وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد:چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی

 
تاریخ: 05-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

. 18

 

3-2-معانی و مفاهیم فرهنگ…. 20

 

3-2-1-مفاهیم و وویژگی ها ی فرهنگ عامه. 24

 

3-2-2-فرهنگ عامه مردم ایران.. 31

 

3-2-3-عوامل موثر بر فولکولور: 31

 

3-2-4- تاریخچه و منابع فرهنگ ایران.. 32

 

3-3-فرهنگ عامه. 41

 

3-3-1- آراء میشل دوسترو 42

 

3-3-2- آراء جان فیسک…. 43

 

3-3-3- مصادیق فرهنگ عامه. 46

 

3-3-4- پشت لایه های شیشه ای.. 50

 

3-3-5- نقش استوارت هال در توسعه مطالعات فرهنگی.. 56

 

3-3-6- جهانی شدن به منزله ی رواج فرهنگ آمریکایی.. 57

 

3-4- زندگی روزمره 64

 

3-4-1- خواننده در تبعید. 65

 

3-4-2- موسیقی و زندگی روزمره 70

 

3-4-3- ویژگی مردم شناختی کافی شاپ؛شیوه زندگی جوانان.. 73

 

3-5- مد و مد گرایی.. 79

 

3-5-1-   زنان و پدیده مد. 80

پایان نامه

 

 

3-5-2- سیر تاریخی مد گرایی.. 81

 

3-5-3- مد و ارزش های دینی.. 83

 

3-5-4- مصرف : تغییر از اقتصاد محوری به فرهنگ گرایی.. 86

 

3-6-تبیین دین و تبیین ساختارها ؛نقش و قلمرو آن در حوزه های فردی و اجتماعی.. 92

 

3-6-1-جایگاه دین رسانه ای و دین عامه. 97

 

3-6-7-مولفه های دینی فرهنگ عامه. 100

 

3-7-1- نماز درمعتقدات عامه. 102

 

3-7-2- احترام. 106

 

3-7-3-جلوه های آیینی احترام درنام گذاری نوزاد. 108

 

3-7-4- ازدواج.. 108

 

3-7-5- مرگوسوگواری.. 109

 

3-8- نقد و بررسی یک فیلم :به همین سادگی.. 110

 

3-8-1- نگاهی به چند مولفه ی فرهنگ عامه موجود در فیلم به همین سادگی.. 114

 

فصل چهارم : نتایج تحقیق و پیشنهادات… 122

 

4-1- نتایج تحقیق.. 122

 

4-2- پیشنهادات… 129

 

منابع.. 130

 

فصل اول

 

کلیات تحقیق

 

1-1-طرح مساله

 

از اوایل قرن بیستم میلادی و با ظهور عکاسی؛سینما و شیوه های باز تولید و تکثیر آثار هنری در برخی جوامع غربی؛اهمیت مطالعه و ارزیابی فرهنگ عامه به شکلی بارز خود را نمایان ساخت .در همان دوران ؛آوانگارد رادیکال به شیوه هایی گوناگون در پی از میان برداشتن مرزهای میان هنر و زندگی روزمره بود .

 

گسترش فرهنگ توده ای مدرن در قرن بیستم از طریق رسانه های همگانی ؛واکنش های گوناگونی برانگیخته است به طوری که گروه های قدرتمند معمولا به فرهنگ توده به دیده تحقیر می نگرند و اغلب درپی اعمال کنترل فرهنگی بر می آیند .

 

در بحث هایی که در ایران صورت گرفته ارتباط این مسائل خیلی مورد توجه قرار نگرفته و اغلب راجع به فرهنگ و رسانه ها جدا بحث شده است در این جا ماوقتی جامعه را مطرح می کنیم؛ با افراد سروکارداریم ؛با نظام اجتماعی؛فرهنگ؛تاریخ؛سرزمین و …جامعه بالاخره با فرهنگ سر و کار دارد و بسته به اینکه ما جامعه را در چه سطحی مطرح بکنیم فرهنگ را هم در آن سطح می توانیم مطرح کنیم.

 

از سویی دیگر فرهنگ ما با مفاهیم اسلامی غنی شده است و دارای مولفه های آیینی می باشد ؛این مولفه ها خود را در تار و پود فرهنگ ایرانی قرار داده اند به صورتی که بسیاری از مولفه های ایرانی ناخواسته اسلامی نیز می باشند .برای مثال معماری ما سرشار از مضامین عارفانه و اسلامی است .

 

نقطه ی آرمانی در صنعت فیلم سازی در کشور ما آمیختن فرهنگ دینی با فرهنگ عامه و رسیدن به یک رسانه ی دینی و تاثیر گذار می باشد.رسانه ی دینی عرصه ای است برای نشان دادن واقعیت های دینی و فرهنگی ؛از آن جا فرهنگ عامه ی ما با فرهنگ دینی آمیخته است دور شدن از هر کدام به معنای سست شدن پایه های فرهنگی ماست ؛فرهنگ دینی به دلیل در بر داشتن ارزش ها و آموزه های سعادت بخش دارای اهمیت فراوانی است لذا بر یک فیلم ساز متعهد لازم است که ضمن ارائه فرهنگ عامه به فرهنگ دینی به شکل مطلوب و تاثیر گذار توجه کند .


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد:تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲»دانلود پایان نامه ارشد:شخصیت پردازی شر بر مبنای تفکر اسلامی (با مطالعه موردی مجموعه تلویزیونی معصومیت از دست رفته) »