و ماحصل روایت………………………………………………………………………………………… 94
- 1. 3. 3. ابتدا روایت سپس سند…………………………………………………………………………………………… 94
- 1. 3. 3. اجماع مسلمین، تأیید روایت……………………………………………………………………………………… 95
- 1. 3. 3. اشاره به ادامهدار بودن حدیث بدون ذکر کامل آن……………………………………………………………….. 95
- 3. 3. روش تعامل علامه بلاغی با روایات به لحاظ ظاهری با توجه به سند………………………………………….. 98
- 2. 3. 3. انواع شیوههای نقل سند…………………………………………………………………………………………. 98
- 2. 3. 3. داوری اسناد روایات در آلاء الرحمن……………………………………………………………………………. 105
- 2. 3. 3. سند در المیزان…………………………………………………………………………………………………. 109
- 3. 2. 3. 3. گزارش اسناد…………………………………………………………………………………………….. 109
- 3. 2. 3. 3. داوری اسناد روایات در المیزان………………………………………………………………………….. 111
نتایج و پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………. 112
جمع بندی روش های علامه بلاغی& در تعامل با روایات…………………………………………………………………. 112
جمع بندی روش علامه بلاغی &وعلامه طباطبایی&……………………………………………………………………… 114
پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………………… 115
فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………………………… 116
منابع عربی……………………………………………………………………………………………………………………. 116
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………… 117
بخش اول:
کلیات و مفاهیم
- 1. فصل اول: کلیات
- 1. 1. بیان مسئله تحقیق
بخش زیادی از تفسیرهای جهان اسلام را روایات تفسیری رقم میزند، به دیگرسخن مفسران در بخش قابل توجهی از تفسیر و تبیین آیات الهی، با توجه و استناد به روایات به بحث و بررسی پرداختهاند.
این رویارویی بر چه مبنایی استوار است؟ مفسران درتبیین آیات وتفسیر آموزههای قرآنی چگونه و از چه نوع روایاتی بهره گرفته اند؟ بواقع موضوع بنیادین این پژوهش چگونگی رویکرد مفسران به سنت در تفسیرقرآن است؛ که آن را بر پایهی «آلاء الرحمن شیخ محمد جواد بلاغی» و نیز تطبیق با تفسیر «المیزان» سامان خواهیم داد. بررسی چگونگی دیدگاه مفسران درباره روایات تفسیر و حد و حدود حجیت آن گو اینکه کما بیش درمنابع تفسیر مجال طرح یافته است؛ اما چگونگی تعامل مفسران باسنت در تفسیر قرآن افزون برآنچه که یاد شد؛ آنگونه موردی به بحث نهاده نشده است. از این زاویه موضوع این پژوهش نو و جدید میباشد.
فرم در حال بارگذاری ...