وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد: بررسی میزان همراستایی فناوری اطلاعات و کسب و کار الکترونیک (با استفاده از تکنیک AHP)

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

همراستایی فناوری اطلاعات و كسب وكار الکترونیک نشان میدهد تا چه مقدار فناوری اطلاعات و سیستم كسب وكار در هماهنگی با یكدیگر هستند. یكی از بزرگ ترین چالش های پیش روی سازمان های كنونی، همراستایی استراتژیک كسب وكار است. همراستایی در دهه های اخیر مورد توجه ویژه سازمان ها قرار گرفته، انطباق فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی در حمایت از اهداف و استراتژی های كسب وكار رو به افزایش بوده همچنین مدیران ارشد سازمان را در دستیابی به اهداف كلیدی كسب وكار و در نتیجه بهبود عملكرد یاری خواهد كرد. كاربردهای فناوری اطلاعات در دنیا و در زمینه های تخصصی و عادی كسب وكار، سازمان ها را وادار كرده به دنبال راه حل هایی برای افزایش اثربخشی و كارایی فناوری اطلاعات و نقش آن در فعالیت ها و كار خود باشند. یكی از ملزومات مهم برای كسب مزایای سرمایه گذاری در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در امور تجاری و تحقق اهداف سازمانی، اتحاد استراتژیک بخش كسب وكار با بخش فناوری اطلاعات در سازمان است. بنابراین لازم است، برنامه ریزی استراتژیک كسب وكار با فعالیت های مرتبط با فناوری اطلاعات وفق داده شوند.  اهمیت اصلی برنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی و برنامه ریزی فناوری اطلاعات سازمان، تطبیق و همراستا سازی سیستم ها و فناوری اطلاعات و سرمایه گذاری های مرتبط با اهداف استراتژیک كسب وكار در بنگاه، همچنین استفاده و بهره وری از فناوری اطلاعات به عنوان مزیت رقابتی سازمان است. شاخص های همراستایی در فناوری اطلاعات در مدل های مختلف، بسیارند. استخراج، جمع آوری و تجمیع شاخص ها در كنار یكدیگر به عنوان اولین گام در تدوین مدلی در همراستایی است. این شاخص ها به صورت كیفی به بیان حوزه موردنظر خود پرداخته اند.(Chen , 2010, 11-12)

 

براساس شاخص های به دست آمده، تحلیل همراستایی به كمك روش مدل معادلات ساختاری انجام می شود سپس می توان میزان همراستایی را در قالب یک عدد بیان داشت كه درك بهتر و واضح تری از آن به دست می دهد.

 

1-2- بیان مساله تحقیق

 

در نگاهی گذرا به تمامی برنامه های توسعه کشورهای مختلف توجه به نقش محوری فناوری اطلاعات به صورت گسترده دیده می شود و از

پایان نامه

 آغاز قرن جدید میلادی تمام نهادهای بین المللی نیز به نقش فناوری اطلاعات در تنظیم برنامه های خود توجه کرده اند. جهانی شدن، رشد فزاینده اقتصاد مبتنی بر اطلاعات و دانش، تحولات ساختاری در سازمان ها اهمیت و ضرورت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را نشان می دهد. (هوشیار یزدان، 1381، 59)

 

گسترش و رشد فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی و ورود آنها به عرصه سیستم های سازمانی آثار و تبعات مثبتی در ساختار سازمان های بهره بردار از این فناوری ها گذاشته است. تاثیر فزاینده ابزارهای كاربردی و علمی در فعالیت های مختلف سازمان به ویژه تاثیر آن بر توسعه راهبردهای اقتصادی موجب ایجاد تحول و بازنگری در رویكرد سنتی به موضوع تجارت و بازار می شود.در این بین توسعه روز افزون اینترنت در كشورهای مختلف و اتصال تعداد زیادی ازمردم جهان به شبكه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات الكترونیكی بین افراد و سازمان های مختلف از طریق دنیای مجازی اینترنت بستری مناسب و مساعد برای برقرای مراودات تجاری و اقتصادی فراهم كرده است. این پدیده نوظهور كسب و كار الكترونیكی نام دارد. (عزیزی ، قربانی ،1385 ،13)

 

بنگاه های تجاری اکنون  میتوانند با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات از طریق رد وبدل کردن الکترونیکی داده ها دسترسی جهانی به طیف گسترده تری از اقلام و خدمات داشته باشند. همانطوری که در تعریف ویل از فناوری اطلاعات آمده است که فناوری اطلاعات بطور کلی شامل سخت افزار و نرم افزار کامپیوتری ، وسایل و سیستم های ارتباطی همچنین کارکنان و منابعی است که این امکانات را همراهی می نمایند می باشد. سرمایه گذاری های فناوری اطلاعات می توانند بسته به اهداف استراتژیک ، تاکتیکی و اجرایی شان متفاوت باشند و از اختصاص کلی به سرتاسر سازمان تا کاربردهای خاص دسته بندی شدند.

 

تجارت و روش های کسب و کار یکی از مهم ترین حوزه هایی است که با به کارگیری فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطی و اینترنت به سرعت و به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. بسیاری از روش های سنتی کسب درآمد متحول شده و روش ها و ارزش های جدید فراوانی نیز پا به عرصه وجود گذاشتند.

 

همراستایی فناوری اطلاعات در كسب وكار، عملكرد و اثر بخشی فناوری اطلاعات به كار گرفته شده در كسب وكار سازمان را افزایش داده، اهداف، استراتژی ها، منابع، یكپارچه سازی، سرمایه گذاری و سایر عوامل مرتبط در كسب وكار را بهبود می بخشد. (همان منبع ، 15)

 

بنابراین با توجه به اهمیت موضوع و تاکید بر دو عامل “فناوری اطلاعات و ارتباطات” و “کسب و کار الکترونیک” محقق را بر آن داشته است که تحقیقی در زمینه بررسی شاخص های همراستایی فناوری اطلاعات و ارتباطات و کسب و کار الکترونیک در مجتمع پتروشیمی اصفهان به انجام رساند.

 

[1]  Technology Information

 

[2]  Electronic Business

 

[3]  Alignment


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد: بررسی میزان گرایش دبیران به برنامه های توانمند سازی نیروی انسانی و رابطه آن با رضایت شغلی آناندانلود پایان نامه ارشد: مقدمه و تصحیح نسخة خطّی دیوان نجیب­الدین اصفهانی »