  می شود.

 

در كشور ما یكی از مناطقی كه دارای این پتانسیل می باشد، سرعین است.

 

منطقه سرعین واقع در استان اردبیل در دامنه زیبای رشته كوه سبلان قرار گرفته است. این شهر با چشم اندازی طبیعی و زیبا از مناطق نسبتاً بكر كشورمان است كه 11 چشمه آبگرم معدنی را كه هر كدام دارای خواص متفاوت و متنوع درمانی خاص خود می باشند در خود جای داده است. (محمدرضا غفوری 135.ص1378)

 

تلفیق دو مسئله توریسم و آبدرمانی در این منطقه مهمترین عامل شكل گیری پروژه شد.

 

از طرفی ایجاد اقامتگاه مناسب برای مسافرین، نیاز منطقه را از نظر كمی و كیفی تامین نموده و با تركیب بخش آبدرمانی آن پتانسیل اصلی منطقه احیاء و ارزش واقعی آن با اعمال استفاده صحیح از چشمه­های آبگرم معدنی و تزریق برنامه ­های علمی­ـ تفریحی مناسب، نمودار شده و این قطب جاذبه­ای كشور دارای امكانات مفید .و متناسب در سطح خواسته­ های مسافرین گردد

 

-1 -2بیان مسئله:

 

در جهانی که ما در آن زندگی میکنیم هر روز به واسطه برقراری ارتباط ، تمدن ها و فرهنگ های مختلف کوچک می شوند.از طرفی هزاره سوم گامی است بلند در جهت ارتباطات یکی از مهمترین صنایعی که کم و بیش تمام کشورهای جهان را به خود معطوف کرده صنعت توریسم است.رشد سریع و بی وقفه صنعت توریسم ایران را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است که با توجه به وجود جاذبه های توریستی در ایران این صنعت بر سود اقتصادی به یکی از دغدغه های تصمیم گیرندگان مسائل کشوری تبدیل شده است.وجود همین جاذبه های توریستی و حضور تمدن و فرهنگ غنی ایران باعث مطرح شدن ایده گفتگوی تمدن ها نیز شد تا آنجا که به پیشنهاد ایران سال 2001 میلادی سال گفتگوی تمدن ها نام گرفت.با این وجود به علت نبود برنامه ریزی اصولی و همه جانبه ، کمبود امکانات و عدم تبلیغات مناسب مشکلات جهانگردان در داخل کشور به علت متفاوت بودن فرهنگ ها و قوانین دینی ، پاییین بودن کیفیت فضاهای اقامتی ، عدم وجود سیستم حمل و نقل مدرن و…هنوز راه های توسعه و گسترش صنعت توریسم در ایران چندان هموار نشده است.البته این را نباید فراموش کرد که جلوه های هنری ، ذوق و ادبیات و روح مهمان نوازی ایرانیان و هم چنین وجود آثار باستانی از تمدن ها و دوران مختلف شهر نشینی و سبک خاص و غنی معماری ایرانی و اسلامی از موارد جذب کننده است.از بررسی موارد فوق به این نتیجه می رسیم که همزمان با گسترش روز افزون مسافرت و گردشگری و گرایش بیش از پیش مردم به این امر ، ایجاد امکانات پذیرش این مسافران به نحو مطلوب از نظر کمی و کیفی باید مورد توجه قرار گیرد و در برنامه ریزی های کلان ردیف های خاصی را به خود اختصاص دهد. ضرورت ایجاد هتل ها و اقمت گاه های بین المللی در ایران نیز از چند جنبه قابل بررسی است :

 

نخست جنبه فرهنگی که همان طور که اشاره شد در این زمینه ایده گفتگوی تمدن ها باید مورد توجه قرار گیرد  امکان برقراری ارتباط بین فرهنگ های مختلف امکان آشنای با سایر فرهنگ ها هم چنین شناخت دانش جدید و پیشرفت های چشمگیر غرب در همه زمینه ها از اهداف این ایده است . جنبه اقتصادی یکی دیگر از موارد فوق است . بر اساس برخی اظهار نظرهای رسمی صنعت گردشگری می تواند سالیانه پانصد هزار شغل جدید ایجاد کند و هفت و نیم میلیارد دلار در آمد سالیانه نصیب کشور کند . هم چنین گفته می شود به ازا ورود هر توریست قابلیت ایجاد هشت شغل جدید در کشور وجود دارد . جایگاه ویژه شهر سرعین و جاذبه های توریستی فراوان و کم نظیر این شهر  نیاز آن را به ساخت مجموعه های اقامتی تفریحی و آبدرمانی بیشتر می کند

 

در پژوهش (طراحی مجموعه اقامتی و آبدرمانی) سعی شده است با بهره گرفتن از ویژگی ها و خصوصیات شهر مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت مسافران و گردشگران خارجی و داخلی ایجاد شود .


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد : طرح مرمت و باز پیرایی سرای خواجه‌ملکم مراغه و امکان‌سنجی احیاء آندانلود پایان نامه ارشد : مجموعه فرهنگی سینمایی با رویکرد معماری سبز در گرگان »